Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024
23.5 C
Athens

Περιοδεία σε όλη την Ελλάδα: Ορέστεια σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά

Η Ορέστεια του Αισχύλου ξεκινάει το ταξίδι της στις 8 & 9 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Ο Γιάννης Χουβαρδάς,έχοντας επιλέξει με προσοχή μια εξαιρετική ομάδα ηθοποιών αλλά και καλλιτεχνικών συντελεστών, έπλασε ένα σύμπαν που σκιαγραφεί με λεπτομέρεια την απαρχή και το μέλλον της ανθρώπινης βίας.

Πρόκειται για την μοναδική σωζόμενη αρχαία τριλογία. Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες. Ο στυγερός και αιματηρός κύκλος των Ατρειδών στα τρία κορυφαία έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, μέσα από μια σπουδαία θεατρική συνάντηση. Μια συμπαραγωγή της «Λυκόφως» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Η προσέγγιση του σκηνοθέτη διαφορετική: επιλέγει μια δυνατή ομάδα δώδεκα ηθοποιών και τους μοιράζει όλους τους ρόλους της τριλογίας ακόμη και του χορού. Εγχείρημα όχι μοναδικό αλλά σίγουρα δύσκολο. Η ατομική, οικογενειακή, πολιτική και κοινωνική βία στο επίκεντρο του κύκλου αίματος ενός έθνους που πρέπει να θυσιάσει τα παιδιά του προκειμένου να ξαναγεννηθεί. Η Ορέστεια του Αισχύλου (458 π.Χ.) περιπλέκεται γύρω από το μύθο του οίκου των Ατρειδών και τον χρονικό κύκλο που εκκινεί από την άλωση της Τροίας και καταλήγει στην ίδρυση του Αρείου Πάγου.

Στον έναρξη του Αγαμέμνονα, ο φύλακας των ανακτόρων θρηνεί για τους κόπους της φρουράς και τις συμφορές που πλήττουν τον οίκο των Ατρειδών, όσον καιρό διαρκεί η πολιορκία της Τροίας. Αμέσως, φτάνει το μήνυμα της φλόγας -εκείνο που περίμενε δέκα χρόνια- που αναγγέλλει πως η Τροία αλώθηκε. Σε λίγο, ο Αγαμέμνων επιστρέφει στις Μυκήνες, νικητής, κατακτητής της Τροίας. Φέρνει μαζί του τη μάντισσα Κασσάνδρα, λάφυρο του στρατού. Τον υποδέχεται με πολυτέλεια η σύζυγός του, Κλυταιμνήστρα, μητέρα της Ιφιγένειας που έχει θυσιαστεί από τον πατέρα της για να ευοδωθεί η εκστρατεία των Αχαιών, του Ορέστη και της Ηλέκτρας. Έπειτα, με δόλο, οδηγεί τον Αγαμέμνονα στο λουτρό και τον δολοφονεί μαζί με την Κασσάνδρα. Τις λεπτομέρειες του φόνου προλέγει η Κασσάνδρα σε μια στιγμή εκστατικής διαύγειας λίγο πριν μπει στο παλάτι ακολουθώντας τη μοίρα της. Σύντομα, η πύλη ανοίγει και εμφανίζεται η Κλυταιμνήστρα πάνω από τα πτώματα του συζύγου της και της ερωμένης του, που τα έχει τυλίξει με δίχτυ. Η ανδρόβουλη γυναίκα θριαμβολογεί για την εκδίκηση που πήρε για το θάνατο της Ιφιγένειας, όταν εμφανίζεται ο ομόκλινός της Αίγισθος και συναυτουργός του φόνου. Το έργο κλείνει με την δυσοίωνη προειδοποίηση του Χορού για επόμενα δεινά.

