Σύγκρουση στη Βουλή Λοβέρδου – Σταθάκη για τις ρυθμίσεις στα κόκκινα δάνεια

73
Υπερψηφίστηκε, νομοσχέδιο, ταυτότητα φύλου,

Οι τρεις κατηγορίες προστασίας κατά τον υπουργό και οι σοβαροί ενδοιασμοί του Ανδρέα Λοβέρδου για την περιορισμένη προστασία των περισσότερων δανείων από τις τράπεζες και το νέο νόμο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Θα συζητηθεί τώρα η πέμπτη με αριθμό 798/18-4-2016 επίκαιρη ερώτηση του δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Β’ Αθηνών της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ κ. Ανδρέα Λοβέρδου, προς τον Υπουργό Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού, σχετικά με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Ψηφίσαμε πριν από λίγους μήνες το ν. 4354/2015, όπου στο άρθρο 9 παράγραφος 3 οριζόταν από τον κ. Σταθάκη ποια μη εξυπηρετούμενα δάνεια προστατεύονται και ποια δεν προστατεύονται. Στα δάνεια που δεν προστατεύονται συγκαταλέγονταν τα μεγάλα δάνεια μεγάλων επιχειρήσεων μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και όσα ήταν συνδεδεμένα με κατοικία μεν, αλλά όχι την πρώτη –από δεύτερη και κάτω. Ως προς αυτά υπήρχε απελευθέρωση.

Ως προς τα υπόλοιπα –δηλαδή καταναλωτικά, στεγαστικά πρώτης, επιχειρηματικά που είχαν δοθεί σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις- υπήρχε μια δέσμευση μέχρι 15ης Φεβρουαρίου του 2016, ώστε μέχρι τότε η Κυβέρνηση να έχει δώσει λύση.

Έκτοτε ψηφίσαμε μια σειρά από αναβολές, η τελευταία την περασμένη Πέμπτη -κι εμείς την ψηφίσαμε, διότι ποτέ δεν μας δόθηκε η εξήγηση γιατί- και η τελευταία καταλαμβάνει το χρόνο μέχρι 15 Ιουνίου. Άρα, μέχρι 15 Ιουνίου –κι εμείς το στηρίξαμε αυτό- παράταση στην προστασία πάλι καταναλωτικών -και οι κάρτες μέσα εκεί-, στεγαστικών με εξασφάλιση πρώτης κατοικίας και δανείων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Υπάρχουν από τότε μια σειρά ερωτήσεων δικών μας και αγωνίες, δημοσιογράφων, αλλά πρωτίστως κομμάτων και πολιτικών που απευθύνονται στον κύριο Υπουργό για ενημέρωση πού βρίσκεται η διαπραγμάτευση και ποιο είναι το θέμα, πού πρέπει εμείς δηλαδή ως άλλα κόμματα να βάλουμε και πλάτη, πού πρέπει να είμαστε ήσυχοι ότι κάτι πάει καλά.

Ήταν περιφρονητική η στάση του Υπουργού. Δεν μπορούσε, διότι προφανώς έχει τα τρεξίματα του εντός και εκτός Ελλάδος, αλλά έχει μια σειρά Υφυπουργών. Διαμαρτυρόμασταν γι’ αυτό. Γιατί δεν έστελνε έναν Υφυπουργό, μέλος της Κυβέρνησης -όχι του Υπουργικού Συμβουλίου-, μέλος της συλλογικής ηγεσίας ενός Υπουργείου;

Πρέπει να ξέρει ότι στις μέρες μας, όταν δεν μπορούσαμε ως Υπουργοί, οι Υφυπουργοί έπαιρναν τον φάκελο είχαν δεν είχαν σχετική αρμοδιότητα και σέβονταν την Βουλή. Κατ’ εξαίρεση, αυστηρά εξαίρεση, θα υπήρχε ερώτηση επίκαιρη που δεν θα απαντάτο.
Φτάνουμε τώρα στις παραμονές –εάν είναι της λύσης του θέματος θα μας το πει ο Υπουργός- και δεν έχουμε ιδέα. Έχουμε, όμως, κύριε Υπουργέ, από άλλον Υπουργό, τον Υπουργό Οικονομικών μια διευκρίνιση. Λέω ένα κομμάτι από την επιστολή και ένα κομμάτι από τα λόγια.

