Παρασκευή, 1 Δεκεμβρίου, 2023
18 C
Athens

Έζησε επειδή πέθανε αυτός: Η δολοφονία του συνεργάτη του που ο Βασίλης Αυλωνίτης δεν ξεπέρασε ποτέ


Ένιωθε πέντα ό,τι αυτός φταίει…

Για τους περισσότερους από εμάς ο Βασίλης Αυλωνίτης είναι μέλος μια ιδιαίτερης «γενιάς» Ελλήνων ηθοποιών.

Πρόκειται για ανθρώπους με ατόφιο και σπάνιο ταλέντο, συνήθως αυτοδίδακτους, τους οποίους γνωρίσαμε μέσα από απολύτως χαρακτηριστικούς ρόλους στον κινηματογράφο. Έχουν, δε, ταυτιστεί τόσο με την συγκεκριμένη εικόνα, που να μας κάνουν να νομίζουμε πως δεν υπήρξαν ποτέ… νέοι. Φυσικά, δεν είναι έτσι.

Την περίοδο που προηγήθηκε της άνθισης του ελληνικού σινεμά ηθοποιοί σαν αυτόν τον σπουδαίο κωμικό ζούσαν από το σανίδι. Το θέατρο, το οποίο μάλιστα έμοιαζε να είναι ο φυσικός χώρος του και τους επέτρεπε με την αμεσότητά του να βγάλουν προς τα έξω καλύτερα το πηγαίο χιούμορ τους, δένοντάς τους με το αθηναϊκό κοινό, που έχει την ευκαιρία να έρθει πιο κοντά. Σε κάποιες περιπτώσεις, επικίνδυνα κοντά.

Μίσος για ένα σκετς
Βρισκόμαστε στις αρχές της δεκαετίας του 1930. Ο εθνικός διχασμός εκφράζεται μέσα από την διάκριση του λαού σε «Βασιλικούς» και «Βενιζελικούς». Το σκηνικό είναι τεταμένο, αλλά οι άνθρωποι της επιθεώρησης ακόμη και τότε αντλούσαν την θεματολογία τους από τα όσα συνέβαιναν στην πολιτική. Ήταν η εποχή που είχε ξεσπάσει το «σκάνδαλο της νοθευμένης κινίνης», στο οποίο εμπλέκονταν στελέχη της κυβέρνησης του Ελευθερίου Βενιζέλου.

Στο ολοκαίνουριο θέατρο «Περοκέ» ανεβαίνει η παράσταση «Κατεργάρα» η οποία σημειώνει μεγάλη επιτυχία, διακωμωδώντας και σατιρίζοντας -μεταξύ άλλων- και την συγκεκριμένη κατάσταση.

Για την ακρίβεια, ήταν το σκετς «Από τους υπουργούς βγήκαν τα κολοκύθια» εκείνο που θεωρήθηκε το πλέον καυστικό. Πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό είχε ένας νεαρός –τότε- ηθοποιός, ο Βασίλης Αυλωνίτης, που ήταν μόλις 27 ετών. Αν και δεν είχε σπουδάσει ποτέ υποκριτική, ούτε είχε περάσει από κάποια σχολή, το ταλέντο του ήταν τέτοιο που του είχε χαρίσει τον ρόλο.

Κάθε βράδυ ο Αυλωνίτης έκανε αυτό που αγαπούσε. Αυτό για το οποίο είχε γεννηθεί. Υποδυόταν τον χαρακτήρα του και χάριζε χαμόγελα στους θεατές. Για κάποιους, όμως, η «Κατεργάρα» δεν ήταν μια απλή παράσταση, αλλά μέσο άσκησης αντιπολίτευσης. Για ορισμένους φανατικούς (και τέτοιους βρίσκεις σε ένα ιδιαίτερα ευρύ πολιτικό και κοινωνικό φάσμα) η «τιμωρία» κάποιου του οποίου οι ιδέες δεν συμβαδίζουν με τις δικές τους είναι ο θάνατος.

