Τρίτη, 16 Απριλίου, 2024
18.9 C
Athens

Οι 3 μεγαλύτερες «καταστροφές» του Παρθενώνα, νέα φάση αποκατάστασης

Οι περισσότεροι έχουν την εντύπωση ότι για τις παθολογίες του Παρθενώνα τη μεγαλύτερη ευθύνη φέρει η ανατίναξη του κτηρίου από τον Μοροζίνη το 1687.

Κι όμως, τα πράγματα δεν έχουν έτσι. Όπως ανέφερε σε παρέμβασή του ο καθηγητής, Μανόλης Κορρές, μαθητής του πρόσφατα εκλιπόντα, αναστηλωτής της Ακρόπολης, Χαράλαμπου Μπούρα, η μεγαλύτερη ζημιά στον Παρθενώνα έχει γίνει από αρχαία πυρκαγιά, ενώ «με διαφορά στήθους» ακολούθησε η επέμβαση του Ν. Μπαλάνου με σίδηρο (που σήμερα έχει οξειδωθεί) στις αρχές του 20ου αιώνα.

«Τρίτη έρχεται η κατάρρευση από την ανατίναξη, η οποία ήταν ένα «χάδι» αν συγκριθεί με τη ζημιά που έπαθε όρθιο το κτήριο, μόνον επειδή φιλοξενούσε μέσα του πραγματικά έναν «καρκίνο», αυτά τα σίδερα, αλλά και από την αφανή προσβολή της πυρκαγιάς μέσα στο εσωτερικό της μάζας».

Αν δεν συνέβαιναν τα παραπάνω το κτήριο σήμερα θα ήταν καινούργιο όπως το είδε ο Πλούταρχος σχεδόν 500 χρόνια μετά την κατασκευή του.

ακρ

Σε κλίμα φορτισμένο λόγω της απώλειας του Χ. Μπούρα

Και ήταν η απώλεια του 83χρονου καθηγητή, Χαράλαμπου Μπούρα, που φόρτισε την ατμόσφαιρα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) όπου έγινε η παρουσίαση των μελετών για την αποκατάσταση του δυτικού αετώματος του Παρθενώνα, καθώς ήταν οι πρώτες που ήρθαν στο συμβούλιο, μετά τον θάνατό του.

Συγκεκριμένα, οι δύο μελέτες που πήραν τα εύσημα και το «πράσινο φως» των μελών και των εισηγητών του ΚΑΣ, αφορούν την αποκατάσταση του ορθοστάτη και του αντιθηματικού τοίχου του τυμπάνου, που αποτελούν μέρος του δυτικού αετώματος του Παρθενώνα.

Εκτός από το εισαγωγικό σημείωμα που είχε γράψει ο ίδιος τον Απρίλιο, για το θέμα των δύο μελετών και το οποίο διαβάστηκε στη συνεδρίαση, τηρήθηκε επίσης ενός λεπτού σιγή για τον σπουδαίο αρχιτέκτονα, που ταυτίστηκε με το έργο της αναστήλωσης των μνημείων της Ακρόπολης (ήταν πρόεδρος της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, ΕΣΜΑ, από το 1985 ως τον θάνατό του), ενώ η συμβολή του στην αναστήλωση αρχαίων μνημείων εν γένει, υπήρξε καθοριστική.

ακρ

Η τελευταία εισήγηση του αναστηλωτή της Ακρόπολης

Επιπλέον, η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μαρία Βλαζάκη, ενημέρωσε τα μέλη του ΚΑΣ ότι η τελευταία εισήγηση του Χ. Μπούρα, που απεστάλη στο υπουργείο και αφορούσε τη μελέτη αποκατάστασης των τειχών της Ακρόπολης (θα έρθει αργότερα στο ΚΑΣ), είχε ημερομηνία 22 Ιουλίου 2016.

