Πτώση στις ελληνικές εξαγωγές στα ΗΑΕ λόγω μείωσης των…Ρώσων τουριστών

0
24

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι συνολικές εξαγωγές προϊόντων μας στα ΗΑΕ, το 2015, ανήλθαν στα 269,7 εκατ. ευρώ έναντι 359 εκατ. ευρώ, το 2014, καταγράφοντας πτώση κατά 24,9%.

«Η καταγραφή της συνολικής μείωσης των εξαγωγών μας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) κατά 24,9%, το 2015, δεν αποτυπώνει την διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης των προϊόντων μας κατά 33 εκατ. ευρώ, από 128 σε 161 εκατ. ευρώ, το 2015 και της δυναμικής που αναπτύσσεται σε πολλούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας».

Αυτό υπογραμμίζεται σε ενημερωτικό δελτίο του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στο Άμπου Ντάμπι. Από επεξεργασία των στοιχείων αυτών και ενόψει παρουσίασης, στις 22 Απριλίου 2016, του απολογισμού της οικονομικής διπλωματίας για το 2015, το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέςεων στο Ντουμπάι, παραθέτει τα κατωτέρω:

Τα πετρελαιοειδή προϊόντα μαζί με τα γουνοδέρματα αποτελούν τα σημαντικότερα εξαγώγιμα προϊόντα μας στα ΗΑΕ, καταλαμβάνοντας το 40% του συνόλου των εξαγωγών, το 2015, έναντι 64%, το 2014 και 49%, το 2013.

Τα γουνοδέρματα, που διακινούνται σε μία χώρα με μέση ετήσια θερμοκρασία 34 βαθμών Κελσίου απευθύνονται σχεδόν αποκλειστικά στη ρωσική αγορά, λόγω της επισκεψιμότητας Ρώσων υπηκόων στα ΗΑΕ.

Ωστόσο, η σημαντική μείωση Ρώσων επισκεπτών στα ΗΑΕ, το 2015, (211 χιλιάδες επισκέπτες, πτώση 50% έναντι το 2014), επέφερε κάθετη μείωση των γουνοδερμάτων, δηλαδή από 74,6 εκατ. ευρώ, το 2014, στα 34,1 εκατ. ευρώ, το 2015. Ως εκ τούτου, ο υπολογισμός των εξαγωγών μας, χωρίς την εν λόγω κατηγορία, όπως και αυτή των πετρελαιοειδών που μειώθηκαν κατά 83 εκατ. ευρώ, προκύπτει από το γεγονός ότι οι πωλήσεις των ελληνικών γουνοδερμάτων στα ΗΑΕ αφενός μεν κατέχουν διαχρονικά υψηλό ποσοστό επί των εξαγωγών μας αφετέρου δε εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από Ρώσους επισκέπτες και, φυσικά, η μείωση τους δεν οφείλεται σε αλλαγή προτιμήσεων των κατοίκων της χώρας.

Διαβάστε επίσης:  DW: Επιτυχία για τον Τσίπρα η έξοδος στις αγορές

Με μία πρώτη ανάλυση παρατηρείται μία σημαντική τάση βελτίωσης πολλών εξαγωγικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας προς τα ΗΑΕ, το 2015. Σημαντική αύξηση σημείωσαν κατηγορίες ελαιόλαδου κατά 92,6%, καρποί και φρούτα 40%, παρασκευασμένα λαχανικά 121%, φράουλες, βατόμουρα 340%, γιαούρτι 79%, φάρμακα 56%, προϊόντα ομορφιάς 21%, ελάσματα από αργίλιο 255%, κ.α., με αποτέλεσμα οι εξαγωγές μας, χωρίς το συνυπολογισμό των πετρελαιοειδών και γουνοδερμάτων, να ανέλθουν στα 161 εκατ. ευρώ έναντι 128 εκατ. ευρώ, το 2014, σημειώνοντας αύξηση κατά 25,8%.

Επίσης, παρατηρείται μία γενική αύξηση στο κλάδων τροφίμων, εκτός της οριακής μείωσης των ιχθυηρών, ακόμη και στις μικρότερες αξίες που από μερικές χιλιάδες σε αξία ανήλθαν σε εκατοντάδες χιλιάδες, το 2015, σε σχέση με το 2014 (μήλα, αχλάδια, κυδώνια από 1.224 ευρώ σε 229.689 ευρώ, βερίκοκα κεράσια από 7.699 σε 416.810 ευρώ, ντομάτες από 19.900 ευρώ σε 177.789 ευρώ, κ.α.).