Στο ξεκίνημα των Χοηφόρων, η Ηλέκτρα επιχειρεί να προσφέρει χοές στον τάφο του αδικαίωτου πατέρα της, σταλμένη από τη μητέρα της, Κλυταιμνήστρα, που τώρα ξαγρυπνά μέσα σε δυσοίωνα όνειρα, κυριευμένη από άσχημα προαισθήματα. Την ώρα εκείνη επιστρέφει, ύστερα από χρόνια, ο εξόριστος από τη μητέρα του Ορέστης, συνοδευόμενος από τον πιστό του φίλο Πυλάδη και επανενώνεται με την αδελφή του, Ηλέκτρα, σε μια από τις πιο εμβληματικές σκηνές αναγνώρισης του αρχαίου δράματος. Με την παρότρυνση και του Χορού ο Ορέστης μηχανεύεται τον κατάλληλο τρόπο για να εισέλθει στο παλάτι, όπου δολοφονεί τον Αίγισθο. Ύστερα, είναι η σειρά της Κλυταιμνήστρας, στην οποία αποκαλύπτει την ταυτότητά του κι έπειτα από βασανιστικούς δισταγμούς και την αναμέτρησή του μαζί της την δολοφονεί παίρνοντας εκδίκηση για τον άδικο φόνο του πατέρα. Η πύλη του οίκου των Ατρειδών ανοίγει και πάλι και εμφανίζεται πάνω από τα πτώματα του Αίγισθου και της Κλυταιμνήστρας ο Ορέστης, κρατώντας το δίχτυ που τα τυλίγει και επιδεικνύοντας το θέαμα της εκδίκησής του. Πολύ γρήγορα αρχίζει να κυριεύεται από τις Ερινύες και γι’ αυτό τρέπεται σε φυγή.

Στις Ευμενίδες, ο Ορέστης βρίσκεται πια στους Δελφούς και εξαγνίζεται από τον Απόλλωνα για το φόνο της μητέρας του. Παρ’ όλ’ αυτά, οι Ερινύες συνεχίζουν να τον κυνηγούν μέχρι την Αθήνα. Εκεί, η Αθηνά παρεμβαίνει ιδρύοντας τον Άρειο Πάγο, όπου παραπέμπει τον Ορέστη για να εκδικαστεί η υπόθεση της μητροκτονίας. Οι Ερινύες αναλαμβάνουν τον ρόλο της πολιτικής αγωγής, ο Απόλλων εκείνον του συνηγόρου υπεράσπισης. Μολονότι προκύπτει ισοψηφία μεταξύ των ενόρκων, ο Ορέστης απαλλάσσεται από την κατηγορία, χάρη στην ψήφο της Αθηνάς, η οποία προεδρεύει του δικαστηρίου. Τέλος, και μετά την αποχώρηση του Ορέστη για το Άργος, οι Ερινύες κατευνάζονται από την επιχειρηματολογία της Παλλάδος και δέχονται τη συμφιλίωση, μετατρεπόμενες σε Ευμενίδες και αποκτώντας χώρο λατρείας στους πρόποδες της Ακρόπολης.
Συντελεστές
Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Διασκευή, σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Κίνηση: Σταυρούλα Σιάμου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Μακιγιάζ: Άννα Μπαλτζή
Κομμώσεις: Θοδωρής Χριστοδούλου
Φωτογραφίες: Έφη Γούση & Αθηνά Λιάσκου
Video trailer: Μιχάλης Κλουκίνας
Βοηθοί σκηνοθέτη: Σύλβια Λιούλιου, Νικολέτα Φιλόσογλου
Βοηθός σκηνογράφου: Θάλεια Μέλισσα
Βοηθός παραγωγής: Αλεξάνδρα Μουζακίτη
Διεύθυνση παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα
Παραγωγός: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος

Διανομή
Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (Ορέστης)
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Κλυταιμνήστρα)
Νίκος Κουρής (Αγαμέμνων, Τροφός)
Στεφανία Γουλιώτη (Ηλέκτρα, Αθηνά)
Νίκος Ψαρράς (Απόλλων, Πυλάδης)
Άλκηστις Πουλοπούλου (Κασσάνδρα, Πυθία)
Δημήτρης Παπανικολάου (Αίγισθος)
Ιερώνυμος Καλετσάνος (Κήρυκας)
Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Φύλακας)
Σύρμω Κεκέ (Κορυφαία)
Χριστίνα Μαξούρη (Κορυφαία, Δούλα)
Πολύδωρος Βογιατζής (Κορυφαίος)

