Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
20.4 C
Athens

Μια ιστορία αγάπης για την Παλιά Αθήνα μέσα από τα λεωφορεία της δεκαετίας του ’60 και μετά (φωτό)

Φαντάσου ότι θα μπορούσες να ταξιδέψεις πίσω στον χρόνο…

Κάπου στη δεκαετία του ’60 με τα κομψά συνολάκια και τα αυτοκίνητα που θύμιζαν «όνειρο θερινή νυκτός» ή στη δεκαετία του ’70, με την Αθήνα να βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο στην αμφισβήτηση, στις ιδεολογίες, στο ανατρεπτικό στυλ ή μήπως κάπου στα ’80s που η ανεμελιά και η αλλαγή είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Πώς θα σου φαινόταν αν μπορούσες να το κάνεις μέσα από τα παλιά λεωφορεία της Αθήνας; Αυτά τα ογκώδη οχήματα που κρύβουν πίσω τους μια μεγάλη ιστορία, που αντικατοπτρίζει άγνωστες πτυχές της πόλης μας;

Ο Χάρης Λαζαρόπουλος παρέα με τον αδερφό του Βαγγέλη και την ομάδα τους, έχουν κατορθώσει να σώσουν ένα μεγάλο κομμάτι της λαϊκής ιστορίας της Αθήνας, διασώζοντας και συντηρώντας, παλιά αστικά και υπεραστικά λεωφορεία.

Η αγάπη για τα λεωφορεία

Μια υπέροχη ιστορία κρύβεται πίσω από το μεράκι των αδερφών Λαζαρόπουλου, να σώζουν παλιά Λεωφορεία, να τα συντηρούν ή να τα επισκευάζουν και να μοιράζονται ενδιαφέρουσες πληροφορίες γι’ αυτά μέσα από τις σελίδες τους στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.

Πάμε να πάρουμε όμως την ιστορία από την αρχή…

Ο παππούς τους, με καταγωγή από την Πόλη, βρέθηκε στην Αθήνα, λίγο πριν από τη μεγάλη καταστροφή στη Σμύρνη, μαζί με την οικογένεια του.

Πίσω στην Πόλη, ο παππούς Ευάγγελος Αργυράκης, είχε φοιτήσει στην ιατρική σχολή. Στην Αθήνα, όμως, το πτυχίο του δεν αναγνωρίζονταν και θα έπρεπε να φοιτήσει επιπλέον χρόνια προκείμενου να αποκτήσει επάρκεια.

Μετά την πρώτη «ψυχρολουσία», ο παππούς άλλαξε τα σχέδια του και την επαγγελματική πορεία του. Σε μια Ελλάδα που είχε ακόμα χωματόδρομους και κάρα, η προοπτική να επενδύσει κανείς στη ρόδα και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερο ανταγωνισμό ήταν πρόκληση και πρωτοπορία.

Μια ιστορία αγάπης για την Παλιά Αθήνα μέσα από τα λεωφορεία της δεκαετίας του '60 και μετά
Στον Πειραιά κάπου στις αρχές της δεκαετίας του1980. Το δεύτερο Mercedes OF1317 Βιαμάξ της γραμμής του Προφήτη Ηλία περνά τη Γούναρη για να πιάσει την ανηφόρα της Τσαμαδού.

Ασχολήθηκε λοιπόν, με τα λεωφορεία. Αγόρασε το πρώτο του ξύλινο λεωφορείο. Έκανε ένα καλό προξενιό στην αδερφή του, για να βρει ένα καλό συνεργάτη – γαμπρό και φυσικά ήρθε άλλο ένα λεωφορείο.

Μετά τις κακουχίες και τις περιπέτειες της κατοχής, ο παππούς Αργυράκης, έβγαλε ξανά τα λεωφορεία χωρίς όμως να προλάβει να ξαναφτιάξει τη ζωή του. Δύο μέρες αφότου παρέλαβε από το αμαξοποιείο, το δεύτερο λεωφορείο του, το Δεκέμβριο του 1948, έφυγε από τη ζωή, αφήνοντας κληρονομιά στη γυναίκα του, τις τέσσερις κόρες του και την αδερφή του τα λεωφορεία, δύο ταξί και ένα βενζινάδικο.

Ανάμεσα στις κόρες και η μητέρα των Χάρη και Βαγγέλη Λαζαρόπουλου, η Διονυσία.

