Η έρευνα, η οποία διεξήχθη τον Νοέμβριο του 2024 σε πανελλαδικό δείγμα ατόμων, αναδεικνύει σημαντικές αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες λόγω της αύξησης των τιμών στα βασικά είδη και τις υπηρεσίες.
Το 78% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι παρατηρεί σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων ενώ το 62% των νοικοκυριών προγραμματίζει μειωμένες δαπάνες για τα Χριστούγεννα σε σύγκριση με πέρυσι. Το 54% των ελλήνων προσαρμόζουν τις συνηθειές τους και οι 6 στους 10 ανησυχούν για περαιτέρω αυξήσεις.
Κύρια Ευρήματα της Έρευνας
- Αύξηση Τιμών
Το 78% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι παρατηρεί σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων, με τους πιο έντονους προβληματισμούς να εντοπίζονται σε προϊόντα πρώτης ανάγκης όπως κρέας, γαλακτοκομικά και ζάχαρη. - Χριστουγεννιάτικες Δαπάνες
Το 62% των νοικοκυριών προγραμματίζει μειωμένες δαπάνες για τα Χριστούγεννα σε σύγκριση με πέρυσι, δίνοντας προτεραιότητα σε βασικές ανάγκες και λιγότερο σε δώρα ή εορταστικά είδη. - Προσαρμογές στις Συνήθειες
- Το 54% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι στρέφεται σε προσφορές και εκπτώσεις για την κάλυψη των αναγκών του.
- Το 35% προγραμματίζει τις αγορές του νωρίτερα για να αποφύγει τις αυξήσεις της τελευταίας στιγμής.
- Ανησυχίες για το Μέλλον
Έξι στους δέκα ερωτηθέντες ανησυχούν για περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές κατά τη διάρκεια των εορτών, ενώ το 48% πιστεύει ότι η αγοραστική τους δύναμη θα συνεχίσει να μειώνεται.
Προτάσεις και Προοπτικές
Η έρευνα υπογραμμίζει την ανάγκη για:
- Ενίσχυση μέτρων προστασίας των καταναλωτών από την ακρίβεια.
- Αύξηση των ελέγχων στην αγορά για περιορισμό της αισχροκέρδειας.
- Υποστήριξη των νοικοκυριών με οικονομικές ενισχύσεις ή φορολογικές ελαφρύνσεις ενόψει των γιορτών.
Τα ευρήματα αποδεικνύουν την ανάγκη για άμεσες παρεμβάσεις, ώστε τα ελληνικά νοικοκυριά να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις εορταστικές ανάγκες χωρίς να διαταραχθεί η ποιότητα ζωής τους.