Η σύμπραξη Ιταλίας – ΗΠΑ, μέσω των εταιρειών ONEX – Fincantieri,
παρουσίασε χθες στη Λέσχη Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων την πρότασή τους για τις κορβέτες κλάσης DOHA για το Πολεμικό Ναυτικό και το σχέδιο ναυπήγησής τους στην Ελλάδα.
Παρουσία δεκάδων δημοσιογράφων από τον χώρο της Άμυνας και του Επιχειρείν, ο Πρόεδρος της ΟΝΕΧ Πάνος Ξενοκώστας και ο Επικεφαλής Αντιπρόεδρος Πωλήσεων και Διευθυντής της Fixnantieri, Achille Fulfaro, ξετύλιξαν όλες τις λεπτομέρειες για το υποψήφιο πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού καθώς και το σχέδιο για την αναγέννηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Αυτό που τονίστηκε είναι ότι «πρόκειται για ένα πραγματικό πλοίο, που έχει δοκιμαστεί στη θάλασσα κι έχει περάσει με επιτυχία όλες τις εξετάσεις».
Η τελική επιλογή του πλοίου και της διαμόρφωσής του προέκυψε, όπως είπαν, από τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του χρήστη, δηλαδή του Πολεμικού Ναυτικού.
Πέντε είναι οι κύριοι άξονες στους οποίους στάθηκε κατά την παρουσίαση της πρότασης ο Achille Fulfaro:
1. Η πρόταση καλύπτει όλες τις ανάγκες και απαιτήσεις του τελικού χρήστη.
2. Η Fincantieri δεν έρχεται στην Ελλάδα για να κάνει μία δουλειά κερδίζοντας ένα συμβόλαιο και μετά να αποχωρήσει αλλά να καθιερώσει μία σοβαρή στρατηγική συνεργασία με βάθος χρόνου.
3. Η πρόταση της DOHA περιέχει περιορισμένο ρίσκο, με την εταιρεία να δεσμεύεται για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε προβλήματος τυχόν προκύψει χωρίς την παραμικρή οικονομική επιβάρυνση του ελληνικού δημοσίου. Ταυτόχρονα δεσμεύονται για «κλειστή» τιμή, εντός χρονοδιαγράμματος και χωρίς εκπτώσεις ή εκπλήξεις στην παράδοση.
4. Η Fincantieri είναι κολοσσός με παγκόσμια εμβέλεια και αναγνώριση, με 20.000 εργαζόμενους, με συσσωρευμένη πρακτική εμπειρία σε αυτόν τον τομέα, της ναυπήγησης δηλαδή πολεμικών πλοίων και ανάπτυξης ναυπηγείων.
5. Επιθυμία των Ιταλών είναι να δημιουργήσουν έναν στρατηγικό ναυπηγικό κόμβο για όλη την περιοχή και όλη την Μεσόγειο.
Χρηματοδότηση – Παράδοση
Όπως τονίστηκε στην συνέντευξη τύπου, «όταν λέμε ότι είμαστε στρατηγικός εταίρος σημαίνει ότι μπορούμε να παράσχουμε κάθε βοήθεια».
Η πρόταση περιλαμβάνει υπηρεσίες υποστήριξης (Follow on Support), από την έναρξη μέχρι το τέλος ζωής του πλοίου, κάτι στο οποίο πάσχουν διαχρονικά όλες οι μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού.
Επίσης, κι αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, η πρόταση έχει την απόλυτη στήριξη της ιταλικής κυβέρνησης, που σημαίνει ότι υπάρχουν τράπεζες για την εκταμίευση των απαραίτητων κεφαλαίων και ταυτόχρονα όλα τα δάνεια θα εκταμιευθούν με την εγγύηση του ιταλικού δημοσίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εκτός από τα 6 χρόνια περιόδου χάριτος στην αποπληρωμή, μπορεί να δοθούν επιπλέον 12 χρόνια χρηματοδότησης, ανεβάζοντας σε συνολικά 18 χρόνια την αποπληρωμή των δανείων.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι εάν οι 4 κορβέτες, μαζί με την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ κοστίσουν 2,2 δις, η Ελλάδα θα καταβάλει περίπου 122 εκατ. τον χρόνο για την αποπληρωμή τους, έχοντας όμως εξασφαλισμένη την Συνεχή Υποστήριξη των πλοίων.