Είπε ότι όλα απελευθερώνονται –αυτή θα είναι η ρύθμιση- εκτός από ορισμένα που αφορούν δάνεια συνδεδεμένα με εξασφάλιση, υποθήκη, προσημείωση πρώτης κατοικίας, αλλά που δεν ξεπερνούν τις 140.000 ευρώ μέχρι τέλος του 2017 και μετά και αυτά ελεύθερα.

Η ερώτηση είναι η εξής: Είναι αληθής και ακριβής αυτή η διευκρίνιση; Είναι η πρώτη και η βασική ερώτηση

Κλείνω με τη δεύτερη ερώτηση που είναι η εξής: Είναι αληθές ότι στη συζήτηση υπάρχουν σκέψεις από εσάς ή από την άλλη πλευρά που συμπεριλαμβάνει και τα εξυπηρετούμενα δάνεια; Εμείς, ας πούμε, στην τρέχουσα καθομιλουμένη της πολιτικής μιλάμε πια για «κοκκινοπράσινα». Αληθεύει ή δεν αληθεύει και ο διάλογος είναι παρελκυστικός και άσχετος;
Και τέλος, η όποια ρύθμιση συμπεριλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του Σαββατοκύριακου; Ή δεν συμπεριλαμβάνεται και πάμε αργότερα; Γιατί η παράταση μέχρι 15/6 βάζει στο μυαλό μας τη σκέψη ότι θα έρθει μετά.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Να Λοβέρδος, Σταθάκης, Βουλή, κόκκινα δάνειαξεκινήσω από το τελευταίο. Όλα τα θέματα για τα «κόκκινα» δάνεια περιλαμβάνονται στο τρέχον νομοσχέδιο αυτή την εβδομάδα.

Όσον αφορά το δεύτερο θέμα, υπενθυμίζω ότι η διαπραγμάτευση ξεκινούσε από μια αφετηρία από την πλευρά των θεσμών για πλήρη απελευθέρωση και «πράσινων» και «κόκκινων» δανείων, όπως ισχύει στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών, μιας και αυτή η αγορά, δηλαδή εξυπηρέτησης δανείων και από μη τραπεζικά ιδρύματα χωρίς περιορισμούς, είναι ο κανόνας στις ευρωπαϊκές χώρες.

Εμείς από την αρχή υπερασπιστήκαμε, με βάση τη συμφωνία του Δεκεμβρίου, το να υπάρχει ένα ισχυρό προστατευτικό πλαίσιο για την πρώτη κατοικία, το οποίο το πετύχαμε με την αλλαγή της νομοθεσίας για την πρώτη κατοικία και την προστασία του 25% με κρατική υποστήριξη και επιδότηση των πιο φτωχών νοικοκυριών και 35% των νοικοκυριών, που βρίσκονται στην ενδιάμεση ζώνη, στην οποία υπάρχει ισχυρός βαθμός προστασίας.

Κατά δεύτερο λόγο ελευθερώσαμε τα επιχειρηματικά δάνεια με βάση τη νομοθεσία του Δεκεμβρίου, όμως ταυτόχρονα διαμορφώσαμε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για το πώς αδειοδοτούνται οι επιχειρήσεις και υπό τι καθεστώς λειτουργούν, το οποίο διαμορφώνει ένα πλαίσιο ρυθμιστικό, που ικανοποιεί το κριτήριο του να είναι μια αγορά, η οποία θα λειτουργεί με πολύ ισχυρούς κανόνες υπό την Τράπεζα της Ελλάδος.

Τρίτον, υπάρχει η κλιμάκωση να υπάρξει ένας ισχυρός κώδικας δεοντολογίας των τραπεζών, ο οποίος θα περιλαμβάνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης ενός νοικοκυριού και ο οποίος θα αποτελεί οδηγό για τις τράπεζες, για τον καθορισμό των δόσεων με βάση την πραγματική δυνατότητα αποπληρωμής που έχει ένα υπερχρεωμένο νοικοκυριό και μια σειρά από άλλα μέτρα, όπως είναι η ίδρυση Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και τριάντα κέντρα πληροφόρησης δανειοληπτών σε όλη την Ελλάδα, προκειμένου να στηρίξουμε τους δανειολήπτες στο νέο πλαίσιο το οποίο διαμορφώνεται. Άρα, έχουμε διαμορφώσει αυτά τα δεδομένα με βάση τη νομοθεσία του Δεκεμβρίου.

Επίσης, είχε τεθεί υπό συζήτηση για τον επόμενο κύκλο διαπραγματεύσεων αυτό που είπατε, τρεις κατηγορίες δανείων: τα στεγαστικά, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τα καταναλωτικά.

