Τρίτη, 19 Μαρτίου, 2024
18 C
Athens

Μόνο αυτός ο γίγαντας θα το άντεχε: Ο απαράβατος όρος του Μουστάκα στο θέατρο που του στέρησε χρήμα και δουλειές

Είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις τον καλύτερο ρόλο που έπαιξε ποτέ ο Σωτήρης Μουστάκας.

Οι λάτρεις της κωμωδίας μπορούν να σταθούν σε κάποιον από τους δεκάδες που υποδύθηκε κατά την διάρκεια της καριέρας του σε ανάλογες ταινίες και επιθεωρήσεις. Οι πιο σινεφίλ θα προτάξουν την σύντομη, αλλά συγκλονιστική ερμηνεία του στον «Ζορμπά», που αν ήταν κατά 2 λεπτά μεγαλύτερος ίσως να του χάριζε ένα Όσκαρ… Ωστόσο τίποτα από αυτά δεν συγκρίνεται με το θέατρο που αναγκαζόταν να παίξει κάθε φορά που συναντούσε την επί δεκαετίες λατρεμένη του, όταν εκείνη «έσβηνε» και «χανόταν» χτυπημένη από Αλτσχάιμερ.

Ο Σωτήρης Μουστάκας και η Μαρία Μπονέλου γνωρίστηκαν ενώ σπούδαζαν στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Δύο παιδιά ακόμα αφού δεν είχαν κλείσει καν τα 20 χρόνια τους, το ένα από τις Κάτω Πλάτρες στην Λεμεσό της Κύπρου και το άλλο από την Αθήνα, που τους ένωσε το πάθος τους για την Τέχνη. Στη συνέχεια τους ένωσε –πιο δυνατά- η παράφορη αγάπη και αφοσίωση τους ενός για τον άλλον.

Μόνο αυτός ο γίγαντας θα το άντεχε: Ο απαράβατος όρος του Μουστάκα στο θέατρο που του στέρησε χρήμα και δουλειές

Είχαν εκκινήσει από διαφορετικές αφετηρίες όχι μόνο στην ζωή, αλλά και στο θέατρο. Όταν εκείνος πραγματοποιούσε το ντεμπούτο του στο σανίδι το 1962 με το θίασο Αναλυτη – Ρηγόπουλου στο «Μια πόρτα δραχμές 500», εκείνη εμφανιζόταν την ίδια χρονιά για πρώτη φορά στο Ηρώδειο στο έργο «Βασιλεύς Ροδολίνος» του Ι.Α Τρωίλου με το Εθνικό.

Οι καλλιτεχνικές τους διαδρομές τέμνονταν ορισμένες φορές, με τον καθένα τους να ακολουθεί ανεξάρτητη πορεία, πριν τελικά αφοσιωθούν κατά κύριο λόγο στην επιθεώρηση, στο είδος που τους βλέπαμε πιο συχνά μαζί, σε αντίθεση με ό,τι –συνήθως- συνέβαινε στον κινηματογράφο. Βέβαια η Μαρία Μπονέλου είχε γίνει γνωστή από χαρακτηριστικούς ρόλους σε μεγάλες επιτυχίες της δεκαετίας του ’60, όπως η «Βίλλα των οργίων», το «Κάτι κουρασμένα παλικάρια», το «Ένας ιππότης για την Βασούλα», το «Μια Ελληνίδα στο χαρέμι» και άλλες. Από την άλλη, ο Σωτήρης Μουστάκας έδειχνε από πιο νωρίς σαφώς πιο άνετα στο θέατρο το οποίο και αποδείχθηκε ο φυσικός του χώρος, την ώρα που τα «χρυσά χρόνια» του ελληνικού σινεμά είχαν περάσει ανεπιστρεπτί και η βιντεοκασέτα ήταν η βασική πηγή εισοδήματος για πολλούς ακόμα ταλαντούχους, αλλά οριακά άτυχους -λόγω ηλικίας- ηθοποιούς.