Αναλυτικό Πρόγραμμα Περιοδείας | Καλοκαίρι 2016 | ΟΡΕΣΤΕΙΑ

ΙΟΥΛΙΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 8 ΙΟΥΛΙΟΥ- ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ
ΣΑΒΒΑΤΟ 9 ΙΟΥΛΙΟΥ- ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 13 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΔΕΛΦΟΙ
ΠΕΜΠΤΗ 14 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΒΟΛΟΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 18 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΡΕΘΥΜΝΟ
ΤΡΙΤΗ 19 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΧΑΝΙΑ
ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΧΑΛΚΙΔΑ
ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΔΙΟΝ
ΤΡΙΤΗ 26 ΙΟΥΛΙΟΥ- ΛΑΡΙΣΑ
ΤΕΤΑΡΤΗ 27 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΠΕΜΠΤΗ 28 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΚΑΒΑΛΑ
ΣΑΒΒΑΤΟ 30 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΚΑΒΑΛΑ

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
ΤΡΙΤΗ 2 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΚΑΛΑΜΑΤΑ
ΤΕΤΑΡΤΗ 3 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΟΛΥΜΠΙΑ
ΠΕΜΠΤΗ 4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΠΑΤΡΑ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΠΑΤΡΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΑΝΔΡΟΣ

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – ΕΛΕΥΣΙΝΑ

Πηγή: athina984.gr

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Μουσείο Μπενάκη: Νέος βανδαλισμός με λάδι σε εκθέματα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 22 Απριλίου εγκαινιάζεται στην Αθήνα το Μουσείο Μπενάκη

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 1931.... Εγκαινιάζεται στην Αθήνα το Μουσείο Μπενάκη. Ιδρύθηκε το 1929 από τον Αντώνη Μπενάκη στην μνήμη του πατέρα του Εμμανουήλ Μπενάκη και στεγάζεται...

Μαύρο, εύφορο χώμα, γεμάτο ψάρια: Στο άγριο, ελληνικό νησί της πρωτόγονης ζωής, η τεχνολογία...

Ένας ιερός επίγειος παράδεισος Αν και η απόσταση που χωρίζει τα νησιά είτε από το λιμάνι της Ζακύνθου είτε από αυτά της δυτικής Πελοποννήσου είναι...
σπάνιο ηχητικό, Δημήτρης Μητροπάνος,

Δημήτρης Μητροπάνος: 12 χρόνια από το θάνατο του

Στις 17 Απριλίου 2012 έφυγε από τη ζωή και ο Δημήτρης Μητροπάνος και το ελληνικό πεντάγραμμο έγινε φτωχότερο. Ακόμα και σήμερα, οι διαχρονικές του επιτυχίες "Θες", "Σβήσε...

Γιατί απέτυχε η Ελληνική δημοκρατία; ( βιντεο)

https://www.youtube.com/watch?v=qStGrn4nxXI&t=174s&ab_channel=%CE%A0%CF%81%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CE%A3%CE%BA%CE%AD%CF%88%CE%B7
Δελφούς, ανακαλύπτεται, Ηνίοχος,

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 16 Απριλίου ανακαλύπτεται το άγαλμα του Ηνιόχου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ To 1896 ανακαλύπτεται στους Δελφούς το περίφημο άγαλμα του Ηνιόχου.
Άγιο Όρος, άβατο,

Ο Νίκος Καζαντζάκης όταν επισκέφθηκε τα τρομερά ΚΑΡΟΥΛΙΑ του Αγίου Όρους το 1914

Να και η περιγραφή του για τους ασκητές , στα τρομερά Καρούλια:  "Τρυπωμένοι μέσα σὲ σπηλιές, ζοῦν ἐκεῖ καὶ προσεύχουνται γιὰ τὶς ἁμαρτίες τοῦ κόσμου,...
ελληνικές, αρχαιότητες, βρίσκονται, εξωτερικό,

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 8 Απριλίου ανακαλύφθηκε η Αφροδίτη της Μήλου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 1820 Ο αγρότης Γιώργος Κεντρωτάς, σκάβοντας στο κτήμα του στη Μήλο, ανακαλύπτει ένα γυναικείο άγαλμα. Είναι η πασίγνωστη σήμερα Αφροδίτη της Μήλου, που...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Οι «Πέρσες» πάνε Επίδαυρο

Μία ξεχωριστή πρόταση των “Περσών” του Αισχύλου παρουσιάζει ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου και ο...

Οι «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου στο Φεστιβάλ Φιλίππων 2016

Οι «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, μια εξαιρετικά δυνατή πολιτική τραγωδία , που το...