Αυτό το οποίο επιτεύχθηκε μετά από τις διαπραγματεύσεις –επαναλαμβάνω οι θέσεις των θεσμών από την άλλη μεριά μιλούσαν για την πλήρη απελευθέρωση σε όλες τις κατηγορίες δανείων- και βασικός επιδιωκόμενος στόχος μας ήταν να ανασταλεί για ένα χρονικό διάστημα μέχρι αρχές του 2018 η πώληση και «πράσινων» και «κόκκινων» δανείων, που συνδέονται με την πρώτη κατοικία, όχι μόνο τα στεγαστικά της πρώτης κατοικίας, αλλά και το σύνολο των μικρομεσαίων επιχειρηματικών δανείων ή και καταναλωτικών δανείων, τα οποία συνδέονται με την πρώτη κατοικία.

Άρα, στις τρεις κατηγορίες έχουμε: Πρώτον, τα στεγαστικά δάνεια, 140.000 ευρώ αντικειμενική αξία. Κανένα άλλο κριτήριο. Με αντικειμενική αξία ακινήτου 140.000 ευρώ καλύπτεται το 93% των δανειοληπτών στεγαστικών δανείων. Το επαναλαμβάνω, το 93%.
Δεύτερον, σύνδεση με την πρώτη κατοικία όλων των μικροεπιχειρηματικών, μικροεμπορικών, καταναλωτικών και άλλων δανείων, στα οποία έχει μπει η πρώτη κατοικία ως εγγύηση.
Αυτή είναι η βασική συμφωνία. Σας είπα ότι θα νομοθετηθεί αυτή την εβδομάδα. Ταυτόχρονα, θα υπάρξει συμπληρωματική νομοθεσία για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσουν αυτό το πλαίσιο.

Να υπενθυμίσω στο σημείο αυτό ότι ο τρόπος λειτουργίας αυτής της αγοράς εξαρτάται από το ρυθμιστικό πλαίσιο. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Εμείς προσεγγίζουμε, λαμβάνοντας υπόψη τις πιο ρυθμιζόμενες αγορές που υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενσωματώνοντας καλύτερες πρακτικές που διασφαλίζουν ότι δεν θα υπάρξουν αρνητικά φαινόμενα.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Άρα, με την παρέμβαση-απάντηση του κυρίου Υπουργού, η Εθνική Λοβέρδος, Σταθάκης, Βουλή, κόκκινα δάνειαΑντιπροσωπεία πια γνωρίζει ότι το σχέδιο νόμου, που θα έρθει τις επόμενες ώρες, μέρες στη Βουλή και εν πάση περιπτώσει, αυτήν την εβδομάδα θα ψηφιστεί, συμπεριλαμβάνει και τις ρυθμίσεις για τα «κόκκινα» και τα «πράσινα» δάνεια. Αυτό είναι το πρώτο.

Διαβάστε επίσης:  Εγκρίθηκε από τη Βουλή η ρύθμιση για αποτεφρωτήριο στον Ελαιώνα

Δεύτερον, ήδη ειπώθηκε από τον Υπουργό –το ανέφερα κι εγώ- και για τα «πράσινα» δάνεια. Συνεπώς, η ασκηθείσα κριτική μέχρι στιγμής αληθεύει.
Τρίτον, ο Υπουργός επιβεβαίωσε ότι αυτά τα οποία έχουν μπει στο στόμα του κ. Τσακαλώτου –ή ο ίδιος έχει γράψει γι’ αυτά-, σχετικά με το τι απελευθερώνεται από την 1η Ιανουαρίου 2018 και τι προστατεύεται μέχρι τότε, δηλαδή μόνο ό,τι συνδέεται με εξασφάλιση, υποθήκη, προσημείωση πρώτης κατοικίας μέχρι 140.000 ευρώ, είναι μέσα στο πλαίσιο της συμφωνίας που η Κυβέρνηση έχει κάνει.

Συνεπώς, από εδώ και πέρα, κύριε Υπουργέ, περιμένουμε το σχέδιο νόμου. Και περιμένουμε –πέραν της δικής μας σήμερα συζήτησης, που είναι ανιχνευτική από την πλευρά μας- και από εσάς και από την Αντιπολίτευση, τη Δημοκρατική Συμπαράταξη και τα άλλα κόμματα, σκέψεις και προτάσεις και προφανώς κριτική. Διότι δεν ξεχνάμε –εσείς προφανώς πρώτος, αλλά μετά όλοι εμείς- ότι ανήκετε σε εκείνο το πολιτικό κόμμα, σύνθημα του οποίου ήταν «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη» κ.ο.κ. Και τι δεν είχατε πει τέσσερα χρόνια για το θέμα αυτό και τι είπατε –όχι εσείς προσωπικά, αλλά όλοι μαζί- προ των εκλογών του Σεπτεμβρίου και τι έλεγαν οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ που έβγαιναν στα μέσα ενημέρωσης, αλλά και στη Βουλή μέχρι και χθες.

