Ο διαγωνισμός έληξε
Το 2004 οι πωλήσεις των συμπληρωμάτων διατροφής αποτελούσαν μια σπουδαία επιχείρηση. Οι πωλήσεις σε όλο τον κόσμο εκτιμήθηκαν στα 70-250 δις. δολάρια. Οι απαιτήσεις των καταναλωτών για φυτικά προϊόντα αυξήθηκαν παγκοσμίως κατά 8% την χρονική περίοδο 1994-2001. Ζητήματα και αντιπαραθέσεις τέθηκαν στις βιομηχανίες των διατροφικών συμπληρωμάτων που αφορούσαν κυρίως τον ακριβή ορισμό για τα συμπληρώματα διατροφής, θέματα ασφαλείας, ποιότητας των προϊόντων, διατροφικούς ισχυρισμούς και διατροφική ετικέτα, καθώς και επιστημονικές αποδείξεις για τα οφέλη των σκευασμάτων ( University of Florida, 2005).
Τι είναι όμως τα συμπληρώματα διατροφής
Κάθε χώρα έχει αναπτύξει ένα ξεχωριστό νομοθετικό πλαίσιο- κανονισμό που κατατάσσει και ορίζει τα συμπληρώματα διατροφής. Εξαίρεση αποτελεί η Ιαπωνία η οποία δεν έχει θεσπίσει κάποιον κανονισμό για τα συμπληρώματα διατροφής παρά μόνο για τα τρόφιμα, φάρμακα και το Κάμπο( University of Florida, 2005). Παρακάτω παραθέτουμε δύο κανονισμούς από οργανισμούς Αμερικής και Ευρώπης.
- Αμερική DSHEA: Ως διαιτητικό συμπλήρωμα θεωρείται το προϊόν που λαμβάνεται από το στόμα και το οποίο περιέχει ένα ή περισσότερα διαιτητικά συστατικά, με σκοπό να συμπληρώσει την διατροφή. Τα διαιτητικά συστατικά σε αυτά τα προϊόντα μπορούν να είναι βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, βότανα ή άλλα φυτά, αμινοξέα και ουσίες όπως ένζυμα, οργανικούς ιστούς, αδένες και μεταβολίτες. Τα διαιτητικά συμπληρώματα μπορούν να είναι υγρά ή συμπυκνωμένα και σε διάφορες μορφές όπως ταμπλέτες, κάψουλες, μαλακές κάψουλες , τζέλ και υγρά. Επίσης μπορούν να διατίθενται υπό την μορφή μπάρας αλλά σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να μην αναγράφεται στην διατροφική ετικέτα καμία πληροφορία ή ισχυρισμός ότι το προϊόν είναι συμβατικό τρόφιμο ή ότι είναι γεύμα μιας δίαιτας ( DSHEA, 1994)
- Ευρώπη EuFIC : Τα διαιτητικά συμπληρώματα είναι συμπυκνωμένες πηγές θρεπτικών συστατικών ( βιταμίνες και ιχνοστοιχεία) ή άλλες ουσίες με θρεπτική ή φυσιολογική επίδραση, με σκοπό να συμπληρώσουν μια ισορροπημένη διατροφή. Τα συστατικά μπορούν να είναι μεμονωμένα ή σε συνδυασμό και να διατίθενται σε μορφές όπως κάψουλες, παστίλιες, ταμπλέτες και χάπια. Επίσης μπορούν να πωλούνται σε σακουλάκια σκόνης, αμπούλες με υγρό ή μπουκαλάκια με ενσωματωμένο δοσομετρητή (European Food Information council, 2002).
Ποιοι τα παίρνουν και γιατί
Σε έρευνα που έγινε την χρονική περίοδο 2007-2009 σε ενήλικους (>20 ετών) στην Αμερική έδειξε ότι ο κυριότερος λόγος που χρησιμοποιούν συμπληρώματα διατροφής είναι για την βελτίωση (45%) ή την διατήρηση (33%) της υγείας τους. Οι γυναίκες χρησιμοποιούσαν κυρίως προϊόντα με ασβέστιο για την υγεία των οστών, ενώ οι άντρες συμπληρώματα για την καρδιά ή για την μείωση της χοληστερόλης (18%). Η μεγαλύτερη κατανάλωση ήταν κυρίως πολυβιταμινούχα και προϊόντα με ιχνοστοιχεία, ενώ ακολουθούν σκευάσματα με ασβέστιο και Ω-3 λιπαρά οξέα. Οι χρήστες συμπληρωμάτων δήλωσαν ότι έχουν καλή ή εξαιρετική υγεία, δεν πίνουν συχνά αλκοόλ, έχουν ασφάλεια υγείας, αποφεύγουν το κάπνισμα και ασκούνται περισσότερο από τους μη χρήστες συμπληρωμάτων διατροφής ( Regan El. Bailey et al, 2013)
Μια έρευνα για την κατανάλωση συμπληρωμάτων διατροφής που παρουσιάζει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον διεξήχθη το 2007 σε 900 γιατρούς και 700 νοσοκόμους. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 72% των γιατρών και το 89% των νοσοκόμων κατανάλωναν συμπληρώματα διατροφής συχνά, σποραδικά ή εποχιακά. Τακτική χρήση των συμπληρωμάτων δήλωσε το 51% των γιατρών και το 59% των νοσοκόμων. Ο κυριότερος λόγος κατανάλωσης τους δήλωσαν ότι είναι η γενική υγεία και η ευεξία. Τέλος στο ερώτημα αν θα σύστηναν συμπληρώματα διατροφής στους ασθενείς τους, το 79% των γιατρών και το 82% των νοσοκόμων απάντησαν ότι θα έδιναν ( Annete Dickinson et al, 2009).
