Παρασκευή, 19 Αυγούστου, 2022
31 C
Athens

Καραμανλής: Ξεκινάει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο η Γραμμή 4 του Μετρό

Μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών, επιτέλους ξεκινάει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο  που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ενημερώνοντας τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, για την πορεία του έργου της Γραμμής 4 του Μετρό

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε αναλυτικά στο ιστορικό του έργου. Υπενθύμισε πως η αρχική Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό –στα τέλη της δεκαετίας του ’90– προέβλεπε την κατασκευή δύο επεκτάσεων: Της Γραμμής 2 από το Πανεπιστήμιο προς το Άλσος Βεΐκου, και της Γραμμής 3 από την Πανόρμου προς το Μαρούσι. Για κατασκευαστικούς και λειτουργικούς λόγους, το 2004 επελέγη η δημιουργία μια νέας Γραμμής –της Γραμμής 4 σε σχήμα U– με συνένωση σε κάποια σημεία με το υπάρχον δίκτυο, με πρώτη εξαγγελία για την εκκίνηση του διαγωνισμού το 2005.

Το χρονικό

Το 2006 ολοκληρώθηκαν οι μελέτες συγκοινωνιακού επιπέδου και οι μελέτες σε επίπεδο engineering ξεκίνησαν το 2008. «Από τότε έγιναν πολλά, και το έργο πήγε αρκετά ‘‘πίσω’’. Από τα μνημόνια του 2010, μέχρι την περήφανη διαπραγμάτευση του 2015», υπενθύμισε, αναγνώρισε όμως ότι ορθώς στα μέσα του 2017 ξεκίνησε ο διαγωνισμός. Σημείωσε όμως ότι ξεκίνησε και ο “χορός” των δικαστικών προσφυγών στο ΣτΕ, που έβαλε “φρένο” στην υλοποίηση του έργου.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε ένα έργο σταματημένο, που αντιμετώπιζε πολλά και σύνθετα προβλήματα, και είχε ένα και μοναδικό στόχο: Να το ξεμπλοκάρει, ώστε μετά από 15 και πλέον χρόνια να μπει σε τροχιά υλοποίησης. Υπενθύμισε επίσης ότι το Δεκέμβριο του 2019 επανεκκίνησε η διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων Δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς, που είχε σταματήσει.

Μετά από νέες προσφυγές, δικαιώθηκε η Αττικό Μετρό στο ΣτΕ, κατόπιν διαπιστώθηκε, από τον έλεγχο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, ότι τα δικαιολογητικά κατακύρωσης ήταν ορθά και τότε κατακυρώθηκε το έργο υπό την προϋπόθεση ότι θα εγκρίνει την όλη διαδικασία το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως και έγινε. Ταυτόχρονα τα δύο τελευταία χρόνια, επισήμανε ο κ. Καραμανλής, επιλύθηκαν και τα νομικά ζητήματα που τέθηκαν και για την εργολαβία των Πρόδρομων Εργασιών: Διενέξεις μεταξύ των διαγωνιζόμενων με προδικαστικές προσφυγές, ασφαλιστικά μέτρα των αιτήσεων ακυρώσεως κλπ.

Ξεμπλέξαμε άμεσα τα ζητήματα που είχαν τεθεί και υπογράψαμε Σύμβαση στις 29 Μαρτίου 2021, σημείωσε.

Η Γραμμή 4 και οι πυκνοκατοικημένες περιοχές

Ο Υπουργός  ανέφερε ότι  η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως π.χ. τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Επίσης, η Γραμμή 4 θα διευκολύνει την πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημαντικά κτήρια και εγκαταστάσεις, όπως δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. 

Αποσυμφορούνται σταθμοί επιβαρυμένοι όπως π.χ. ο σταθμός του Συντάγματος, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η δικτύωση των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στο Πανεπιστήμιο και τον Ευαγγελισμό. Όπως εξήγησε ο κ. Καραμανλής το έργο θα έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς εκτιμάται ότι η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια υπολογίζεται σε 1.216 μεγαβατώρες και η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι με τη Γραμμή 4 θα μετακινούνται συνολικά περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000.