Η αμερικανο-ιταλική σύμπραξη προσφέρει όπως λέει «μία μικρή φρεγάτα, με δυνατότητες μεγάλης φρεγάτας» η οποία θα είναι συμβατή με τις ΜΕΚΟ.
Σε ότι αφορά τις παραδόσεις, το πρώτο καράβι θα παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό σε 30 μήνες από την ημέρα υπογραφής της Συμφωνίας, και θα ναυπηγηθεί στην Ιταλία. Τα υπόλοιπα τρία θα κατασκευαστούν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με χρόνο παράδοσης 8 έως 6 μήνες για το κάθε πλοίο ξεχωριστά.
Τέλος, βάσει του σχεδιού που παρουσιάστηκε, από την διάσωση των ναυπηγείων, θα υπάρξει μεγάλο όφελος και στην ελληνική οικονομία. Υπολογίζεται ότι το εμπορικό και το αμυντικό τμήμα των ναυπηγείων θα απασχολούν πάνω από 2.000 άτομα, με τα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο να είναι πάνω από μισό δισ. ευρώ, αφού υπολογίζεται ότι μόνο τα ασφαλιστικά ταμεία θα λάβουν 300 εκατ. ενώ θα υπάρχουν κι επιπλέον έσοδα από τους φόρους.Σε αυτά, αν υπολογιστεί και η έμμεση αύξηση κατά 0,5% στο ΑΕΠ, μπορεί κάποιος να καταλάβει γιατί το υπουργείο Ανάπτυξης και η Κυβέρνηση στηρίζουν το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων.
Ψυχρολουσία
Κατά την διάρκεια της παρουσίασης έγινε ειδική μνεία για το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων, που έχει την σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Ανάπτυξης και της κυβέρνησης.
Όπως είχαμε γράψει στις 18 Ιανουαρίου ο Νίκος Παναγιωτόπουλος δέχθηκε αντιπροσωπεία των εργαζομένων, μαζί με τον Δήμαρχο, με τους οποίους είχε συνομιλίες για το σχέδιο εξυγίανσης. Όπως έγινε γνωστό από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ο υπουργός τόνισε ότι έως ατις 15 Φεβρουαρίου το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα έχει διατυπώσει τις απόψεις και τις παρατηρήσεις του επί του σχεδίου εξυγίανσης του Ναυπηγείου προς το σκοπό της τελικής συναίνεσης σε αυτό, ώστε να προχωρήσει η σχετική διαδικασία.
Χθες, κι ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η συνέντευξη τύπου στην ΛΑΕΔ, τεχνικά κλιμάκια των ONEX – Fincantieri και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είχαν συνάντηση στο υπουργείο για την επίλυση όποιων προβλημάτων ή ερωτημάτων υπήρχαν επί της διαδικασίας. Κι αργά το απόγευμα ήρθε η… ψυχρολουσία.
Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο, αντί να ζητήσει να καταγραφούν οι όποιες παρατηρήσεις είχε – όπως είχε δεσμευθεί δια του υπουργού – δήλωσε αναρμοδιότητα να υπογράψει εκ μέρους του Πολεμικού Ναυτικού και παρέπεμψε για υπογραφή του Σχεδίου Εξυγίανσης στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Σύμφωνα με πληροφορίες οι εργαζόμενοι των ναυπηγείων Ελευσίνας «βράζουν» με αυτή την εξέλιξη αφού βλέπουν να γίνονται σάκος του μποξ, ενώ ταυτόχρονα στοχοποιούνται από ορισμένα κέντρα.
Του Χρήστου Μαζανίτη