Μόνο αυτός ο γίγαντας θα το άντεχε: Ο απαράβατος όρος του Μουστάκα στο θέατρο που του στέρησε χρήμα και δουλειές

Οι δυο τους -τελικά- παντρεύτηκαν το 1973, μετά από κάμποσα χρόνια σχέσης, και απέκτησαν και μια κόρη την Αλεξία. Περνώντας το κατώφλι της καλλιτεχνικής και προσωπικής ωριμότητάς τους είχαν αφοσιωθεί στο θέατρο ανεβάζοντας παραστάσεις όταν η επαγγελματική τους επιτυχία αλλά και η οικογενειακή ευτυχία δέχτηκε ένα σφοδρό χτύπημα. Το 2000 ήρθαν τα πρώτα σοβαρά σημάδια της νόσου Αλτσχάιμερ στην Μαρία Μπονέλου που εκείνη την χρονιά έπαιζε στο «Περοκέ» στην επιθεώρηση «Μουρλένιουμ». Λένε ότι αυτή η εκφυλιστική ασθένεια είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να συμβεί, όχι τόσο στον ίδιο τον ασθενή, αλλά στους οικείους του. Το να συναντάς καθημερινά το αγαπημένο σου πρόσωπο και να αναρωτιέσαι αν θα σε θυμηθεί ή όχι…

Για τον Σωτήρη Μουστάκα ήταν μια αβάσταχτη συνθήκη. Αλλά, γεννημένος ηθοποιός και ταγμένος στο να σκορπά παντού χαμόγελα, αυτός ο τιτάνας του γνήσιου χιούμορ που κάποτε έκανε το κοινό να σπαρταράει απλά καθήμενος σε μια άκρη της σκηνής μασώντας πασατέμπο, δεν επέτρεψε στον εαυτό του να φανερώσει την απόγνωσή του. Τουλάχιστον όχι μπροστά της. Κι ας μην τον αναγνώριζε καμιά φορά καν…

Μόνο αυτός ο γίγαντας θα το άντεχε: Ο απαράβατος όρος του Μουστάκα στο θέατρο που του στέρησε χρήμα και δουλειές

Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό περιστατικό εξιστορεί ο Παναγιώτης Μήλας ο οποίος αναφέρεται σε ένα περιστατικό το 2007. Στο ασανσέρ ενός νοσοκομείου συνάντησε τυχαία τον Σωτήρη Μουστάκα. Η Μαρία Μπονέλου έχρηζε νοσηλείας και ο σύζυγός της επισκεπτόταν. «Μπήκε φουριόζος, αεικίνητος, λαμπερός» -λέει- και όταν τον είδε να αποχωρεί κάποιες ώρες αργότερα, τον περιγράφει «σκοτεινό, σκυθρωπό, σκεβρωμένο, ένα κουρελάκι»… Στην ερώτηση για το πού οφείλεται αυτή η μετάλλαξη, εισέπραξε την εξής απάντηση: «Προηγουμένως, όταν ανέβαινα, πήγαινα να δω τη Μαρία μου. Έπρεπε όταν περάσω την πόρτα του δωματίου της να είμαι λαμπερός, χαμογελαστός, ευθυτενής… Αυτός ήταν ο ρόλος μου, έπρεπε να μπω στο «πετσί» του. Τώρα που έφυγα η Μαρία μου δεν με βλέπει, η αυλαία έπεσε, τα φώτα έσβησαν κι εγώ είμαι ο εαυτός μου».

Μόνο αυτός ο γίγαντας θα το άντεχε: Ο απαράβατος όρος του Μουστάκα στο θέατρο που του στέρησε χρήμα και δουλειές

Σημειωτέον ότι εκείνη την ίδια περίοδο ο Σωτήρης Μουστάκας είχε κι αυτός να αντιμετωπίσει έναν τρομερό εχθρό. Τον καρκίνο… Προέτρεχε, όμως, η αγάπη του για την σύζυγό του. Άλλωστε για χάρη της τα τελευταία χρόνια της δουλειάς και της ζωής του έβαζε πάντοτε έναν απαράβατο όρο για τις περιοδείες των θιάσων του. Το πολύ κάθε τρεις ημέρες εκείνος θα επέστρεφε σπίτι τους για να την δει, να την φροντίσει και με την κόρη του, Αλεξία, να παρηγορήσουν και να δώσουν δύναμη ο ένας στον άλλον.