Οι πρόδρομες εργασίες 

Η Αττικό Μετρό Α.Ε. και η ανάδοχος εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε. υπέγραψαν τη σύμβαση για την υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών του Τμήματος Α’ της Γραμμής 4 και το αμέσως επόμενο διάστημα θα αρχίσουν να εγκαθίστανται τα εργοτάξια. Οι πρόδρομες εργασίες, που όπως αναφέρθηκε θα ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι, αφορούν αρχαιολογικές εργασίες και μετατόπιση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις. 

Οι πρόδρομες εργασίες αφορούν συνολικά 25 θέσεις του έργου (σταθμοί, φρέατα, επίσταθμοι Βεϊκου και Κατεχάκη), που θα χωριστούν σε τρεις ομάδες.
Η πρώτη ομάδα αφορά δέκα θέσεις όπου οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα. Πρόκειται για φρέατα στα δύο “άκρα” του έργου, από όπου θα μπει ο “Μετροπόντικας” για να ξεκινήσει την κατασκευή της σήραγγας, δηλαδή σε Βεΐκου και Κατεχάκη, για τους σταθμούς Ακαδημία, Ευαγγελισμός, Εξάρχεια, Κολωνάκι και για τα φρέατα, Ανοιχτού Ορύγματος Βεΐκου, Βιβλιοθήκη, Διακλάδωση Ευαγγελισμού και ΓΝΑ.

Η δεύτερη ομάδα αφορά επίσης οκτώ θέσεις. Πρόκειται για τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Άλσος Βεΐκου, Κυψέλη, Ελικώνος και τα φρέατα ΕΥΔΑΠ,  Φορμίωνος και Δικαιοσύνης. Η τρίτη ομάδα, τέλος, αφορά επτά θέσεις. Πρόκειται για τους σταθμούς Γαλάτσι, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή και το φρέαρ Νήαρ Ήστ.

Χρηματοδότηση και επεκτάσεις

Η συνολική προβλεπόμενη δαπάνη του έργου κυμαίνεται περίπου στο 1,6 δισ ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Εξετάζεται μάλιστα η εφαρμογή ενός νέου χρηματοδοτικού μοντέλου ΒΙΜ (Building Information Modeling), που ενισχύεται από την Κομισιόν και  αποτελεί μέρος του Ταμείου Ανάκαμψης.  Το νέο μοντέλο εξυπηρετεί την καλύτερη διαχείριση των έργων και στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων στο τελικό κόστος των έργων.
Όπως τόνισε ο κ. Καραμανλής, η Γραμμή 4 του Μετρό θα συνεισφέρει καθοριστικά τόσο αναπτυξιακά, όσο και προσφέροντας νέες θέσεις εργασίας, και όταν ολοκληρωθεί, θα αλλάξει την καθημερινότητα στην Αθήνα και τις πιο επιβαρυμένες περιοχές της.

Οι σταθμοί της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά (Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιάς) θα είναι έτοιμοι το 2022, επανέλαβε ο κ. Καραμανλής. Υπενθύμισε ότι καταφέραμε να ξεπεράσουμε μία μικρή καθυστέρηση, που υπήρξε, η οποία οφείλεται και σε όσα πέρασε η χώρα τα τελευταία 10 χρόνια, αλλά και σε τεχνικούς λόγους καθώς είναι δίπλα στη θάλασσα. 

Όσον αφορά στην υπογειοποίηση της υπάρχουσας γραμμής στο τμήμα Φάληρο – Πειραιάς, ανέφερε ότι επικαιροποιούνται οι μελέτες και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπαθεί να τρέξει τις διαδικασίες όσο πιο γρήγορα. Σημείωσε ότι πρόκειται για 1,4 χλμ και έναν σταθμό, κόστους 130 εκ ευρώ, καθώς και για ένα έργο, που πραγματικά θα δώσει πίσω την πόλη του Πειραιά στους πολίτες και θα βοηθήσει πολύ την ανάπλαση, μαζί και με το Τραμ, που θα ξεκινήσει άμεσα.

