Την μπαταρία που… αναπνέει ανακοίνωσαν Βρετανοί επιστήμονες που δημιούργησαν μια μπαταρία λιθίου-οξυγόνου με μεγάλη ενεργειακή πυκνότητα και απόδοση. Η πολλά υποσχόμενη μπαταρία θα έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής εφόσον θα μπορεί να επανφορτισθεί περισσότερες από 2000 φορές ενώ η αποδοτικότητα της -πλέον του 90%- μπορεί να ανταγωνίζεται ακόμα και τη βενζίνη.
Οι μπαταρίες λιθίου-οξυγόνου, ή μπαταρίες λιθίου-αέρα παράγουν ενέργεια από την χημική αντίδραση του λιθίου με το οξυγόνο και έχουν δεκαπλάσια ενεργειακή δυνατότητα σε σχέση με τις σημερινές επαναφορτιζόμενες μπαταρίες λιθίου-ιόντων. Όμως ,μέχρι σήμερα υπήρχαν τεχνικές δυσκολίες που εμπόδιζαν την ανάπτυξη των «αέρινων» μπαταριών επόμενης γενιάς.
Ένα από τα βασικά προβλήματα είναι ότι η μπαταρία λειτουργεί με καθαρό οξυγόνο. Η σύσταση όμως του αέρα που αναπνέουμε αποτελείται από μόλις 21% οξυγόνο, άζωτο, διοξείδιο του άνθρακα και άλλες ουσίες, γεγονός που προκαλεί αλλοιώσεις στο μεταλλικό ηλεκτρόδιο της μπαταρίας. Φαίνεται ωστόσο ότι η χρήση του γραφένιου αντί για γραφίτη στο ηλεκτρόδιο της νέας μπαταρίας , να βοήθησε σημαντικά στην εξέλιξη της, αλλά θα χρειαστεί αρκετός χρόνος ακόμα μέχρι η μπαταρία νέας γενιάς ν’ αποτελέσει αξιόπιστη λύση.
Ο δρόμος για την μελλοντική πρακτική αξιοποίηση των μπαταριών λιθίου-αέρα είναι πλέον ανοιχτός -και περισσότερο από ποτέ οικολογικός- καθώς υπόσχεται αποτελέσματα υψηλής ενεργειακής αποδοτικότητας. Η χρήση μιας τέτοιας μπαταρίας θα επιτρέπει σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να διασχίζει αποστάσεις μέχρι και 800 χιλιομέτρων με μία μόνο φόρτιση.
Οι Βρετανοί ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Κλερ Γκρέι του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στην επιθεώρηση «Science», εκτιμούν ότι μια εμπορικά αξιοποιήσιμη μπαταρία λιθίου-αέρα θα χρειασθεί τουλάχιστον μία δεκαετία για να βγει στην αγορά.