Όπως αναφέρθηκε από τους μελετητές, πρόκειται για σωστικές επεμβάσεις με στόχο να αντιμετωπιστούν άμεσα τα προβλήματα του σημείου (κυρίως ρηγματώσεις από διάφορες αιτίες), ενώ στο μέλλον θα μπορούν να χρησιμεύσουν στην καλύτερη αξιολόγηση για το αν θα ήταν χρήσιμες οι συμπληρώσεις στους δύο ορθοστάτες που απουσιάζουν.

Ως προς τις επεμβάσεις, θα ακολουθηθεί η γνωστή στην Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ) διαδικασία η οποία αφορά, μεταξύ άλλων, στην αφαίρεση των σιδηρίων που έχουν οξειδωθεί (από την επέμβαση Ν. Μπαλάνου στις αρχές του 20ού αιώνα), στη δομική αποκατάσταση κάθε αρχιτεκτονικού μέλους χωριστά καθώς και στη συστηματική συντήρηση των αρχαίων επιφανειών του μαρμάρου. Επίσης, θα γίνει μερική αποσυναρμολόγηση του τοίχου και συμπλήρωσή του με λιθόπλινθους, όπου χρειάζεται, ώστε να εξασφαλιστεί η στατική του επάρκεια.

ακρ

Οι ορθοστάτες σώζονταν ακέραιοι μέχρι την αρπαγή από τον ΄Ελγιν

Το δυτικό αέτωμα σώζονταν σχεδόν πλήρες έως την ανατίναξη του Παρθενώνα το 1687, ενώ μέχρι την αρπαγή των γλυπτών από τον Έλγιν, το 1802, οι ορθοστάτες του τυμπάνου σώζονταν ακέραιοι στο σύνολό τους (τότε χρονολογείται και η πτώση των δύο εξ αυτών).

Το τύμπανο του αετώματος αποτελούνταν από 10 ορθοστάτες στο μπροστινό μέρος, καθώς και από 58 λιθόπλινθους στο πίσω μέρος, οι οποίοι και συνθέτουν τον αντιθηματικό τοίχο. Όπως παρατηρήθηκε από τους μελετητές, οι ορθοστάτες του Παρθενώνα έχουν πολλές ιδιαιτερότητες.

Σημειώνεται ότι η ελάφρυνση αυτή υπολογίζεται στους μεγάλους ορθοστάτες γύρω στους 2,8 τόνους και στους αμέσως επόμενους στους 2 τόνους. Ακόμη μία ιδιαιτερότητα ήταν οι μεγάλοι σύνδεσμοι που χρησιμοποιήθηκαν στους κεντρικούς ορθοστάτες, οι λεγόμενοι στρεπτοσύνδεσμοι, οι οποίοι είναι και οι μεγαλύτεροι του μνημείου, μήκους περίπου 80 εκατοστών.

ακρ

Οι εργασίες αποκατάστασης των τελευταίων ετών στον Παρθενώνα έχουν αποδώσει πολλούς καρπούς

Ωστόσο, παρά τα προβλήματα που «απέκτησε» το μνημείο μέσα στους αιώνες, οι εργασίες αποκατάστασης των τελευταίων ετών στον Παρθενώνα έχουν αποδώσει πολλούς καρπούς, οι οποίοι και συνεχίζονται.

Η αποκατάσταση στο τύμπανο του δυτικού αετώματος θα πραγματοποιηθεί με γρήγορους ρυθμούς (υπολογίζεται, εφόσον διατεθεί το απαραίτητο προσωπικό, να διαρκέσει 1-1,5 χρόνο), ενώ η θέση του γερανού (και του εργοταξίου) θα μεταφερθεί στο εσωτερικό του μνημείου. Τη μελέτη για την αποκατάσταση των ορθοστατών υπογράφουν η Βασιλεία Μανιδάκη (αρχιτέκτων) και ο Λεωνίδας Παλαιολόγος (πολ. μηχανικός – αρχιτέκτων), ενώ τη μελέτη για τον αντιθηματικό τοίχο, ο Κοσμάς Σκαρής (αρχιτέκτων – αναστηλωτής).

