Ο σούπερ σταθμός των ΚΤΕΛ που θα δημιουργηθεί στον Ελαιώνα!

324

Σε Γεφύρι του… Ελαιώνα μετατρέπεται η δημιουργία του Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ), στόχος της κατασκευής του οποίου είναι να εξυπηρετούνται οι υπεραστικές μετακινήσεις από έναν και μόνο κεντρικό, εύκολα προσβάσιμο στους επιβάτες, σταθμό.

Μπορεί να έχουν περάσει πάνω από δέκα χρόνια από τότε που εκπονήθηκε από το ΕΜΠ η πρώτη μελέτη για την κατασκευή του υπερ-σταθμού στον Ελαιώνα, ωστόσο εν έτει 2016 διαπιστώνεται ότι απαιτείται νέα μελέτη, καθώς έχει αλλάξει άρδην το αστικό τοπίο και φυσικά οι συγκοινωνιακές συνθήκες.

Η μετεγκατάσταση του σταθμού των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα βρίσκεται πολύ κοντά στο να λάβει σάρκα και οστά, καθώς για πρώτη φορά μέσα στα τελευταία δέκα χρόνια φαίνεται ότι βρέθηκε πηγή χρηματοδότησης. Του έργο κατασκευής του σταθμού στον Ελαιώνα εντάχθηκε στο πακέτο Γιούνκερ, ανάβοντας έτσι το «πράσινο φως» ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες το 2017 για ένα έργο το οποίο πολλοί υπουργοί Μεταφορών και Υποδομών έχουν επιχειρήσει –έστω σε θεωρητικό επίπεδο– να προαναγγείλουν.

Η πολυπλοκότητα βέβαια του εγχειρήματος είναι δεδομένη, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή μνημονεύεται ακόμη και στη σχετική έκθεση της Κομισιόν. Ο όγκος των επιβατών που αναμένεται να εξυπηρετεί ο νέος υπερ-σταθμός, τα σύνθετα λειτουργικά συστήματα που απαιτούνται για τη λειτουργία του, αλλά και το ίδιο το κατασκευαστικό κομμάτι, τονίζονται αναλυτικά από την Κομισιόν.

Το εκτιμώμενο κόστος ανέγερσης του Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων στην περιοχή του Ελαιώνα ανέρχεται, σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο, στα 300 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει τις δαπάνες μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του νέου υπερ-σταθμού. Ο σταθμός θα κατασκευαστεί σε έκταση 66,4 στρεμμάτων, η οποία ανήκει στην Αττικό Μετρό Α.Ε.

σταθ

Με την ένταξή του στο πακέτο Γιούνκερ και όπως περιγράφεται από την Ε.Ε. θα ακολουθηθεί το χρηματοδοτικό μοντέλο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Αποτέλεσμα είναι σε δεύτερο, αλλά σύντομο, χρόνο να αναζητηθεί ιδιώτης επενδυτής, ο οποίος θα συμμετάσχει στο έργο μέσω διαγωνισμού.

Ο σταθμός θα εξυπηρετεί όλες τις υπεραστικές γραμμές των λεωφορείων, ενώ προβλέπεται και η «φιλοξενία» διεθνών λεωφορειακών γραμμών. Πέραν των κτιρίων που θα ανεγερθούν σε πρώτη φάση, προβλέπεται η δυνατότητα μελλοντικής κατασκευής πρόσθετων εγκαταστάσεων όπως εμπορικά καταστήματα, χώροι εστίασης, χώροι που θα φιλοξενούν πολιτιστικά δρώμενα, αλλά και μια περιορισμένης έκτασης ξενοδοχειακή μονάδα. Παράλληλα στο σχέδιο του υπερ-σταθμού περιλαμβάνεται και ένας υπόγειος χώρος στάθμευσης, ο οποίος όμως δεν θα είναι μεγάλης χωρητικότητας. Στόχος είναι η πρόσβαση στον Ελαιώνα να πραγματοποιείται με τις αστικές συγκοινωνίες, με δεδομένο ότι υπάρχει ήδη σταθμός του μετρό στην περιοχή.

Διαβάστε επίσης:  Ο αληθινός ηρωισμός και η εν χριστώ ελευθερία

To έργο θεωρείται υψίστης σημασίας για τον νομό Αττικής, ο οποίος σήμερα εξυπηρετείται από δύο υπεραστικούς σταθμούς λεωφορείων, που λειτουργούν έχοντας ξεπεράσει τη χωρητικότητά τους, ενώ η πρόσβαση σε αυτούς γίνεται οδικώς με αυτοκίνητο, ταξί ή αστικά λεωφορεία. Η έναρξη λειτουργίας του υπερ-σταθμού, που δεν προβλέπεται πριν από το 2020, αναμένεται να αποσυμφορήσει κεντρικές αρτηρίες, όπως η οδός Λιοσίων, η λεωφόρος Kηφισού, αλλά και η λεωφόρος Aλεξάνδρας και οι περιφερειακές οδοί γύρω από την πλατεία Kαραΐσκάκη.
Στην έκθεση ένταξης του έργου αναφέρεται χαρακτηριστικά:

«Οι διεθνείς σταθμοί/γραμμές λεωφορείων έχουν εξαπλωθεί στο κέντρο της πόλης της Αθήνας, με αποτέλεσμα μια σειρά από μειονεκτήματα τόσο για τους επιβάτες όσο και για την πόλη, όπως η παροχή χαμηλής ποιότητας υπηρεσιών, η ανυπαρξία ανταποκρίσεων μεταξύ των μέσων μεταφοράς, οι μη οργανωμένες υπηρεσίες και η αυξημένη κίνηση στις περιοχές γύρω από τους σταθμούς», περιγράφεται στην έκθεση της Κομισιόν. Υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί περίπου 13 εκατ. επιβάτες ετησίως, ενώ θα προσφέρει άριστη οργάνωση των μετεπιβιβάσεων από και προς όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως επίσης και απευθείας συνδέσεις με το αεροδρόμιο.

Η διάρκεια του έργου εκτιμάται στους 36 μήνες. Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα πρέπει να αναληφθούν από Φορέα Ειδικού Σκοπού, ενώ οι πηγές εσόδων περιλαμβάνουν την εμπορική εκμετάλλευση ολόκληρων των εγκαταστάσεων.

Εμπλεκόμενοι φορείς θα είναι η Αττικό Μετρό Α.Ε., εταιρείες ΚΤΕΛ, ο Δήμος Αιγάλεω, το Δημόσιο και ο ιδιωτικός τομέας. Αξιοσημείωτο είναι ότι η έκθεση της Κομισιόν δεν παραλείπει να επισημάνει ότι η συναρμοδιότητα των φορέων απαιτεί συντονισμό, προκειμένου να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα.