ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπό την απειλή «ξαφνικού θανάτου»

90
ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τρεις,επενδυτές, ενδιαφέρον,

Παράταση ενός μηνός στην σημερινή προθεσμία εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανακοινώσε το ΤΑΙΠΕΔ, όπως ανέφερε η «Κ» νωρίτερα . Η παράταση δίνεται σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες για να έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν όσο περισσότεροι υποψήφιοι είναι δυνατόν.

Όμως κύκλοι σε επαφή με τις διεργασίες αυτές αναφέρουν στην «Κ» πως η νέα αναβολή στον διαγωνισμό έρχεται ως αποτέλεσμα του γεγονότος πως η κινεζική πλευρά, που φέρεται ως ο επικρατέστερος εκ των δυνητικών επενδυτών, δεν εχει ακόμα καταλήξει. Άλλες πληροφορίες θέλουν το Πεκίνο να συνδέει την συμμετοχή του στο διαγωνισμό με την πρόοδο σε άλλες επενδύσεις του στην Ελλάδα και ειδικότερα στον ΟΛΠ αλλά και στον εν εξελίξει διαγωνισμό για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο.

«Το ΤΑΙΠΕΔ έγινε αποδέκτης αιτημάτων από τρεις δυνητικά ενδιαφερόμενους επενδυτές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την παράταση της καταληκτικής προθεσμίας Υποβολής Αρχικού Ενδιαφέροντος, που είχε οριστεί για τις 21/03/2016» αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση, μετά το δημοσίευμα, της «Κ» το Ταμείο.

Η σιδηροδρομική σύνδεση του Πειραιά με τους ευρωπαϊκούς άξονες εκτιμάται ότι θεωρείται από το Πεκίνο ως αναπόσπαστο μέρος των νέων δρόμων του μεταξιού και προς τούτο αναμένεται να υπάρξει σοβαρή προσφορά. Αδιευκρίνιστο όμως παραμένει το ποιος κινεζικός όμιλος θα κατέβει στον διαγωνισμό εάν αυτό τελικά αποφασιστεί καθώς η Cosco δεν εχει σιδηροδρομική εμπειρία και εάν συμμετέχει θα χρειαστεί εταίρο.

Η Cosco θεωρείται εκ των πλέον πιθανών, αν όχι ο μόνος, διεκδικητών και επειδή βασικό περιουσιακό στοιχείο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι οι συμβάσεις με την κινέζικη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ομίλων όπως η Hewlett Packard από τον Πειραιά προς την Ευρώπη.

Πάντως και η ιταλική κρατική Ferrovie dello Stato επιβεβαίωσε πληροφορίες που την θέλουν ως ενδιαφερόμενη αν και δήλωσε πως είναι ακόμα πολύ νωρίς για να καταλήξει σε αποφάσεις ενώ και οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι φέρονται να ξανακοιτάζουν το φάκελο.

Ορισμένοι κύκλοι επισημαίνουν πως υπάρχει πάντοτε η εναλλακτική δυνατότητα εξασφάλισης αδείας για νέα εμπορική σιδηροδρομική εταιρεία, ειδικά υπό την πίεση που ασκεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για άνοιγμα της αγοράς, και υπενθυμίζουν πως προ ολίγων εβδομάδων σχετική άδεια εξασφάλισε η Rail Cargo Logistics Goldair, κοινοπραξία των Αυστριακών Σιδηρόδρομων με την ελληνική Goldair.

Η παράταση σήμερα έρχεται να προσθέσει ένα ακόμα κεφάλαιο στο θρίλερ με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η επιτυχής ολοκλήρωση της οποίας είναι προϋπόθεση για την διαγραφή χρεών της τάξης των 714 εκατομμυρίων ευρώ σύμφωνα με την σχετική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Εάν δεν προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν αποκλείεται ακόμα και «ξαφνικός θάνατος» της ελληνικός εταιρείας, παραδέχονται κορυφαίοι παράγοντες των μεταφορών και άλλων κρατικών σιδηροδρομικών ομίλων .

Διαβάστε επίσης:  Θησαυρός ή... άνθρακες τα Panama Papers;

Κάτι τέτοιο θα άφηνε χωρίς το βασικό της αντικείμενο και την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου υλικού ROSCO. Προς τούτο άλλωστε και οι συνεχείς αναβολές και αυτού του διαγωνισμού για τον οποίο ενδιαφέρονται το σχήμα της γαλλικής Alstom με τον όμιλο Κοπελούζου, αλλά και η Siemens ενώ εσχάτως έχουν επανακάμψει και οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ Τερνα, οι οποίοι προσέλαβαν πρόσφατο και νέο σύμβουλο για τον διαγωνισμό.

Ο πρώτος διαγωνισμός για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκηρύχθηκε στις 12 Ιουλίου του 2013 και η εκδήλωση ενδιαφέροντος έγινε από τα τότε υποψήφια σχήματα στις 16 Σεπτέμβριου του ίδιου έτους. Στις 31 Οκτωβρίου του 2013 ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού αλλά μετά από δυο χρόνια καθυστερήσεων και αλλεπάλληλων αναβολών επιχειρήθηκε να δοθεί ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών τον περασμένο Φεβρουάριο αλλά, φευ, κανείς από τους τρεις αρχικούς υποψηφίους ( ρωσικοί σιδηρόδρομοι, GFR και SNCF) δεν υπήρχε πλέον στο ραντάρ. Ούτε η αμερικανική Watco Companies που προ διετίας εμφανίστηκε με αξιώσεις αλλά χωρίς δυνατότητα εκπρόθεσμης συμμετοχής στον διαγωνισμό. Με δεδομένο όμως πλέον το κινεζικό ενδιαφέρον (που σαφέστατα «ξεκλείδωσε» μετά και την επικράτηση της Cosco στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ) αλλά και τις πιέσεις της ΕΕ για την ιδιωτικοποίηση επαναπροκηρύχθηκε ο διαγωνισμός.

Η προθεσμία εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος έληγε σήμερα το απόγευμα αλλά όπως φαίνεται θα μετατεθεί κατά ένα μήνα περίπου και αντίστοιχα θα μεταφερθεί και η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών που μέχρι τώρα ήταν προσδιορισμένη για τα τέλη Απριλίου.

Κορυφαίες πηγές της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ ερωτηθείσες από την «Κ» για την νέα παράταση στην διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπογραμμίζουν πως «το κρίσιμο είναι να γίνει και όχι το πότε θα γίνει»…

Η νέα καταληκτική προθεσμία υποβολής αρχικού ενδιαφέροντος για το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι 15/4/2016 από σήμερα 21/3/2016 ενώ η νέα ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών είναι η 31/5/2016 από 26/4/2016. Για την ΕΕΣΣΤΥ η νέα ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών είναι η 31/5/2016 από 28/3/2016. Αξίζει να σημειωθεί πως σχετικά με τη διαγωνιστική διαδικασία της ΕΕΣΣΤΥ, το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε γνώση αιτήματος ενδιαφερόμενου επενδυτή για παράταση της ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών (είχε οριστεί για τις 28/3/2016) «με το σκεπτικό ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών και η ψήφιση από την Βουλή δύο κρίσιμων νομοσχεδίων, του φορολογικού και του ασφαλιστικού, τα οποία επηρεάζουν τις οικονομικές προσφορές που θα υποβληθούν».