Τελικά ο Σωτήρης Μουστάκας έφυγε από την ζωή στις 4 Ιουνίου του 2007, προδομένος από λοίμωξη του αναπνευστικού. Η Μαρία Μπονέλου ήταν ήδη τόσο άσχημα στην υγεία της που δεν μπόρεσε καν να παρευρεθεί στο στερνό αντίο. Έτσι κι αλλιώς στις 30 Αυγούστου πήγε κι εκείνη να τον συναντήσει. Σχεδόν τρεις μήνες δίχως την παρουσία του (άσχετα με τον βαθμό συνείδησης) ήταν αβάσταχτοι. Κηδεύτηκε στο νεκροταφείο Χαλανδρίου την 1η  Σεπτεμβρίου 2007, στο πλάι του συζύγου της. Εκεί που στέκονταν πάντα ο ένας για τον άλλον.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Απόκριες 1966: Γνωστοί ηθοποιοί στο πάρτι του Γιώργου Θεοδοσιάδη

Τέλη Φεβρουαρίου του 1966, ο σημαντικός Έλληνας θεατράνθρωπος Γιώργος Θεοδοσιάδης (κάτω κέντρο) διοργανώνει αποκριάτικο χορό στην δραματική σχολή που ιδρύει τέσσερα χρόνια νωρίτερα και...

ΓΝΩΡΙΖΑΤΕ ποια ήταν η αμοιβή της Αλίκης στην “Αστέρω”

Η αμοιβή της Αλίκης Βουγιουκλάκη στην “Αστέρω” ήταν 80.000 δραχμές συν ποσοστά, τότε που οι ηθοποιοί έπαιρναν μόλις 10.000 δραχμές!…

Αθωώθηκε, όμως ήταν αργά: Η γυναίκα-σύμβολο του αισθησιακού κινηματογράφου που έφυγε μόνη και ξεχασμένη

Για σχεδόν μία δεκαετία αποτέλεσε ένα από τα πιο συζητημένα ζευγάρια της σόου μπιζ μαζί με τον Ζαλ Πολ Μπελμοντό, ενώ για πολλά χρόνια υπήρξε...

Πέθανε ο ηθοποιός Αλέκος Πετρίδης

Έφυγε από τη ζωή ο ηθοποιός Αλέκος Πετρίδης, όπως έκανε γνωστό στα social media, ο πρόεδρος του ΣΕΗ, Σπύρος Μπιμπίλας. Υπηρέτησε τον ελληνικό κινηματογράφο από...

Πήρατε χαμπάρι τι ΔΕΝ έκανε ο Λάνθιμος στα Όσκαρ;

Ένα δείγμα του πόσο διακριτικός και ταπεινός άνθρωπος είναι… Το βράδυ της 10ης Μαρτίου, ο Γιώργος Λάνθιμος και το Poor Things τρύπησαν το προσδοκώμενο ταβάνι...

Ήθελε μόνο εκείνη: Ο ανεκπλήρωτος έρωτας του Διονύση Παπαγιαννόπουλου για Ελληνίδα ηθοποιό και η...

Ο ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου Διονύσης Παπαγιαννόπουλος γεννήθηκε στις 12 Ιουλίου του 1912 στο Διακοφτό. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου,...

Θεόδωρος Μορίδης: Η καταγωγή, οι αμέτρητοι θεατρικοί ρόλοι και ο αθεράπευτος έρωτας με τη...

Θεόδωρος Μορίδης: Ο Κύπριος ηθοποιός Θεόδωρος Μορίδης αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς ηθοποιούς του ελληνικού κινηματογράφου και κυρίως του θεάτρου, καθώς ερμήνευσε δεκάδες ρόλους του...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Έχετε καταλάβει τι ξεστόμισε μόλις ο Σωτήρης Τσιόδρας;

Ο καθηγητής Παθολογίας-Λοιμωξιολογίας Σωτήρης Τσιόδρας, έγινε ευρέως γνωστός κατά τη διάρκεια της πανδημίας του...

Σωτήρης Μουστάκας: Σπάνιο κλικ από την ερμηνεία του στην ταινία «Ζορμπάς» – Έχασε για 2 λεπτά την υποψηφιότητα για Όσκαρ

Ο Σωτήρης Μουστάκας γεννήθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου το 1940. Ο σπουδαίος ηθοποιός πέθανε το...

Έπαιζε θέατρο για την αγαπημένη του: Η συγκλονιστική μεταμόρφωση του Μουστάκα 3 μήνες πριν φύγει από τη ζωή

Είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις τον καλύτερο ρόλο που έπαιξε ποτέ ο Σωτήρης Μουστάκας. Οι...

Πότε θα βγάλουμε τις μάσκες – Τι είπε ο Σωτήρης Τσιόδρας

Σε ημερίδα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) μίλησαν οι καθηγητές Σωτήρης Τσιόδρας...