Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
24.9 C
Athens

Αρνητική διαφήμιση: Το μυστικό όπλο στην εκστρατεία των πολιτικών

Επί 20 χρόνια, οι πολιτικοί επιστήμονες ερευνούν αν οι αρνητικές διαφημίσεις πολιτικής εκστρατείας,

αυτές που επικρίνουν τον αντίπαλο, είναι πιο αποτελεσματικές από τις θετικές διαφημίσεις που εξυμνούν τον υποψήφιο πολιτικό.

Τα στοιχεία σχετικά με την αποτελεσματικότητα των αρνητικών πολιτικών διαφημίσεων είναι αρκετά πειστικά υπο προϋποθέσεις και οι σύμβουλοι εκστρατειών πιστεύουν ξεκάθαρα στη δύναμή τους, γεγονός που εξηγεί γιατί χρησιμοποιούνται τόσο συχνά οι αρνητικές διαφημίσεις στον πολιτικό κόσμο.

Πρέπει εδώ να ξεκαθαρίσουμε πως η αρνητική διαφήμιση εφαρμόζεται μόνο στην πολιτική και όχι στον επιχειρηματικό τομέα. Το αποτέλεσμα μιας αρνητικής διαφήμισης είναι η τελική επιτυχία ώστε ο κόσμος να βγάλει αντίδραση και να στραφεί στην αντίθετη πλευρά από αυτό που κατηγορούν τα μέσα ενημέρωσης.

Πολλοί άνθρωποι έχουν μια σπλαχνική αντίδραση στις διαφημίσεις πολιτικών επιθέσεων στην τηλεόραση: οι αρνητικές πολιτικές διαφημίσεις «λειτουργούν» κατά γενικό κανόνα πιο φανατικά και αποτελεσματικά για αυτόν που υποτίθεται στοχοποιείται.

Η ικανότητα των μέσων ενημέρωσης να κινητοποιούν και να καθοδηγούν τους ψηφοφόρους προς μια κατεύθυνση κατά τη διάρκεια μιας προεκλογικής εκστρατείας δεν είναι καθόλου εύκολα κατανοητή από έναν μέσο πολίτη.

Οι αρνητικές διαφημίσεις κοστίζουν πολύ περισσότερο από μια κανονική θετική διαφήμιση γιατί προϋποθέτει αρκετό χρόνο, αρκετούς δημοσιογράφους(πολλοί από αυτούς δεν γνωρίζουν καν ότι είναι μέρος στην εκσρατεία μιας αρνητικής πολιτικής διαφήμισης), αρκετά μέσα ενημέρωσης και συντονισμένες στρατηγικές που μπορεί να αλλάζουν και να μεταβάλλονται ανάλογα με το προεκλογικό κλήμα που διαμορφώνει η κοινή γνώμη.

Τις περισσότερες φορές οι αρνητικές διαφημίσεις γίνονται εν αγνεία του πολιτικού που υποτίθεται στοχοποιείται και ο λόγος είναι ώστε να πέσει και ο ίδιος στην παγίδα και να γίνεται πιο πειστικός στις αντιδράσεις του στα αρνητικά δημοσιεύματα.

Πως στήνεται μια αρνητική διαφήμιση;

Αρχικά μπαίνει ο στόχος που πρέπει να επιτευχθεί, αξιολογείται η γενικότερη πολιτική κατάσταση της χώρας ή της περιοχής που θα διεξαχθούν οι εκλογές, μελετάται πολύ εξονυχιστικά ο πολιτικός που θα προβληθεί μέσω της αρνητικής διαφήμισης, από τον χαρακτήρα, τα ενδιαφέροντα και τις ασχολίες, έως και τα χόμπι του, εντοπίζεται το εκλογικό κοινό ( χαρακτήρες και πεποιθήσεις) που πρέπει να πέσει στην (παγίδα) της αρνητικής διαφήμισης και ξεκινάει η στρατηγική της αρνητικής προβολής.

Ότι θεωρεί το εκλογικό κοινό για θετικό στην ιδεολογία του, η αρνητική διαφήμιση το προβάλει για αρνητικό, έτσι βομβαρδίζεται νυχθημερόν, συνεχόμενα και ακατάπαυστα προς αυτή την κατεύθυνση.

Το αποτέλεσμα;  Να λειτουργήσει μπούμεραγκ η αρνητική διαφήμιση, να φανατιστεί το εκλογικό κοινό που υποστηρίζει τον πολιτικό που (βάλετε), να συστρατευθούν και άλλοι ψηφοφόροι αγανακτώντας από αυτή την λυσσαλέα επίθεση και να επιτευχθούν τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτό που προβάλει η αρνητική πολιτική διαφήμιση.

