Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
17.9 C
Athens

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – Ναυμαχία των Σπετσών: Το αντάρτικο στην πανίσχυρη αρμάδα

Μετά την πυρπόληση της τουρκικής ναυαρχίδας από τον Κωνσταντίνο Κανάρη στ’ ανοιχτά της Χίου και τον θάνατο του Καρα Αλή (7 Ιουνίου 1822), ο σουλτάνος ετοίμασε νέες επιχειρήσεις, που θα στηρίζονταν στη στενότερη συνεργασία του τουρκικού με τον αιγυπτιακό στόλο.

Στις 20 Ιουλίου 1822 ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος, αποτελούμενος από 84 πλοία, βρέθηκε στη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου, αφού είχε διαπλεύσει ανενόχλητος το Αιγαίο και το Ιόνιο. Απέτυχε να καταλάβει το Βασιλάδι, το φυσικό προπύργιο του Μεσολογγίου και στη συνέχεια προσπάθησε να ανεφοδιάσει το πολιορκούμενο από τους Έλληνες Ναύπλιο.

Από ελληνικής πλευράς, η οικονομική δυσπραγία εμπόδιζε την επαναστατική κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τις βασικές δαπάνες κίνησης του ελληνικού στόλου. Στις 10 Αυγούστου, πάντως, τα πλοία του τρινησίου στόλου (Ύδρας, Σπετσών και Ψαρών), που αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού στόλου, ειδοποίησαν την κυβέρνηση ότι ήταν έτοιμα να αναλάβουν δράση κατά του εχθρού.

Στις 29 Αυγούστου, ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος εθεάθη στη θάλασσα των Κυθήρων και αμέσως σήμανε συναγερμός στα ελληνικά πλοία. Σχηματίστηκε μία γραμμή από την Αντίμηλο έως τη Μονεμβασιά για να εμποδισθεί το πέρασμά του προς τις ανατολικές ακτές της Πελοποννήσου και κυρίως προς τον Αργολικό Κόλπο. Όμως, ο ελληνικός στόλος ήταν ασυντόνιστος, καθώς δεν βρισκόταν υπό ενιαία διοίκηση. Όπως έγραφε ο Μιαούλης προς τους προκρίτους της Ύδρας: «Ημείς είμεθα σε μεγάλη ακαταστασίαν, δεν εικακουόμεθα· το αυτό και οι Ψαριανοί. Είμεθα 50 καράβια, και ποτές δεν εσυμφωνήσαμε να μαζωχτούμε τα μισά, αλλά πότε 5, πότε 10, πότε 3».

Στις 8 Σεπτεμβρίου 1822 η τουρκοαιγυπτιακή αρμάδα φάνηκε στην είσοδο του στενού που χωρίζει τις Σπέτσες από την Ερμιονίδα. Προφανώς, στόχος του εχθρού ήταν πρώτα η προσβολή της νήσου των Σπετσών, που δεσπόζει στο στόμιο του Αργολικού Κόλπου και στη συνέχεια ο ανεφοδιασμός του Ναυπλίου. Ο Ανδρέας Μιαούλης, που είχε αναλάβει την ηγεσία του ελληνικού στόλου, διέταξε τα πλοία να τον ακολουθήσουν μέσα στο στενό, όπου θα ήταν ευκολότερο να συγκρουσθούν με τον εχθρό.

Αποτέλεσμα εικόνας για ναυμαχία σπετσών

Τέσσερα πλοία, όμως, του Αντώνιου Κριεζή, του Ανάργυρου Λεμπέση, του Λεονάρδου Θεοδωρή και του Λάζαρου Παναγιώτα, μάλλον από κακή συνεννόηση, παράκουσαν και έπλευσαν ανατολικότερα από τα υπόλοιπα ελληνικά πλοία, με συνέπεια να βρεθούν ανάμεσα σε εχθρικά πλοία. Αμέσως, ο Αντώνιος Κριεζής άρχισε να κανονιοβολεί τα εχθρικά πλοία, τα οποία συνέχισαν τον πλου τους. Η ναυμαχία είχε αρχίσει.

Από εκείνο το σημείο η σύγκρουση έγινε χωρίς σχέδιο από την ελληνικά πλευρά, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του Μιαούλη. «Έκαστος των πλοιάρχων ενήργει αυτομάτως ό,τι του εφαίνετο σωτηριωδέστερον δια την πατρίδα, και μόνη η γενναιότης και η φιλοπατρία, κοιναί ούσαι εις άπαντας, ωδήγουν έκαστον εις τα κινήσεις του» γράφει ο ιστορικός Αναστάσιος Κ. Ορλάνδος εις τα «Ναυτικά» του.

Αποτέλεσμα εικόνας για ναυμαχία σπετσών

Αρχικά, ο Πιπίνος προσπάθησε να κολλήσει το πυρπολικό του σ’ ένα αιγυπτιακό πλοίο, αλλά απέτυχε, καθώς 50 μέλη του πληρώματός του πήδηξαν στο πυρπολικό και πρόφτασαν να το ξεκολλήσουν από το πλοίο τους. Δεν πρόφτασαν, όμως, να σώσουν τη ζωή τους, γιατί το πυρπολικό είχε αρπάξει φωτιά. Η απόπειρα του Πιπίνου ανάγκασε τον εχθρικό στόλο να απομακρυνθεί από τη δυτική πλευρά του πορθμού και να συνεχίσει τη ναυμαχία προς την απέναντι πλευρά της Ερμιονίδας.

