Δευτέρα, 27 Σεπτεμβρίου, 2021
21.4 C
Athens

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 27 Σεπτεμβρίου οι Οθωμανοί καταλαμβάνουν τον Χάνδακα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ  To 1669...Οι Οθωμανοί καταλαμβάνουν τον Χάνδακα (Ηράκλειο), έπειτα από πολιορκία 21 ετών και ολοκληρώνουν την κατάληψη της Κρήτης.

Made in Greece: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή


Αυτό το μοτέρ ήταν made in Greece. Ο τρόπος για να μπει λουκέτο όμως ήταν ακόμα πιο… ελληνικός

Τα προϊόντα που κατασκεύαζε τις παλαιότερες δεκαετίες η Ελλάδα, είτε στο βιοτεχνικό, είτε στο βιομηχανικό χώρο δεν είχαν σε μια ευρεία γκάμα να ζηλέψουν τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού.

Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ήταν και ανώτερα σε ποιότητα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι οι ντιζελοκινητήρες της πάλαι ποτέ θρυλικής επιχείρησης «Μαλκότση». Ακόμα και πολλά χρόνια μετά υπάρχουν ακόμα τέτοιοι κινητήρες εν ζωή, κυρίως σε τρακτέρ, αλλά και σε καΐκια, αντλίες, όπου απευθύνονταν τα προϊόντα της εταιρίας.

Στον αγροτικό κόσμο το όνομα «Μαλκότση» είναι συνυφασμένο με τη φράση «σκυλί», δηλαδή την ποιότητα κατασκευής και αντοχής στο χρόνο. Έχουν περάσει περισσότερα από 60 χρόνια που η εταιρία τροφοδότησε για τελευταία φορά την ελληνική ύπαιθρο κι όμως στα χωράφια μας κυκλοφορούν ακόμα τέτοιες μηχανές.

Ο Σωκράτης Μαλκότσης είναι ιστορικά ο σημαντικότερος Έλληνας κατασκευαστής μηχανών. Αποφοίτησε το 1919 από το ΕΜΠ ως μηχανολόγος μηχανικός και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Λιέγης ένα χρόνο αργότερα. Έμεινε στο Βέλγιο, συγκεκριμένα στην Αμβέρσα, για να εργαστεί από το 1921 έως το ’24 στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα άνοιξε τεχνικό γραφείο.

Στο χώρο των μηχανικών κατασκευών μπήκε το 1934, ιδρύοντας στην Πειραιά την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων», με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου. Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό, σε συνεργασία με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και το Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρία αναπτύσσεται ραγδαία και γίνεται μία από τις πιο δυναμικές της Ελλάδας. Στην παραγωγή της τίθενται από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.

Made in Greece: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή

Ο προορισμός χρήσης των προϊόντων της επιχείρησης διευρυνόταν διαρκώς. Με χαμηλό κόστος κάλυπτε τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος. Οι μηχανές Malkotsis βρήκαν τη χρήση σε ποικίλες βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ τα πρότυπα μηχανών βαρκών έγιναν θρυλικά για την αξιοπιστία τους

Made in Greece: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή
Σε περίπου μια δεκαετία παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Το εργοστάσιο του Μαλκότση εξελίχθηκε σε «σχολείο» μηχανολογικής εκπαίδευσης. Εργάσθηκαν σε αυτό εν δυνάμει καθηγητές του ΕΜΠ και άλλοι επιστήμονες που συμμετείχαν στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας ήρθε με τη μηχανή ΕΜ (ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση»), ονομασία από τα αρχικά του ονόματος της κόρης του. Ο μονοκύλινδρος, κατακόρυφος, υδρόψυκτος πετρελαιοκινητήρας, ισχύος 10-12 ίππων, είναι ο «αθάνατος» της ελληνικής βιομηχανίας, καθώς σε αρκετές περιοχές της χώρας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά ως σήμερα.

Made in Greece: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή

Ακολούθησε η τελειοποίηση του ομώνυμου τρακτέρ, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία. Λόγω χρηματοδοτικών και άλλων προβλημάτων όμως, όπως η πλήρης έλλειψη κρατικής υποστήριξης (βλέπε γραφειοκρατία), το νέο τρακτέρ παράχθηκε μόνο για μερικά έτη και δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Η επόμενη τρικλοποδιά του κράτους ήταν και η χαριστική βολή. Ο Μαλκότσης έπεσε ουσιαστικά θύμα οικονομικού σαμποτάζ. Όταν το κράτος του ζήτησε να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ, αναγκάστηκε να προσφύγει σε δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα. Ο Μαλκότσης παρέδωσε τις μηχανές, όμως το κράτος δεν τον πλήρωσε. Δεν δεχόταν ούτε συμψηφισμό με την Εθνική Τράπεζα, η οποία ζητούσε να τηρούνται κανονικά οι όροι του δανείου. Σε μια ελληνική πρωτοτυπία λουκέτου επιχείρησης αυτό που ακολούθησε ήταν η κατάσχεση!

