Η πλήρης Ολομέλεια του Αρείου Πάγου εξέδωσε μια απόφαση-σταθμό που δικαιώνει οριστικά τους δανειολήπτες του νόμου Κατσέλη (Ν. 3869/2010). Με συντριπτική πλειοψηφία 35 υπέρ έναντι 12 κατά, το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ότι οι τόκοι στα ρυθμισμένα «κόκκινα» δάνεια πρέπει να υπολογίζονται αποκλειστικά επί της μηνιαίας δόσης που ορίζει το δικαστήριο και όχι επί του συνολικού εναπομείναντος κεφαλαίου.
Τι αλλάζει πρακτικά για τους δανειολήπτες
Η απόφαση αυτή φέρνει ριζικές αλλαγές, βάζοντας τέλος στις πρακτικές των τραπεζών και των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (funds):
- Δραστική μείωση δόσεων: Με τον υπολογισμό του τόκου μόνο στη μηνιαία δικαστική δόση, οι οφειλές μειώνονται σημαντικά και σε πολλές περιπτώσεις τα δάνεια καθίστανται σχεδόν άτοκα.
- Μπλόκο στον υπερτοκισμό: Ακυρώνεται η μέχρι τώρα τακτική των funds να επιβάλλουν ανατοκισμό στο συνολικό κεφάλαιο, γεγονός που «φούσκωνε» τεχνητά τα χρέη παρά τη δικαστική ρύθμιση.
- Προστασία της κύριας κατοικίας: Διασφαλίζεται πλήρως η βιωσιμότητα των ρυθμίσεων για τη διάσωση των σπιτιών των δανειοληπτών, καθώς οι δόσεις παραμένουν σε χαμηλά, διαχειρίσιμα επίπεδα.
Ποιους επηρεάζει η απόφαση
Η ετυμηγορία της Ολομέλειας έχει άμεσο και καθολικό αντίκτυπο στην αγορά:
- Αφορά περίπου 350.000 δανειολήπτες που έχουν υπαχθεί ή εκκρεμεί η ρύθμισή τους στον νόμο Κατσέλη.
- Είναι νομικά δεσμευτική για το σύνολο των τραπεζών και όλων των funds (servicers) που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.