Από την άλλη πλευρά στην Ευρώπη, κατά τη χρονική περίοδο 1995-2000 πραγματοποιήθηκε έρευνα σε 36.034 άντρες και γυναίκες ηλικίας 35-74 ετών και τα αποτελέσματα ήταν τα εξής: Η μεγαλύτερη κατανάλωση συμπληρωμάτων διατροφής γίνεται στις νότιες χώρες, με την Ελλάδα να έχει το μικρότερο ποσοστό κατανάλωσης και η Δανία το μεγαλύτερο ποσοστό. Βιταμίνες και μέταλλα αναφέρεται ως το επικρατέστερο είδος κατανάλωσης (Skeie G et all, 2009).
Οφέλη και κίνδυνοι
Τα διαιτητικά συμπληρώματα δεν ελέγχονται από κάποιο ομοσπονδιακό νόμο για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα τους πριν την διάθεση τους στην αγορά, για αυτό τον λόγο οι επιστημονικές αποδείξεις που είναι διαθέσιμες για αρκετά από τα συστατικά των συμπληρωμάτων διαφέρουν αρκετά. Οι επιστήμονες μπορούν να χρησιμοποιήσουν διάφορους τρόπους για να εκτιμήσουν τους πιθανούς κίνδυνους και οφέλη των διατροφικών συμπληρωμάτων. Η ιστορική διερεύνηση της χρήσης και η εργαστηριακή μελέτη κυττάρων ή συνδετικών ιστών είναι μερικές από τις μεθόδους αξιολόγησης. Η πιο αξιόλογη μέθοδος όμως θεωρείται η μελέτη σε ανθρώπους μέσω της ατομικής έκθεσης, κλινικών δοκιμών και με μελέτες παρατήρησης ( National Institutes Of Health ).
Ο οργανισμός FDA Αμερικής πραγματοποίησε το 2002 μια έρευνα μέσω τηλεφώνου σε ενήλικες (>18 ετών) σε 50 πολιτείες και στην περιφέρεια της Κολουμπία. Οι εθελοντές έπρεπε να απαντήσουν στο ερώτημα, αν έχουν χρησιμοποιήσει κάποιο συμπλήρωμα διατροφής το τελευταίο χρόνο και αν βίωσαν κάποιο πρόβλημα με την υγεία τους που να αποδίδεται στο συγκεκριμένο σκεύασμα. Το 73% των εθελοντών δήλωσαν ότι χρησιμοποίησαν κάποιο συμπλήρωμα διατροφής τους τελευταίους 12 μήνες και το 4% αυτών ότι βίωσαν κάποια ανεπιθύμητη ενέργεια που πιστεύουν ότι οφειλόταν στο σκεύασμα. Το 85% των χρηστών δήλωσαν ότι είχαν καταναλώσει συμπλήρωμα πολυβιταμινούχο/ ιχνοστοιχείων και το 13.3% δήλωσαν ότι είχαν κάποια παρενέργεια που οφειλόταν στο συμπλήρωμα διατροφής. Τέλος ένα μεγάλο ποσοστό των χρηστών που είχαν παρενέργειες δήλωσαν ότι έπαιρναν τα συμπληρώματα διατροφής σε συνδυασμό με συνταγογραφούμενα φάρμακα ή για να θεραπεύσουν/προλάβουν κάποιο πρόβλημα υγείας ( Babgaleh B. Timbo et al, 2006).
* Τρεις (3) τυχεροί θα κερδίσουν ένα εξατομικευμένο μηνιαίο πρόγραμμα διατροφής.
* To ερωτηματαλόγιο αποτελείται από 24 ερωτήσεις και ο διαγωνισμός θα είναι ανοιχτός μέχρι τις 30/11/2015 23.59
* Για να λάβετε μέρος στον διαγωνισμό, θα πρέπει να συμπληρώσετε το email σας στο τελευταίο πεδίο
* Οι νικητές θα ειδοποιηθούν μέσω email το αργότερο μέχρι τις 15/12/2015 και τα ονόματά τους θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του newspepper.gr και στην αντίστοιχη σελίδα μας στο Facebook