Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
18 C
Athens

Κιμούλης, Μπέζος, Φιλιππίδης, Χαϊκάλης στην Επίδαυρο με τον “Πλούτο” του Αριστοφάνη

Την Παρασκευή 1 Ιουλίου και το Σάββατο 2 Ιουλίου στο Φεστιβάλ Επιδαύρου και κατόπιν σε περιοδεία σε όλη τη χώρα, οι Γιώργος Κιμούλης, Γιάννης Μπέζος, Πέτρος Φιλιππίδης, Παύλος Χαϊκάλης, με 12μελή χορό ηθοποιών και μουσικών, παρουσιάζουν ένα νέο, φιλόδοξο ανέβασμα του έργου του Αριστοφάνη «Πλούτος».

Η σκηνοθεσία και η διασκευή είναι του Γιώργου Κιμούλη.

Σύγχρονος του Πελοποννησιακού Πολέμου (431-404), που σήμανε την πτώση της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, ο κορυφαίος κωμωδιογράφος της αρχαιότητας Αριστοφάνης πραγματεύεται με διεισδυτικότητα και ακρίβεια την έκπτωση των αξιών. Κεντρική θέση στα 11 σωζόμενα έργα του -οι Αλεξανδρινοί του αποδίδουν συνολικά 40- κρατά η σφοδρή κριτική του στην πολιτική, κοινωνική, ηθική και οικονομική κρίση κατά τη διάρκεια της εκπεσούσης αθηναϊκής δημοκρ

 

ατίας, με λόγο σύγχρονο και τολμηρό – σε σημείο σοκαριστικό για τα δεδομένα της εποχής. Γεγονός που εξισορροπούσε έντεχνα με την εκλεπτυσμένη παράλληλη χρήση της γλώσσας και συμπυκνωμένα νοήματα που απομακρύνονταν από τους κώδικες της κωμωδίας, αγγίζοντας βαθιά το συναίσθημα των θεατών, κατορθώνοντας έτσι να εμποτίσει το κοινό του με τα μηνύματα που επιδίωκε να περάσει μέσω των έργων του. Ο «Πλούτος» παρουσιάστηκε το 388 π.Χ., στο τέλος περίπου του Κορινθιακού πολέμου. Η Αθήνα ήλπιζε σε ανάκτηση της αίγλης της – μάταια όμως, αφού η πολιτισμική κρίση ήταν βαθιά, η έκπτωση των ηθών έπληττε βάναυσα τον δημόσιο και ιδιωτικό βίο και η οικονομία κατέρρεε επιτρέποντας την επικράτηση των επιτηδείων, με την ανοχή βεβαίως της διεφθαρμένης πολιτικής και θρησκευτικής εξουσίας. Κι εδώ παρεμβαίνει με το έργο του ο Αριστοφάνης. Απογυμνώνει τους ηγέτες του και επαναφέρει το αίτημά του για δίκαιη πολιτεία, αναπτύσσοντας έναν προβληματισμό πάνω στην άδικη κατανομή του πλούτου και στην έκρηξη της διαφθοράς.

Το έργο:

Ο Χρεμύλος, πνιγμένος στα χρέη, αναζητά στο Μαντείο των Δελφών χρησμό για τον σωστό τρόπο να μεγαλώσει το γιο του: τίμιο και φτωχό ή πλούσιο και απατεώνα; Η Πυθία, όπως πάντα ομιχλώδης, τον προτρέπει να πάρει σπίτι του τον πρώτο που θα συναντήσει αποχωρώντας από το Μαντείο. Αυτός είναι ένας τυφλός γέρος, ο Θεός Πλούτος, τιμωρημένος από τον Δία για να μη βλέπει που μοιράζει τα πλούτη, ο οποίος αρνείται να θεραπευτεί γιατί φοβάται την οργή του Θεού. Μεταπείθεται ωστόσο από τον Χρεμύλο και τον υπηρέτη του, Καρίωνα , ώστε να διαθέτει τον πλούτο σε όσους τον αξίζουν και όχι στους φαύλους ρήτορες και τους απατεώνες. Η θεά Πενία παρεμβαίνει και προσπαθεί να πείσει πως ο πλούτος θα καταστρέψει τους πολίτες, μιας και οι φτωχοί θα επαναπαυθούν, με αποτέλεσμα να γίνουν τεμπέληδες. Εξανίστανται επίσης όλοι οι επιτήδειοι -των ιερέων μη εξαιρουμένων- οι οποίοι χάνουν τα προνόμιά τους.