Η απόπειρα δολοφονίας
Το βράδυ της 22ας Αυγούστου του ’31 στο «Περοκέ» επικρατεί ξανά το αδιαχώρητο. Όλα μοιάζουν να κυλούν όπως σε κάθε άλλη παράσταση, αλλά την στιγμή που βγαίνει ο Αυλωνίτης και οι συνεργάτες του στην σκηνή για το σκετς που αφορά τους υπουργούς, τα πράγματα αλλάζουν ραγδαία. Τέσσερις άντρες που κάθονταν στις μπροστινές θέσεις εφορμούν στους ηθοποιούς.

Ο ένας από αυτούς κρατά πιστόλι, πράγμα που μαρτυρά τις φονικές προθέσεις του. Στόχος της επίθεσης είναι ο Αυλωνίτης, που στη θέα του όπλου κάνει βήματα προς τα πίσω στην προσπάθειά του να σωθεί. Από ένα καπρίτσιο της τύχης, σκοντάφτει ακριβώς την ώρα που ο υποψήφιος δολοφόνος του πυροβολεί. Αποφεύγει έτσι την σφαίρα, αλλά ο τεχνικός Παναγιώτης Μωραΐτης δεν στέκεται το ίδιο τυχερός.

Πέφτει χτυπημένος, η σκηνή γεμίζει με αίματα και επικρατεί πανικός. Από όσα ακολούθησαν πολλοί τραυματίζονται αλλά ο 35χρονος τεχνικός έχει την χειρότερη μοίρα από όλους. Λίγο αργότερα αφήνει την τελευταία του πνοή…

«Τι φταίω εγώ ρε παιδιά;»
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, το μόνο που είχε προλάβει να πει ο Αυλωνίτης στη θέα του πιστολιού ήταν «τι φταίω εγώ ρε παιδιά»; Ένα ερώτημα που στη συνέχεια μετατράπηκε σε βάρος που ο αξιαγάπητος κωμικός κουβαλούσε για χρόνια στη συνείδησή του. Θεώρησε τον εαυτό του κατά κάποιο τρόπο υπεύθυνο για τον άδικο χαμό του συνεργάτη του και δυσκολεύτηκε πολύ να ξεπεράσει αυτό το συναίσθημα ενοχής.

Για αρκετά χρόνια έμεινε μακριά από το θέατρο. Πολύ καιρό αργότερα ο Αλέκος Σακελλάριος είχε αποκαλύψει ότι αυτή η απόφαση του Αυλωνίτη ήταν απολύτως συνειδητή. Για ένα διάστημα το αρχικό σοκ είχε μετατραπεί σε τύψεις που δεν τον άφηναν να είναι αυτό για το οποίο είχε έρθει σε αυτόν τον κόσμο.

Αυτό που τελικά έγινε, μεγαλώνοντας γενιές και γενιές με το αμίμητο και μοναδικό «Πού πάμε; Ω ρε πού πάμε;», με το οποίο ταυτίστηκε και το οποίο αποτέλεσε -τρόπον τινά- το σήμα κατατεθέν του.

Πολλά χρόνια μετά το περιστατικό ο Αυλωνίτης επέστρεψε στον φυσικό του χώρο. Το σανίδι, στο οποίο βρέθηκε όταν εργαζόταν ακόμη ως βοηθός στα παρασκήνια μέχρι που ένας συνεργάτης του που γνώριζε το ταλέντο του, απλά τον έσπρωξε στη σκηνή όπου άρχισε να αυτοσχεδιάζει δίχως ίχνος άγχους από τα εκατοντάδες ζευγάρια μάτια που βρέθηκαν ξαφνικά απέναντί του.

Η μόνη φορά που αγχώθηκε, η μόνη φορά που αυτή η σχέση λατρείας διαταράχθηκε ήταν εκείνο του αυγουστιάτικο βράδυ που ο φανατισμός κόντεψε να γίνει η αιτία να χάσει το ελληνικό θέατρο και σινεμά έναν πραγματικά σπουδαίο, ο οποίος σώθηκε από μπόλικη δόση τύχης. Τύχη που δεν είχε ο συγχωρεμένος Παναγιώτης Μωραΐτης.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Πρακτικά δεν υπήρχε σενάριο: Η ελληνική ταινία-θρύλος της βιντεοκασέτας που βασίστηκε στον αυτοσχεδιασμό των...