Όταν θέλει το σύστημα να πνίξει κάποια πολιτική δύναμη, απλά δεν ασχολείται. Δεν δίνει κανένα βήμα δημοσίευσης, ούτε αρνητικό, ούτε θετικό για τον οποιοδήποτε πολιτικό.

Οι αρνητικές διαφημίσεις μας ζητούν να ψηφίσουμε εναντίον κάποιου και όχι υπέρ κάποιου. Αυτή η προσέγγιση στο πολιτικό μάρκετινγκ γεννά αναπόφευκτα κυνισμό και γυρίζει μπούμερανγκ.

Σε αντίθεση με τους πολιτικούς, οι εταιρείες δεν προβάλλουν σχεδόν ποτέ αρνητικές διαφημίσεις.

Ο ερευνητής πολιτικού μάρκετινγκ Δρ Andrew Hughes του ANU Research School of Management είχε γράψει το 2016:

Η θετική πολιτική διαφήμιση δεν λειτουργεί. Δεν τραβάει την προσοχή, οι πολίτες δεν τη θυμούνται τόσο καλά” Οι αρνητικές διαφημίσεις κυρίως πραγματοποιούνται από τις μεγάλες πολιτικές δυνάμεις, όταν ο σκοπός τους είναι να ωθήσουν τους ανθρώπους προς τα δευτερεύοντα κόμματα και τους ανεξάρτητους υποψηφίους.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

“Έλα με φόρα”: Νέος πατριωτισμός ή παλιά ρητορική;

Σε μια ακόμη δημόσια τοποθέτησή του, ο Αλέξης Τσίπρας επανέρχεται με αιχμηρή φρασεολογία, μιλώντας για ανάγκη ενός «νέου πατριωτισμού» απέναντι σε ό,τι ο ίδιος...

Η Ελλάδα σε διαρκή μετάβαση

Στη χώρα μας, το πολιτικό σκηνικό βρίσκεται σε διαρκή μετάβαση. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εξακολουθεί να κυριαρχεί δημοσκοπικά, παρά τις προκλήσεις στην καθημερινότητα,...

Η Μονιμότητα στο Δημόσιο: Ιστορική εξέλιξη, πολιτική σημασία και σύγχρονες προκλήσεις

Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων είναι μία από τις πιο παρεξηγημένες, αλλά και θεμελιώδεις έννοιες του ελληνικού διοικητικού συστήματος. Του Δημήτρη Τζιβελέκη Θεσμοθετήθηκε για να...
Κορωνοϊός: Αναμένεται μεγάλη αύξηση των κρουσμάτων σήμερα

Έτσι μπορούμε να αλλάξουμε πρόσωπα και πράγματα

Την Δευτέρα 26 Μαίου, καλωσορίζοντας φίλες και φίλους στην εκδήλωση την οποία οργάνωσε η ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ, χαιρέτισα την πρωτοβουλία της οργάνωσης να απευθύνει...
ΑΠΟΨΗ: Το εθνικό μας σπορ - "Μουγκαμάρα"…!!!

Περί Σιωπής: Στη Σκιά της Κοινωνίας

Υπάρχουν σιωπές που γεννιούνται από γαλήνη, κι άλλες που βλασταίνουν στη σκιά του φόβου. Μα η κοινωνική σιωπή, εκείνη που απλώνεται σαν πέπλο πάνω...

Γερμανία: Ναι στην μετανάστευση, αλλά κατόπιν… διαλογής! 

Μια ημέρα μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, όπου φάνηκε ξεκάθαρα πως πήγε πολύ καλά με εξαίρεση το μεταναστευτικό, ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ...

Τρομάζοντας τον κόσμο του Κέντρου: Η καμπάνα χτυπά και για την Ελλάδα

Μια ματιά στις δημοσκοπήσεις δείχνει ότι η καμπάνα χτυπά και για την Ελλάδα. Η χωρίς ιστορικό προηγούμενο εκλογή «με τη δεύτερη» του νέου Γερμανού...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Υπ. Πολιτισμού: Μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου για το διαφημιστικό σόου με drones στην Ακρόπολη

Αντιδράσεις έχουν προκαλέσει εικόνες που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο και απεικονίζουν drone show γνωστής εταιρείας...

Διαφημίσεις που άφησαν εποχή!

Διαφημίσεις που άφησαν εποχή! https://www.youtube.com/watch?v=njg1PRO6JZc

Οικονόμου για ΜΜΕ: Διασφαλίζουμε την αναλογικότητα στην κατανομή της κρατικής διαφήμισης

«Για πρώτη φορά μπαίνει τάξη σε ό,τι αφορά στα sites, φτιάχνεται Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου,...

Έτσι θα αποφύγετε τις ενοχλητικές διαφημιστικές κλήσεις

Φραγμό στην ενοχλητική διαφημιστική πρακτική των κλήσεων για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, μπορούν...