Συνολικά 88 C-27J Spartan επιχειρούν σήμερα σε 16 Πολεμικές Αεροπορίας παγκοσμίως μεταξύ των οποίων και η HAF
Η πρόσφατη χρησιμοποίηση δύο μεταφορικών αεροσκαφών C-27J Spartan της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών ‘’ΠΗΓΑΣΟΣ’’ για τον απεγκλωβισμό και τη μεταφορά Ελλήνων και Ευρωπαίων πολιτών από το σπαρασσόμενο Σουδάν κατέδειξε την αδιαμφισβήτητη χρησιμότητα των ‘’work horse’’ Ιταλικής κατασκευής μεταφορικών αεροσκαφών και σε αποστολές εκτός συνόρων μακριά από το FIR Αθηνών.
Αποστολή η οποία συνέπεσε με την σταδιακή αύξηση στις διαθεσιμότητες των ‘’Σπαρτιατών’’ έπειτα από την υπογραφή το 2022 της σύμβασης υποστήριξης των αεροσκαφών FOS(Follow On Support) με την κατασκευάστρια εταιρεία Leonardo. Και ενώ τα προηγούμενα χρόνια η διαθεσιμότητα των οκτώ C-27J που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία είχε βυθιστεί στο ναδίρ πλέον τρία μεταφορικά αεροσκάφη πετούν και αναλαμβάνουν αποστολές με προοπτική να φτάσουν το επόμενο διάστημα τα έξι, όσα δηλαδή προβλέπει η σχετική σύμβαση. Η οποία δεν περιλαμβάνει ακόμη δύο καθώς αυτά τα μεταφορικά αεροσκάφη εξαιτίας της παρατεταμένης απραξίας έχουν καθηλωθεί σε μόνιμη βάση και απαιτείται η έναρξη ενός νέου ολοκληρωμένου προγράμματος συντήρησης προκειμένου να καταστούν απόλυτα επιχειρησιακά και έτοιμα να αναλάβουν αποστολές.
Στη Βόρεια Ιταλία και στο εργοστάσιο κατασκευής των C-27J Spartan στο Caselle Nord. Κατέγραψε την υπερσύγχρονη γραμμή παραγωγής της εταιρείας αλλά και την τελευταία αναβαθμισμένη κυρίως σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους έκδοση το οποίο παραμένει ‘’Spartan’’ αλλά πλέον χαρακτηρίζεται ως C-27J Spartan New Generation.
Αναβάθμιση η οποία αναμένεται να προταθεί στην Πολεμική μας Αεροπορία και μάλιστα να περιλαμβάνεται σε ένα συνολικό πακέτο το οποίο εκτός από το upgrade των έξι αεροσκαφών θα αφορά τη συντήρηση αλλά και εκσυγχρονισμό των υπόλοιπων δύο αλλά και την προσφορά δύο ακόμη καινούργιων C-27 J Spartan New Generation τα οποία κατασκευάζονται ήδη και αρχικά προορίζονταν για την αεροπορία Αφρικανικής χώρας.
Η συνολική πρόταση των Ιταλών της Leonardo αναμένεται να τεθεί υπόψη της Πολεμικής μας Αεροπορίας στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για τη νέα FOS η οποία πρόκειται να υπογραφεί και αφορά την υποστήριξη των ‘’Σπαρτιατών’’ μετά το 2026 όταν ολοκληρωθεί η τρέχουσα σύμβαση. Ο εκσυγχρονισμός των C-27 περιλαμβάνει μεταξύ άλλων νέα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα avionics, καινούργιo (FMS(Flight Management System), νέες οθόνες αλλά και δυνατότητα εγκατάστασης ολοκληρωμένων συστημάτων αυτοπροστασίας του αεροσκάφους και ηλεκτρονικού πολέμου με jammers υψηλής τεχνολογίας. Ενώ επιπλέον στην αναβάθμιση των αεροσκαφών μπορεί να συμπεριληφθεί σύστημα μετάδοσης δεδομένων Link 16 το οποίο ήδη χρησιμοποιούν τα μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και άλλα οπλικά συστήματα όπως τα νέα πλοία του Στόλου αλλά και τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού.
Το συνολικό ποσό για την συντήρηση των δύο απαξιωμένων C-27J Spartan και την μετατροπή και των οκτώ μεταφορικών στην εκσυγχρονισμένη έκδοση C-27J Spartan New Generation θα κυμαίνεται περίπου στα 140 εκ ευρώ. Ενώ επιπλέον η επέκταση της σύμβασης FOS για την υποστήριξη και των οκτώ μεταφορικών C-27J για ακόμη οκτώ χρόνια μετά το 2026 και έως το 2034 κοστολογείται περίπου στα 70 εκ με εγγυημένη πλέον την διαθεσιμότητα άνω του 80% η οποία μεταφράζεται σε επτά ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα αεροσκάφη.
Αν τελικά προχωρήσει και η πρόταση για πώληση των δύο καινούργιων C-27J καθώς είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο ακύρωσης της συμφωνίας από την Αφρικανική χώρα η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να αποκτήσει τα αεροσκάφη εντός των επόμενων δύο ετών με συνολικό κόστος κάτω των 100 εκ στην αναβαθμισμένη τους έκδοση Spartan New Generation. Και να διαθέτει στόλο δέκα μεταφορικών αεροσκαφών τα οποία θα μπορούν να αναλάβουν αποστολές δίπλα σε μεγαλύτερα C-130 τα οποία αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα στις διαθεσιμότητες.
Συνολικά 88 C-27J Spartan επιχειρούν σήμερα σε 16 Πολεμικές Αεροπορίας παγκοσμίως μεταξύ των οποίων και η HAF. Πρόκειται για δικινητήρια μεταφορικά αεροσκάφη με μέγιστη εμβέλεια 3160 νμ δηλαδή 5.852 χλμ, μεταφορική δυνατότητα άνω των 11 τόνων, δυνατότητα μεταφοράς έως 60 στρατιωτών ή 46 αλεξιπτωτιστών τα οποία μάλιστα μπορούν να διαμορφωθούν είτε σε πυροσβεστικά αεροσκάφη είτε ακόμη και σε ιπτάμενα τάνκερ εναέριου ανεφοδιασμού μαχητικών και ελικοπτέρων.