Κι ενώ βράδιαζε και η ναυμαχία συνεχιζόταν αμφίρροπη, ο πυρπολητής Δήμος Μπαρμπάτσης όρμησε με το πυρπολικό του κατά της τουρκικής ναυαρχίδας. Το πλήρωμά της με τη θέα του πυρπολικού καταλήφθηκε από πανικό. Άρχισε να πυροβολεί κατά του πυρπολικού και παράλληλα να εκτελεί κινήσεις υποχώρησης. Τη ναυαρχίδα ακολούθησαν σε άτακτη φυγή και τα υπόλοιπα πλοία του τουρκοαιγυπτιακού στόλου. Η ναυμαχία των Σπετσών είχε κριθεί υπέρ των ελληνικών όπλων.

Τις επόμενες ημέρες οι δύο στόλοι συνέχισαν τους ελιγμούς τους μεταξύ Ύδρας και Σπετσών. Στις 12 Σεπτεμβρίου ξανασυναντήθηκαν κοντά στη Σπετσοπούλα, αλλά η τρίωρη ναυμαχία δεν έφερε αποτέλεσμα. Τρεις ημέρες αργότερα, ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος ανοίχτηκε στο Αιγαίο, εγκαταλείποντας το εγχείρημα ανεφοδιασμού του Ναυπλίου. Δυόμισι μήνες αργότερα, το Ναύπλιο έπεφτε στα χέρια των Ελλήνων (30 Νοεμβρίου 1822).

Πηγή: sansimera.gr

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Τροχαίο στη Σταδίου: Σε σοβαρή κατάσταση νοσηλεύεται ο οδηγός μηχανής που συγκρούστηκε με αυτοκίνητο

Σε σοβαρή κατάσταση νοσηλεύεται στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» ο οδηγός της μοτοσικλέτας που τραυματίστηκε σε τροχαίο ατύχημα που σημειώθηκε τα ξημερώματα της Παρασκευής (19/04) στο...

Μεσσηνία: Συνελήφθη επ΄αυτοφώρω 57χρονος για γενετήσιες πράξεις

Δικογραφία για προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας σχηματίστηκε σε βάρος ενός 57χρονου, ο οποίος κατέβασε το παντελόνι του και προέβη σε γενετήσιες πράξεις μπροστά σε ανήλικες...

Καιρός: Προ των πυλών ο πολικός αεροχείμαρρος – «Βουτιά» της θερμοκρασίας με βροχές και...

Ραγδαία αλλαγή θα παρουσιάσει ο καιρός από σήμερα (19/04) με ισχυρές βροχές και καταιγίδες που θα συνοδεύονται από μεγάλη συχνότητα κεραυνών και τοπικές χαλαζοπτώσεις,...

Μεγάλη πτώση στις ασιατικές αγορές μετά το ισραηλινό πλήγμα στο Ιράν – Ανεβαίνει η...

Ισχυρές απώλειες, που ξεπερνούν το 3% για το Τόκιο, καταγράφονται στα κυριότερα ασιατικά χρηματιστήρια, ενώ οι επενδυτές στρέφονται σε ασφαλή καταφύγια, μετά τις πληροφορίες...

Εκρήξεις στο κέντρο του Ιράν από ισραηλινή επίθεση

Εκρήξεις αναφέρθηκαν νωρίς σήμερα το πρωί στο κέντρο του Ιράν, με υψηλόβαθμους αμερικανούς αξιωματούχους να κάνουν λόγο για μια ισραηλινή επίθεση σε αντίποινα για...

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις την Κυριακή στην Αθήνα λόγω διεξαγωγής της 41ης Μαραθώνιας Πορείας Ειρήνης

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα εφαρμοστούν την Κυριακή στην Αθήνα λόγω διεξαγωγής της 41ης Μαραθώνιας Πορείας Ειρήνης. Συγκεκριμένα από τις 8:00 εως τις 18:30 θα πραγματοποιηθούν σταδιακές...
ΙΣΤΟΡΙΕΣ: Από το 1822, είχαμε 215 κυβερνήσεις και 104 πρωθυπουργούς!

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 19 Απριλίου τίθεται σε λειτουργία η σιδηροδρομική γραμμή Πελοποννήσου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 1882 τίθεται σε λειτουργία η σιδηροδρομική γραμμή Πελοποννήσου, δημιούργημα του Χαρίλαου Τρικούπη. ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ. Το 1856 άνοιξε ο δρόμος Μύλοι – Τρίπολη για τις λεγόμενες...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Σαν σήμερα στις 20 Φεβρουαρίου το 1822 έγινε η Ναυμαχία της Πάτρας

Στις αρχές του 1822 ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος με αρχηγούς τον αντιναύαρχο Καρά Πεπέ Αλή...

Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου

  Υπήρξε από τις μεγαλύτερες ναυμαχίες όλων εποχών, τόσο για τον αριθμό των σκαφών που...

Η Ναυμαχία των Πατρών του 1822

Στις αρχές του 1822 ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος με αρχηγούς τον αντιναύαρχο Καρά Πεπέ Αλή...

Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου

Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυμαχίες όλων εποχών, τόσο για...