Θέλω να κάνω δύο παρατηρήσεις-πρελούδιο σκέψεων που θα διατυπώσουμε ασκώντας και τη σχετική μας μαχητική κριτική, όταν θα έρθει το σχέδιο νόμου στην Επιτροπή και στην Ολομέλεια.

Πρώτον, όσον αφορά τα θέματα της ανάπτυξης, από την οποία περιμένουμε όλοι τις λύσεις –και αυτοί που θα χάσουν τις επιχειρήσεις τους και αυτοί που θα χάσουν τα σπίτια τους και το ένα και το άλλο-, όλος ο κόσμος ξέρει και έχει συνειδητοποιήσει ότι μάγοι δεν υπάρχουν πια, αλλά η ανάπτυξη λύνει προβλήματα. Ή δεν υπάρχει ανάπτυξη και δεν λύνονται τα προβλήματα.

Πείτε μου μια κυβέρνηση που είναι σε slow motion και στα αναπτυξιακά, σκέφτεται κάτι για το Πτωχευτικό; Θα το συνδυάσετε με μια αλλαγή στο Πτωχευτικό Δίκαιο της χώρας; Θα υπάρξει δεύτερη ευκαιρία για τον πτωχό; Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι είναι σε οικονομικό μαρασμό.

Δεν μιλάω για τους δολίους πτωχεύοντες. Αυτούς τους αντιμετωπίζει ο Κώδικας και η νομοθεσία και η ποινική. Μιλώ για τους άλλους. Θα υπάρξει παράλληλη ρύθμιση για το Πτωχευτικό Δίκαιο, για την αλλαγή του και για την οικονομική πολιτική της δεύτερης ευκαιρίας στους ανθρώπους; Αυτό είναι το ένα.

Δεύτερον, σκέφτεστε να κάνετε Γενική Γραμματεία ή αναφερθήκατε σε κάποια που υπάρχει και δεν κατάλαβα; Θα κάνετε καινούρια Γενική Γραμματεία για αυτά τα θέματα; Πάλι κράτος για να μας λύσει προβλήματα; Αποδείχθηκε ότι με το κράτος δεν λύνεις προβλήματα. Άλλο είναι να μετασχηματίσεις ένα κομμάτι του ή να του δώσεις μία αρμοδιότητα. Θα κάνετε καινούριο κράτος; Έτσι είπατε ή εγώ έχω καταλάβει λάθος;

Τρίτο και τελευταίο -κι έκλεισα, κύριε Πρόεδρε- θέλω να μάθω, κύριε Υπουργέ –και νομίζω ότι αυτό πρέπει να είναι και μια σωστή μέθοδος πολιτικής εργασίας κυβερνητικής, αλλά και κοινοβουλευτικής- βάσει της ρυθμίσεως που εισηγηθήκατε στη Βουλή και ψηφίσατε οι Βουλευτές της Πλειοψηφίας για τα δάνεια των μεγάλων επιχειρήσεων και των ομίλων, καθώς και για τα δάνεια τα συνδεδεμένα με κατοικία, αλλά όχι την πρωτεύουσα, αν υπάρχει εφαρμογή. Σε τι επίπεδο έχει υπάρξει εφαρμογή; Υπήρξε ενδιαφέρον γι’ αυτή την πλευρά της επιχειρηματικής αγοράς; Υπάρχει πρακτική, ώστε να την αξιολογήσουμε ως θετική ή αρνητική, εν τω μεταξύ;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Λοιπόν, να γίνω σαφής. Νομίζω ότι αυτό για το οποίο είχε δεσμευτεί η Κυβέρνηση το πέτυχε, όσον αφορά την πρώτη κατοικία. Αυτή ήταν η δέσμευσή μας. Δεν θέλουμε να υπάρξει κανένα φαινόμενο σαν αυτά που υπονοείτε. Και το ρυθμιστικό πλαίσιο ψηφίστηκε το Δεκέμβρη με προστασία της πρώτης κατοικίας κατά 60% και η αναστολή για στεγαστικά δάνεια και όλα τα συνδεδεμένα, επαναλαμβάνω, σε επίπεδο 93% διασφαλίζουν ότι κανένα σπίτι ελληνικού νοικοκυριού δεν θα βρεθεί στην κατάσταση αυτή που υπονοήσατε εκποίησης, πλειστηριασμού ή οτιδήποτε άλλο. Αυτός ακριβώς ήταν ο στόχος της Κυβέρνησης και αυτόν τον στόχο επιδιώξαμε και πετύχαμε και σε αυτή τη διαπραγμάτευση.

