Οι μαχητές της θάλασσας και ο ‘’γολογοθάς‘’ των πληρωμάτων του Στόλου. ‘’Ανάσα’’ το Επίδομα Στόλου για τους φρουρούς των Ελληνικών θαλασσών. Ανακούφιση στο Πολεμικό Ναυτικό για την υλοποίηση του δίκαιου αιτήματος.
Όταν το καλοκαίρι του 2020 ο Στόλος έδωσε και κέρδισε τη δική του μάχη στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο απέναντι στα Τουρκικά πλοία και υποβρύχια τόσο η Πολιτεία όσο κυρίως η κοινωνία αναγνώρισαν τη ναυτοσύνη των πληρωμάτων, τον υψηλό επαγγελματισμό τους αλλά και την δύσκολη προσπάθεια που καταβάλλουν για να κρατήσουν κυρίαρχο τον κατά γενική ομολογία γερασμένο Στόλο. Τα ‘’ξύλινα τείχη’’ όχι απλά άντεξαν αλλά όπως αποδείχθηκε κατάφεραν να εξασφαλίσουν πλεονέκτημα έναντι των γειτόνων με πιο συμβολική στιγμή της πολύμηνης κρίσης το ‘’μάθημα’’ που έδωσε η φρεγάτα ‘’ΛΗΜΝΟΣ’’ στην Τουρκική ‘’Kemal Reis’’. Για περισσότερο από τρεις μήνες σχεδόν το σύνολο των πολεμικών μας πλοίων παρέμεινε ανεπτυγμένο στο Αρχιπέλαγος και ύψωσε τείχος στις Ελληνικές θάλασσες και στα νησιά μας. Ήταν τότε που τα πλοία μας ανεφοδιάζονταν εν πλω και επέστρεφαν στις περιοχές ευθύνης τους με τους νησιώτες να πλησιάζουν με βάρκες και να προσφέρουν στα πληρώματα ότι διέθεταν ως ‘’ευχαριστώ’’ στους ανθρώπους της θάλασσας που βρέθηκαν για μήνες στην πρώτη γραμμή αποτροπής μακριά από τις οικογένειες τους.
Από τότε δεν άλλαξαν πολλά αφού ο συναγερμός στον Στόλο είναι σχεδόν συνεχής όσο οι γείτονες συνεχίζουν να αμφισβητούν έως και την Κυριαρχία Ελληνικών νησιών. Ακόμα και τις ‘’ήσυχες’’ ημέρες, ακόμα και το ήρεμο καλοκαίρι που πέρασε τουλάχιστον 30 πολεμικά πλοία παρέμειναν και παραμένουν έως σήμερα αναπτυγμένα στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Είτε σε αποστολές περιπολίας και επιτήρησης είτε συμμετέχουν σε Συμμαχικές αποστολές όπως η SNMG2, η ‘’IRINI’’ και η ‘’UNIFIL’’. Χιλιάδες Στελέχη παραμένουν μακριά από τα σπίτια τους για μεγάλο χρονικό διάστημα ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν γνωρίζουν καν πότε θα επιστρέψουν.
Σε πολλές περιπτώσεις Μονάδες του Στόλου τα δύο τελευταία χρόνια ξεπερνούν τις 200 ημέρες εν πλω με ότι αυτό συνεπάγεται για τα πληρώματα τους. Και μάλιστα με πλοία τα οποία η ηλικία των οποίων ξεπερνά σε πολλές περιπτώσεις τα 30 ή ακόμα και τα 40 έτη υπηρεσίας. Ενδεικτικό είναι ότι φρεγάτα του Στόλου η οποία έλαβε μέρος στην ‘’IRINI’’ με δύσκολη αποστολή μεταξύ Λιβύης, Ιταλίας και Κρήτης, εκτελώντας περιπολία, νηοψίες ακόμα και διάσωση μεταναστών παρέμεινε συνεχώς στη θάλασσα για περισσότερο από τέσσερις μήνες. Όμως ακόμα και όταν τα πλοία έχουν αγκυροβολήσει τα Στελέχη είναι διαθέσιμα 24 ώρες το 24ωρο ακόμα και όταν δεν έχουν υπηρεσία. Διαθέσιμα για να επιδιορθώσουν βλάβες, να αποπλεύσουν για έκτακτη αποστολή ή και για να αντικαταστήσουν συναδέλφους στη θάλασσα.
Με δεδομένες τις ιδιαίτερα χαμηλές απολαβές ακόμα και των αξιωματικών, το ‘’πλεύσιμο’’ των 17 ευρώ την ημέρα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να χαρακτηριστεί ως ικανοποιητικό και να δώσει οικονομική ‘’ανάσα’’ ειδικά σε Στελέχη με οικογένεια και παιδιά όπου οι ανάγκες με το κύμα ακρίβειας να οξύνεται, εκτινάσσονται. Επίδομα που θεσπίστηκε την δεκαετία του 90’ και από τότε παραμένει ακριβώς στο ίδιο επίπεδο. Και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καλύψει την απουσία τους από τα σπίτια τους η οποία όπως αναφέρθηκε μπορεί να διαρκέσει για αρκετούς μήνες μέσα στη χρονιά. Ακόμα και σε περιοχές όπου συχνά η επικοινωνία των πληρωμάτων είναι δύσκολη με τα σπίτια τους.
Οι παραιτήσεις Στελεχών ακόμα και αξιωματικών καριέρας προκαλούν έντονο προβληματισμό στην Ηγεσία. Αξιωματικοί που έχουν διατελέσει ακόμα και κυβερνήτες, ή μάχιμοι μηχανικοί, αλλά και υπαξιωματικοί πολύτιμοι για τον Στόλο αναγκάζονται να παραιτηθούν αναζητώντας άλλη εργασία που τους προσφέρει υψηλότερο εισόδημα ή ακόμα και τη δυνατότητα και για δεύτερη δουλειά προκειμένου να ζήσουν τις οικογένειες τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο αριθμός των μάχιμων μηχανικών οι οποίοι αναγκάστηκαν να παραιτηθούν τα τελευταία χρόνια από το ΠΝ προσεγγίζει σχεδόν τις δύο Τάξεις. Το πρόβλημα στη αναπλήρωση ικανών Στελεχών που οδηγούνται σε παραίτηση για καθαρά βιοποριστικούς λόγους δεν προκαλεί απλά ανησυχία στο Αρχηγείο Στόλου και στο ΓΕΝ αλλά πλέον έχει σημάνει συναγερμό.
Με αυτά τα δεδομένα η χθεσινή εξαγγελία από το βήμα της ΔΕΘ του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για χορήγηση πρόσθετης αμοιβής στα πληρώματα των πολεμικών πλοίων που βρίσκονται σε αποστολή αποτελεί οικονομική ‘’ανάσα’’ και ταυτόχρονα ηθική επιβράβευση στους μαχητές του Αιγαίου.