Μια ιστορία αγάπης για την Παλιά Αθήνα μέσα από τα λεωφορεία της δεκαετίας του 60' και μετά
Υπηρεσιακά δελτία των αστικών συγκοινωνιών περιοχής Αθηνών, Πειραιώς και προαστείων από τρεις διαφορετικές εποχές:
α) 1956, Εθνική Πανελλαδική Ομοσπονδία Αστικών Λεωφορειούχων – 3ο ΚΤΕΛ: Το δελτίον αναγνωρίσεως με ένδειξη το ερυθρό «Ι» σημαίνει ιδιοκτήτης και ο Οργανισμός Αστικών Λεωφορείων πιστοποιεί ανά μήνα την ελευθέρα πρόσβαση επί των λεωφορείων.
β) 1974 – 1975, ΕΚΤΕΛ: Πιστοποίηση ιδιοκτησίας λεωφορείου υπό του βεβαιούντος προέδρου Φωτίου Μάλλιαρη.
γ) 1981, ΕΑΣ: Δελτίο ταυτότητος ιδιοκτήτριας μισθωμένου από την Ε.Α.Σ. λεωφορείου με την υπογραφή του προέδρου Ιωάννου Γκούνη.

Με πολύ δυναμισμό, οι γυναίκες κατάφεραν να συνεχίσουν να ασχολούνται με αδιανόητες δραστηριότητες, όπως η διαχείριση των λεωφορείων, πηγαίνοντας κόντρα στις προκαταλήψεις της εποχής, που θεωρούσαν ότι αυτή η δουλειά ήταν αντρική υπόθεση. Τα κατάφεραν όμως! Ένας δύσκολος αγώνας επιβίωσης που κατάφεραν να κερδίσουν!

Μια ιστορία αγάπης για την Παλιά Αθήνα μέσα από τα λεωφορεία της δεκαετίας του 60' και μετά
Volvo B615 κατασκευής Ελευθερίου Ελευθεριάδη, στη γωνία των οδών Σύμης και Βαλερίου Στάη. στην Παλαιά Κοκκινιά, τον Μάρτιο του 1958.

Τα δύο αδέρφια Χάρης και Βαγγέλης μεγάλωσαν με ιστορίες για τα παλιά λεωφορεία, με την εικόνα τους, με βόλτες στα υπέροχα αυτά ογκώδη οχήματα, τα οποία είχαν κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα.

Η αγάπη τους για τα Παλιά Λεωφορεία, υπήρχε από γεννησιμιού τους, μπορείς να πεις ότι έρεε στο αίμα τους.

Μια ιστορία αγάπης για την Παλιά Αθήνα μέσα από τα λεωφορεία της δεκαετίας του 60' και μετά
Χάρης και Βαγγέλης Λαζαρόπουλος

Τα αρχοντικά παλιά λεωφορεία

Τα λεωφορεία της παλιάς εποχής, είχαν μια αρχοντιά, στύλ και φινέτσα, αλλά και στοιχεία από το προσωπικό γούστο εκείνων που εργάζονταν στις βιομηχανίες, Βιαμάξ και Σαρακάκη.

Ο σχεδιασμός ήταν προσεγμένος στη λεπτομέρεια από σπουδαίους κατασκευαστές, όπως ο Πέτρος Ταγκαλάκης, ο Ελευθέριος Ελευθεριάδης, ο Εμμανουήλ Βλαβιανός, ο Κωνσταντίνος Ρεντούμης και άλλοι.

Ακόμα και στο εσωτερικό των λεωφορείων, διακρίνονταν λεπτομέρειες, όπως χρώματα ή σχέδια σε υφάσματα πάνω στα καθίσματα. Ήταν ένα είδος λαϊκής τέχνης.

Μια ιστορία αγάπης για την Παλιά Αθήνα μέσα από τα λεωφορεία της δεκαετίας του 60' και μετά
Πειραιάς

Μάλιστα, η εργονομική κατασκευή τους τα έκανε περισσότερο ευρύχωρα σε σχέση με σήμερα.

Η υπόσχεση και η συλλογή με τα Λεωφορεία

Τα παλιά αυτά αρχοντικά λεωφορεία ήταν που λάτρευε η μητέρα των αδερφών Λαζαρόπουλου. Μεγαλύτερη αδυναμία της Διονυσίας, ήταν ένα λεωφορείο Scania, Β7157 “Ελευθεριάδη”, το οποίο αγαπούσε ιδιαιτέρως.

Κάποια στιγμή, μετά από 24 χρόνια λειτουργείας, έφτασε η στιγμή που το Scania έπρεπε να αποσυρθεί. Η μητέρα ήθελα να κρατήσει το Scania, αλλά η μοίρα επιφυλάσσονταν διαφορετική για το ιστορικό όχημα. Και ποια ήταν αυτή; Τα παλιοσίδερα!

Αρχικά, η οικογένεια ήξερε ότι θα γινόταν σχολικό. Κάτι τέτοιο όμως, δεν έγινε ποτέ, όπως ανακάλυψαν τα αδέρφια, στην προσπάθεια τους να το βρουν και στην υπόσχεση που είχαν δώσει μεταξύ τους, να το αγοράσουν και να το «επιστρέψουν» στη μητέρα τους.