Όταν η εταιρία έκλεισε ήταν ένα Κολοσσός για την εποχή με 3.000 εργαζομένους. Οι «αθάνατες» μηχανές της είχαν ως αποτέλεσμα να βγει μέχρι και η φήμη ότι αυτός ήταν ο λόγος χρεοκοπίας (από τη στιγμή που δεν υπήρχε ανάγκη για αντικατάστασή τους), φυσικά όμως δεν επρόκειτο περί αυτού.

Το τέλος της μεγαλύτερης βιομηχανίας μηχανών βαρέως τύπου που γνώρισε η Ελλάδα, σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη του σχεδίου καταστροφής του εθνικού κορμού της οικονομίας.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Γερμανικές εκλογές: Ισχνό προβάδισμα για το SPD – Οι πρώτες δηλώσεις

Προβάδισμα με 26% (+5,5 από το 2017) δίνει στο Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD) το δεύτερο κανάλι της γερμανικής δημόσιας τηλεόρασης ZDF, έναντι ποσοστού 24,5% (-8,4)...
Κορωνοϊός: 2.147 νέα κρούσματα και 22 θάνατοι

Κορωνοϊός: Στα 1.100 τα νέα κρούσματα – 24 νεκροί και 337 διασωληνωμένοι

Μέσα σε ένα 24ωρο, άλλοι 24 συνάνθρωποί μας κατέληξαν από επιπλοκές της νόσου, ενώ επιβεβαιώθηκαν 1.100 νέα κρούσματα κορωνοϊού. Μικρή αύξηση παρουσίασε ο αριθμός...

Παύλος Μπακογιάννης: 32 χρόνια από τη δολοφονία του πολιτικού που ένωνε όλους τους Έλληνες

Ο Παύλος Μπακογιάννης δεν ήταν απλά ένας πολιτικός. Αποτελούσε μία απ' τις πιο γνωστές φωνές του αντι-δικτατορικού αγώνα και παρά το γεγονός ότι ήταν...
ΑΠΟΨΗ: Βulling - Πόσο ακόμη παιδικό αίμα θα χυθεί;

Κορωνοϊός: Έντονη ανησυχία για την υπερμετάδοση στα παιδιά

«SOS» εκπέμπουν οι ειδικοί για την πορεία της πανδημίας στη χώρα το επόμενο χρονικό διάστημα. Η μετάλλαξη Δέλτα συνεχίζει να εμφανίζεται μολυσματική και στον...
Βασίλης Λεβέντης: Ανέτοιμος να με διαδεχθεί ο Μάριος Γεωργιάδης

Βασίλης Λεβέντης: Κρίσιμη η κατάσταση της υγείας του

Κρίσιμες θεωρούνται οι επόμενες ώρες για τον πρόεδρο της Ένωσης Κεντρώων και πρώην βουλευτή, Βασίλη Λεβέντη, που βρίσκεται διασωληνωμένος από το απόγευμα του Σαββάτου...
Αυξάνονται οι ημέρες καραντίνας για όσους έρχονται από το εξωτερικό

“Ελ.Βενιζέλος”: Με ασφάλεια προσγειώθηκε αεροσκάφος που είχε δηλώσει πρόβλημα στα φρένα

Προσγειώθηκε με ασφάλεια στο ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος» το αεροσκάφος της εταιρείας Delta Airlines, που πραγματοποιούσε πτήση από Ατλάντα προς Αθήνα και έχει δηλώσει στον...

Καιρός: Μίνι καλοκαίρι

Ο καιρός θα είναι καλός σε όλη τη χώρα με συνθήκες… καλοκαιριού. Η ορατότητα θα είναι κατά τόπους περιορισμένη στα ηπειρωτικά τις βραδινές ώρες Οι άνεμοι...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
935ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Το τέλος του G3 – Στην τελική ευθεία για το νέο τυφέκιο του Ελληνικού Στρατού

Ένα βήμα πριν την αντικατάσταση του G3 στις Ένοπλες Δυνάμεις βρίσκεται η ηγεσία. Πρόκειται...

Επίσημα αποκαλυπτήρια σήμερα του πρώτου ελληνικού Rafale

Μεγάλη ημέρα η σημερινή για την Πολεμική Αεροπορία, η οποία παραλαμβάνει επίσημα το πρώτο...

Όλες οι παραξενιές των σταρ του ελληνικού κινηματογράφου (βίντεο)

Η Σόφη Ζανίνου αποκάλυψε στον Γρηγόρη Αρναούτογλου άγνωστες πτυχές αλλά και παραξενιές των σταρ...

Ηλεία: 67χρονος καταπλακώθηκε από το τρακτέρ του

Ένας άνδρας 67 ετών έχασε την ζωή του στον Κακόβατο του δήμου Ζαχάρως. Σύμφωνα...

Ο ιστοχώρος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοχώρου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.Αποδοχή