Στους τίτλους αρχής της ταινίας «Ρόδα, τσάντα και κοπάνα» συναντάμε το όνομα του Όμηρου Ευστρατιάδη στην υπογραφή του σεναρίου. Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι...

7 «μύθοι» μαζί: Στην ταινία που διαφημιζόταν ως κολοσσός του ελληνικού σινεμά έπαιζε η...

Να βάλεις μαζί στην ίδια ταινία την λατρεμένη Τζένη Καρέζη, τον γόη της εποχής Ανδρέα Μπάρκουλη και 7 κωμικούς που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν...

«Θα τις δω στον άλλο κόσμο…»: Ποιος γίγαντας της κωμωδίας δεν έβλεπε ποτέ τις...

Σήμερα θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς (όχι μόνο κωμικούς, αφού κατάφερε να πείσει ακόμη και τον «άπιστο» Φίνο για τις δραματικές ικανότητές...

Άντεξε ως τα 25 την κοροϊδία των σκηνοθετών: Η Ελληνίδα θεά που είπε όχι...

Ήταν η… απόλυτη. Η γυναίκα που σημάδεψε την πιο «φανταχτερή» δεκαετία στην ιστορία της Ελλάδας- εκείνη του 1980- και η οποία έγινε το απόλυτο γυναικείο...

Νίκησε τον καρκίνο, έζησε στο Άγιο Όρος: Ο πρωταγωνιστής της βιντεοκασέτας Μάρκος Λεζές

Η μάχη ζωής που έδωσε ο Μάρκος Λεζές, τον έκανε πιο δυνατό και σήμερα χαμογελάει ξανά έχοντας νικήσει τον καρκίνο! Ο ηθοποιός έγινε ευρέως γνωστός...
σαν σήμερα, Καζαμπλάνκα, Πρεμιέρα, κινηματογράφους,

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 26 Νοεμβρίου κάνει πρεμιέρα η ταινία – θρύλος “Καζαμπλάνκα”

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 1942.... Κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους η ταινία - θρύλος του Μάικλ Κέρτιζ "Καζαμπλάνκα", με πρωταγωνιστές τους Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και Ίνγκριντ Μπέργκμαν.

Ζαλίστηκε κι ο Παπαμιχαήλ: Το αστρονομικό ποσό που έδωσε ο Φίνος στην Αλίκη για...

Το στίγμα της Αλίκης Βουγιουκλάκη στον ελληνικό κινηματογράφο θα είναι για πάντα ανεξίτηλο. Ανεξαρτήτως του αν κάποιος συμφωνεί ή έχει κάποια άλλη προτίμηση, ένα πράγμα...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Νέα στοιχεία για τη δολοφονία του Τζον Λένον στο ντοκιμαντέρ “John Lennon: Murder Without a Trial”

Τα άγνωστα κίνητρα πίσω από τον θανάσιμο πυροβολισμό του Τζον Λένον (John Lennon) από...

«Θα τις δω στον άλλο κόσμο…»: Ποιος γίγαντας της κωμωδίας δεν έβλεπε ποτέ τις ταινίες του

Σήμερα θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς (όχι μόνο κωμικούς, αφού κατάφερε να...

Δολοφονία Φαίης Μπακογιώργου: Στη φυλακή οι τρεις κατηγορούμενες

Στη φυλακή οδηγήθηκαν πριν από λίγο με σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγελέα και οι...

Δολοφονία Φαίης Μπακογιώργου: Τη Δευτέρα θα απολογηθούν οι τρεις γυναίκες

Αντιμέτωπες με σωρεία βαρύτατων κατηγοριών θα οδηγηθούν ενώπιον της Ανακρίτριας το πρωί της Δευτέρας,...