Μια ιστορία αγάπης για την Παλιά Αθήνα μέσα από τα λεωφορεία της δεκαετίας του 60' και μετά

Όταν έμαθαν την “κατάληξη” του Scania, έδωσαν υπόσχεση να βρουν, ένα παρόμοιο και μετά από αρκετές προσπάθειες τα κατάφεραν.

Κάπως έτσι, ξεκίνησε η συλλογή παλιών Λεωφορείων και η προσπάθεια τους να σώσουν ένα σημαντικό κομμάτι της λαϊκής παράδοσης.

Μια ιστορία αγάπης για την Παλιά Αθήνα μέσα από τα λεωφορεία της δεκαετίας του 60' και μετά

Το 2007 δημιούργησαν μια σελίδα στο facebook, με το όνομα “Παλιά Ἑλληνικά Λεωφορεῖα / Bus Oldtimers Hellas”, μέσω της οποίας μοιράζονται ιστορικές φωτογραφίες και υλικό.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

ΤΖΟΚΕΡ: Κλήρωση 29-9-2020

Κλήρωση ΤΖΟΚΕΡ 26/3/2024: Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί

Στην κλήρωση ΤΖΟΚΕΡ, την Τριτη 26/3/2024 (αριθμός κλήρωσης 2732), οι τυχεροί αριθμοί ήταν οι εξής:
ΤΖΟΚΕΡ: Κλήρωση 26-11-2020

Κλήρωση ΤΖΟΚΕΡ 24/3/2024: Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί

Στην κλήρωση ΤΖΟΚΕΡ, την Κυριακή 24/3/2024 (αριθμός κλήρωσης 2731), οι τυχεροί αριθμοί ήταν οι εξής:

Κι όμως αυτή ήταν ερ@τική ζωή των ηρώων του 1821! – Ποιοι ήταν οι...

H μια πλευρά του εθνικού ξεσηκωμού το 1821, αυτή που όλοι διδασκόμαστε στα σχολικά βιβλία, αφορά τις μάχες και τον αγώνα για την ανεξαρτησία...
ΤΖΟΚΕΡ: Κλήρωση 9-2-2020

Κλήρωση ΤΖΟΚΕΡ 21/3/2024: Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί

Στην κλήρωση ΤΖΟΚΕΡ, την Πέμπτη 21/3/2024 (αριθμός κλήρωσης 2730), οι τυχεροί αριθμοί ήταν οι εξής:

Μπακαλιάρος για 25η Μαρτίου: Το μυστικό στο τηγάνισμα για να βγει μούρλια

Ως γευστικότατη «λύση ανάγκης» για τις μεγάλες μερίδες πληθυσμού που δεν είχαν πρόσβαση στο φρέσκο ψάρι, ο παστός μπακαλιάρος καθιερώθηκε ως εθνικό/επετειακό φαγητό την...

Τι συνταγή για γλυκό θα σας δώσουμε σήμερα; Τέλεια αρωματική λεμονόπιτα

Άκρως καλοκαιρινό, πολύ γευστικό γλυκό και μια συνταγή για αρωματική λεμονόπιτα που θα σας κάνει να γλύφετε τα δάχτυλα σας. Επειδή το καλοκαίρι δεν είναι μόνο παγωτό και μπορείτε να δοκιμάσετε άλλες...

Κλήρωση ΤΖΟΚΕΡ 19/3/2024: Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί

Στην κλήρωση ΤΖΟΚΕΡ, την Τρίτη 19/3/2024 (αριθμός κλήρωσης 2729), οι τυχεροί αριθμοί ήταν οι εξής:

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Στο τέλος Απριλίου θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης τα ηλεκτρικά λεωφορεία

“Με μεθοδικότητα και συνέπεια υλοποιούμε, εντός χρονοδιαγραμμάτων, κάθε στόχο που έχουμε θέσει για την...

Έφτασαν στην Αθήνα τα πρώτα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία

Αντίστροφα άρχισε να μετράει ο χρόνος για την κυκλοφορία των πρώτων 140 Ytong ηλεκτρικών...

Φτάνουν σήμερα στη Θεσσαλονίκη τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία Yutong για τον ΟΑΣΘ

Τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία ιδιοκτησίας Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που…. μεταφέρει το οχηματαγωγό Grande...

ΟΑΣΑ: Με τραπεζική κάρτα οι επιβιβάσεις σε μετρό, τραμ και λεωφορεία – Πώς θα λειτουργεί

Προ των πυλών η πιλοτική εφαρμογή χρήσης τραπεζικών καρτών και smartphones για επιβιβάσεις στα...