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Άγιο Όρος, άβατο,

Ο Νίκος Καζαντζάκης όταν επισκέφθηκε τα τρομερά ΚΑΡΟΥΛΙΑ του Αγίου Όρους το 1914

Να και η περιγραφή του για τους ασκητές , στα τρομερά Καρούλια:  "Τρυπωμένοι μέσα σὲ σπηλιές, ζοῦν ἐκεῖ καὶ προσεύχουνται γιὰ τὶς ἁμαρτίες τοῦ κόσμου,...
ελληνικές, αρχαιότητες, βρίσκονται, εξωτερικό,

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 8 Απριλίου ανακαλύφθηκε η Αφροδίτη της Μήλου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 1820 Ο αγρότης Γιώργος Κεντρωτάς, σκάβοντας στο κτήμα του στη Μήλο, ανακαλύπτει ένα γυναικείο άγαλμα. Είναι η πασίγνωστη σήμερα Αφροδίτη της Μήλου, που...
Άγνωστοι επιτέθηκαν στο σπίτι του Μίκη Θεοδωράκη

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 3 Απριλίου ο κύκλος τραγουδιών “Ρωμιοσύνη” του Μίκη Θεοδωράκη

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ! Το 1966 ο κύκλος τραγουδιών «Ρωμιοσύνη» του Μίκη Θεοδωράκη παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε συναυλία στο θέατρο Διάνα στην Αθήνα, έπειτα από διαδήλωση της ΕΔΑ...

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Οι Triplicity παρουσιάζουν το νέο album τους “Onibaba”

Οι Triplicity παρουσιάζουν το νέο album τους "Onibaba", στο πλαίσιο του Jazz Breeze Festival, στις 10 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Οι Triplicity, ένα από...

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: “Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ. Μία ημέρα που άλλαξε τον κόσμο”

Φωτογράφισα αυτό το όμορφο νεοκλασικό στολίδι,το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Βασιλίσσης Σοφίας,επειδή φιλοξενεί μία ενδιαφέρουσα έκθεση με τον μακροσκελή τίτλο: "Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ....
Θέατρο σκιών: Ο Τάσος Γεωργίου στο «Ελλάδα Έχεις Ταλέντο»

28 Μαρτίου 2024: Παγκόσμια ημέρα θεάτρου σκιών

Το ΠΣΘΣ εορτάζει και φέτος την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου Σκιών, χαιρετίζοντας όπου Γής όλους τους καλλιτέχνες/καλλιτέχνιδες που με τις ιδιαίτερες τεχνικές τους το υπηρετούν....

Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής: Το δάκρυ της μαστίχας

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΩΣΤΑΛΟΥ Το δάκρυ της μαστίχας Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής Εγκαίνια: Τετάρτη, 3 Απριλίου | 7μ.μ.  στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας «Σοφία Λασκαρίδου» Λασκαρίδου 120 και Φιλαρέτου, Καλλιθέα Η έκθεση διαρκεί...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Τα γλυπτά του Παρθενώνα και η άγνοια του Stefanos

Εάν δεν υπήρχε και η διάσπαση του ΣΥΡΙΖΑ να δίνει κάποιο τόνο (καταστροφικής γι'...

Μητσοτάκης: 2,25 δισ. για την αποκατάσταση των καταστροφών – Έχουν γίνει 18.000 αυτοψίες – Δόθηκαν αποζημιώσεις σε 6.648 δικαιούχους – 57 εκατ. για τη...

«Καλημέρα σας! Έχουμε πολλά να πούμε πάλι και σήμερα. Ομολογώ είναι ελάχιστες οι εβδομάδες...

Θεσσαλία: Οι “πληγές” της σε αριθμούς

Πρωτόγνωρο είναι το μέγεθος των καταστροφών που προκάλεσαν στην πρωτογενή παραγωγή του κάμπου της Θεσσαλίας οι πλημμύρες από...

Αυτό είναι το μυστικό του Παρθενώνα που τον προστατεύει από σεισμούς – Αθέατος στυλοβάτης σε βάθος 10 μέτρων

Από το 1885 μέχρι το 1890, ο Έλληνας αρχαιολόγος Παναγιώτης Καββαδίας πραγματοποίησε τις πιο...