Μετάφραση:  Κ.Χ. Μύρης. Σκηνοθεσία – Διασκευή: Γιώργος Κιμούλης. Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας. Κοστούμια:  Σοφία Νικολαϊδη. Μουσική:  Γιώργος Ανδρέου. Στίχοι:  Ισαάκ Σούσης. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Χορογραφίες: Ελπίδα Νίνου, Θανάσης Γιαννακόπουλος. Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Τσεβάς. Παραγωγή: Αφοί Τάγαρη

Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης (Πλούτος & Πενία), Γιάννης Μπέζος (Χρεμύλος), Πέτρος Φιλιππίδης (Καρίων), Παύλος Χαϊκάλης (Βλεψίδημος, Δίκαιος, Γριά, Ερμής), Αλμπέρτο Φάϊς (Συκοφάντης & Ιερέας). Χορός:  Γκιζέλη Χριστέλα, Δαβάκη Βερόνικα, Ζησάκης Ευθύμης, Ζουγανέλης Αλέξανδρος, Κατσώλης Παναγιώτης, Μαούτσου Κατερίνα, Σπατιώτη Χριστίνα, Στασινοπούλου Ντένια, Τσαβά Ειρήνη, Τσιμπρικίδου Ελένη, Τσουρής Γιώργης, Χιώτης Χάρης

 

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Εντοπίστηκε ο ακριβής χώρος ταφής του Πλάτωνα; Τι αναφέρει έρευνα του ιταλικού Ιδρύματος Ερευνών

Το ακριβές σημείο ταφής του Πλάτωνα κατέστη δυνατό να εντοπιστεί, σύμφωνα με έρευνα του ιταλικού Ιδρύματος Ερευνών, η οποία βασίσθηκε σε παπύρους της τοποθεσίας Ερκολάνο,...
Μουσείο Μπενάκη: Νέος βανδαλισμός με λάδι σε εκθέματα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 22 Απριλίου εγκαινιάζεται στην Αθήνα το Μουσείο Μπενάκη

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 1931.... Εγκαινιάζεται στην Αθήνα το Μουσείο Μπενάκη. Ιδρύθηκε το 1929 από τον Αντώνη Μπενάκη στην μνήμη του πατέρα του Εμμανουήλ Μπενάκη και στεγάζεται...

Μαύρο, εύφορο χώμα, γεμάτο ψάρια: Στο άγριο, ελληνικό νησί της πρωτόγονης ζωής, η τεχνολογία...

Ένας ιερός επίγειος παράδεισος Αν και η απόσταση που χωρίζει τα νησιά είτε από το λιμάνι της Ζακύνθου είτε από αυτά της δυτικής Πελοποννήσου είναι...
σπάνιο ηχητικό, Δημήτρης Μητροπάνος,

Δημήτρης Μητροπάνος: 12 χρόνια από το θάνατο του

Στις 17 Απριλίου 2012 έφυγε από τη ζωή και ο Δημήτρης Μητροπάνος και το ελληνικό πεντάγραμμο έγινε φτωχότερο. Ακόμα και σήμερα, οι διαχρονικές του επιτυχίες "Θες", "Σβήσε...

Γιατί απέτυχε η Ελληνική δημοκρατία; ( βιντεο)

https://www.youtube.com/watch?v=qStGrn4nxXI&t=174s&ab_channel=%CE%A0%CF%81%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CE%A3%CE%BA%CE%AD%CF%88%CE%B7
Δελφούς, ανακαλύπτεται, Ηνίοχος,

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 16 Απριλίου ανακαλύπτεται το άγαλμα του Ηνιόχου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ To 1896 ανακαλύπτεται στους Δελφούς το περίφημο άγαλμα του Ηνιόχου.
Άγιο Όρος, άβατο,

Ο Νίκος Καζαντζάκης όταν επισκέφθηκε τα τρομερά ΚΑΡΟΥΛΙΑ του Αγίου Όρους το 1914

Να και η περιγραφή του για τους ασκητές , στα τρομερά Καρούλια:  "Τρυπωμένοι μέσα σὲ σπηλιές, ζοῦν ἐκεῖ καὶ προσεύχουνται γιὰ τὶς ἁμαρτίες τοῦ κόσμου,...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Οριστική διαγραφή των Φιλιππίδη, Χαϊκάλη, Κιμούλη από το ΣΕΗ

Την οριστική διαγραφή των Πέτρου Φιλιππίδη, Παύλου Χαϊκάλης και Γιώργου Κιμούλη από το Σωματείο...

Χαϊκάλης: Δείτε τις λεπτομέρειες από τις τέσσερις καταγγελίες γυναικών για παρενόχληση

Δύο νέες υποθέσεις παρενόχλησης στις οποίες πρωταγωνιστής φέρεται να είναι ο Παύλος Χαϊκάλης ήρθαν αυτή την...

Χαϊκάλης: Βγήκα και είπα την αλήθεια μου – Όποιος πιστεύει σε εμένα καλώς αλλά δεν ασχολούμαι πια, τέλος

Ο Παύλος Χαϊκάλης μετά τη χθεσινή του συνέντευξη στο ΟΡΕΝ, όπου απάντησε για την...

Η συγγνώμη του Χαϊκάλη στην Αραβή

Χαϊκάλης: Ήμουν ερωτευμένος, ζητώ δημόσια συγγνώμη αν πέρασα τα όρια Ο Παύλος Χαϊκάλης τοποθετήθηκε στην...