Τώρα, για το δεύτερο θέμα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και το τι θα συμβεί με τα επιχειρηματικά δάνεια, τα μικροεπιχειρηματικά, τα μεσαία και τα μεγάλα, κυρίως για τις επιχειρήσεις εκείνες οι οποίες έχουν πολλαπλά χρέη προς τις τράπεζες, προς το Δημόσιο και προς τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.

Ο νόμος Δένδια ήταν το πρώτο νομοθέτημα, το οποίο είχε φτιαχτεί που απέβλεπε σε αυτή τη μεγάλη κατηγορία επιχειρήσεων. Τώρα εισάγεται στο παρόν νομοσχέδιο ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για το πώς το σύνολο των επιχειρήσεων ανεξαρτήτως μεγέθους που έχει πολλαπλά χρέη προς αυτές τις τρεις κατηγορίες, πώς εισάγεται ένας θεσμός κι ένας μηχανισμός και μια διαδικασία ταυτόχρονης ρύθμισης αυτών των χρεών, επαναλαμβάνω και για μικρές και για μεσαίες και για μεγάλες επιχειρήσεις, προφανώς για τις βιώσιμες, γι’ αυτές οι οποίες έχουν ισχυρή δυνατότητα βιωσιμότητας και των οποίων η ρύθμιση αυτή από κοινού θα διευκολύνει το σύνολο των επιχειρήσεων αυτών να προχωρήσουν στην επόμενη μέρα.

Το λέω αυτό γιατί προηγουμένως έγινε η συζήτηση για τα γενικότερα αναπτυξιακά, αλλά –όπως ξέρετε- αυτό αποτελεί ένα κατεξοχήν πεδίο το οποίο μπορεί να απομπλέξει ένα σύστημα το οποίο σήμερα, όπως είναι, είναι μπλοκαρισμένο πλήρως. Τα «κόκκινα» δάνεια στις τράπεζες είναι υπερβολικά μεγάλο ποσοστό. Αυτό πρέπει να απομειωθεί γρήγορα. Πρέπει να υπάρξει μηχανισμός που να διευκολύνει το σύνολο των βιώσιμων επιχειρήσεων να κάνουν εκείνες τις ρυθμίσεις που θα τους επιτρέψουν να έχουν μια ισχυρή εξέλιξη, μια ισχυρή ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.

Άρα, μέρος υπάρχει και στο παρόν νομοσχέδιο και θα μας δοθεί η ευκαιρία να συζητήσουμε επί μακρόν αυτές τις λεπτομέρειες.

Θα κλείσω λέγοντας ότι το θέμα των επιχειρηματικών δανείων και των επιχειρήσεων περιλαμβάνει και τη δυνατότητα που δίνεται και στο τραπεζικό σύστημα το ίδιο με τη νομοθεσία αυτή, προκειμένου να επιταχύνει το ίδιο χωρίς να μεταφέρει δάνεια, επιχειρηματικά ή άλλα, προς τρίτους, χωρίς να χρειάζεται κατ’ ανάγκη να τα δώσει σε εταιρείες εξυπηρέτησης διαχείρισης των δανείων, όχι τους τίτλους –κι αυτή είναι η τρίτη δομή που φέρνει- να αναδιαρθρώνει το ίδιο τα δάνειά του, τα δάνεια των επιχειρήσεων και των καταναλωτών.

Μέχρι τώρα οι τράπεζες είχαν τεράστιους περιορισμούς στη δυνατότητά τους να αναδιαρθρώνουν αυτά τα δάνεια. Τώρα διαμορφώνεται ένα σύστημα και φορολογικό και θεσμικό, το οποίο πλέον επιτρέπει στις τράπεζες να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία κινήσεων, να μπορούν να προχωρούν στις αναδιαρθρώσεις με μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας και με καλύτερο αποτέλεσμα και προς όφελος όλων των πλευρών.