Για την επέκταση του Μετρό προς τη Δυτική Αττική, στο τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι το έργο θα δημοπρατηθεί το 2022 και σημείωσε ότι το έργο που είναι σχετικά πιο ώριμο είναι η επέκταση της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη, το λεγόμενο “U”, η οποία θα ξεκινήσει μόλις εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Θάνος Πλεύρης, νοσοκομείο,

Πλεύρης: Ισχυρή σύσταση χρήσης της μάσκας ιδίως για τους ευάλωτους και όχι κάθετα περιοριστικά...

Την πρόβλεψη ότι το φθινόπωρο, λόγω του γεγονότος ότι θα επιστρέψουμε σε κλειστούς χώρους και θα έχουμε αλλαγή θερμοκρασίας, θα υπάρχουνε και κύματα κορωνοϊού,...

Τουρκία: Η Ελλάδα κάνει πρόσθετη παραγγελία για F-16 Block 70

Η Ελλάδα ετοιμάζεται να κάνει επιπλέον παραγγελίες στο πλαίσιο του Προγράμματος Εκσυγχρονισμού F-16 Block 70.Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με τη Lockheed Martin.Η...
Μέγαρο Μαξίμου: Οι τρεις αποφάσεις της έκτακτης σύσκεψης για το προσφυγικό

Το κρίσιμο δεκαήμερο του Μαξίμου: Η… μάχη στη Βουλή και η αναμονή των δημοσκοπήσεων

Σε ένα δύσβατο μονοπάτι καλείται να πορευθεί η κυβέρνηση, που δέχεται ασφυκτική πίεση από την αντιπολίτευση μετά τα όσα έχουν έρθουν στο φως της...

Οι Τούρκοι στα “κάγκελα”: Οι Έλληνες προστατεύουν τα Rafale με πυραύλους Patriot

“Αχώνευτα” τα ελληνικά Rafale για τους Τούρκους: Συνεχίζουν να βάζουν στην… πρίζα την Τουρκία ΟΠροβληματισμός στην Τουρκία για τα ελληνικά μαχητικά Rafale και τα F-35...

«Κλείδωσαν» τα νέα μέτρα στήριξης – Τι θα ανακοινώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ

«Κλείδωσαν» τα νέα μέτρα στήριξης. Στοχευμένες παρεμβάσεις για νέους, συνταξιούχους και ευάλωτα νοικοκυριά. Τη χορήγηση άτοκων δανείων για την αγορά ή την επισκευή πρώτης κατοικίας...

Συνταξιούχοι και Δημόσιο στο φετινό πακέτο της ΔΕΘ

Συνταξιούχοι και δημόσιοι υπάλληλοι αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν στο φετινό πακέτο της ΔΕΘ, το οποίο θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στις 10 Σεπτεμβρίου, ενώ...

ΠτΔ: Εμείς οι Έλληνες έχουμε συνδέσει την Παναγία με τη φροντίδα για τον αδύναμο

Στη δοξολογία στο Ιερό Προσκύνημα Παναγίας Εκατονταπυλιανής Πάρου παρέστη σήμερα η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κυρία Κατερίνα Σακελλαροπουλου. Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, η...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,191ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο κέντρο της Αθήνας από την Πέμπτη για το Μετρό

Σειρά από κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο κέντρο της Αθήνας λόγω των έργων για το Μετρό...

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για εργασίες του μετρό την Κυριακή στην Αθήνα – Oι κλειστοί δρόμοι

Έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα τεθούν σε ισχύ από αύριο Κυριακή (31/07) στην Αθήνα, λόγω εκτέλεσης...

Καραμανλής για ελληνοτουρκικά: Με εκπτώσεις σε θέματα εθνικής κυριαρχίας δεν εξαγοράζεται η ειρήνη

«Αντίθετα με την Ελλάδα, η Τουρκία είναι χώρα αναθεωρητική. Επιδιώκει δηλαδή να μεταβάλλει την...

Χωρίς μετρό και τραμ την Κυριακή η Αθήνα

Η Αθήνα αύριο 1η Μαϊου θα μείνει χωρίς Τραμ και Μετρό αφού οι εργαζόμενοι...