Με ουσιαστικά και μετρήσιμα αποτελέσματα που αλλάζουν τα δεδομένα στη δημόσια υγεία, πραγματοποιήθηκε η επίσημη εκδήλωση ολοκλήρωσης της Εθνικής Δράσης κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας, που υλοποιήθηκε από το υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με τη UNICEF, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» και με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν καταδεικνύουν ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία δεν περιορίστηκε μόνο στην ενημέρωση, αλλά κατάφερε να αλλάξει σταδιακά τη νοοτροπία των ελληνικών οικογενειών γύρω από τη διατροφή, την πρόληψη και τη σωματική άσκηση.
Μάλιστα, η επιτυχία του ελληνικού μοντέλου αναγνωρίστηκε και διεθνώς, καθώς ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χαρακτηρίζει πλέον την Ελλάδα «χώρα-παράδειγμα» για τη Νότια Ευρώπη στον τομέα της πρόληψης της παιδικής παχυσαρκίας.
Ειρήνη Αγαπηδάκη: «Η Ελλάδα πέρασε από την άρνηση στη δράση»
Η αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη, τόνισε ότι η χώρα αφήνει πίσω της τις αρνητικές πρωτιές στην παιδική παχυσαρκία και περνά σε μια νέα εποχή πρόληψης και ενημέρωσης.Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά:«Για χρόνια, η χώρα μας βρισκόταν αντιμέτωπη με μια πραγματικότητα που δεν τιμούσε κανέναν μας. Οι αρνητικές πρωτιές της Ελλάδας στην Ευρώπη δεν ήταν απλώς απογοητευτικά νούμερα. Ήταν μια ξεκάθαρη προειδοποίηση για την υγεία της επόμενης γενιάς. Αποφασίσαμε να μη μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Σχεδιάσαμε με τη UNICEF μια στρατηγική που βγήκε από τα γραφεία, μπήκε στα σχολεία και άλλαξε νοοτροπίες».
Σύμφωνα με τα στοιχεία, περισσότερο από το 75% των γονέων είχε ενημέρωση ή συμμετοχή στις δράσεις του προγράμματος, γεγονός που, όπως υπογράμμισε η υπουργός, δείχνει ότι η παρέμβαση «άγγιξε ολόκληρη τη χώρα».
Χιλιάδες παιδιά συμμετείχαν σε δράσεις διατροφής και άσκησης
Το πρόγραμμα αναπτύχθηκε σε πολλαπλά επίπεδα σε όλη την Ελλάδα. Περισσότερα από 1.900 υπέρβαρα ή παχύσαρκα παιδιά έλαβαν δωρεάν εξατομικευμένη διατροφική υποστήριξη μέσω 13.000 συνεδριών με εξειδικευμένους διαιτολόγους και διατροφολόγους. Από αυτά, 8 στα 10 παιδιά έχασαν βάρος και επανήλθαν σε φυσιολογικό δείκτη μάζας σώματος.
Παράλληλα, σημαντική βελτίωση καταγράφηκε και σε παιδιά με συνοδά νοσήματα, όπως διαβήτη, υπέρταση και υπερχοληστερολαιμία, ενώ μειώθηκε και η ανάγκη φαρμακευτικής αγωγής.
Επιπλέον:
- Πάνω από 135.000 παιδιά συμμετείχαν δωρεάν σε αθλητικές δραστηριότητες.
- 130.000 υγιεινά γεύματα και φρέσκα φρούτα διανεμήθηκαν σε 435 δημοτικά σχολεία.
- 99.328 έφηβοι πήραν μέρος στο πρόγραμμα «Το Ταξίδι της Τροφής».
- 20 τόνοι πλεοναζόντων τροφίμων διατέθηκαν σε ευάλωτες οικογένειες μέσω δράσεων σε λαϊκές αγορές.
Σημαντική αύξηση της ενημέρωσης των γονέων
Η καμπάνια φαίνεται πως είχε ουσιαστική επίδραση και στις οικογένειες.
Η ενημέρωση των γονέων για τις συστάσεις του ΠΟΥ σχετικά με την υγιεινή διατροφή αυξήθηκε από 29,4% σε 43,7%, ενώ η ενημέρωση για τη φυσική δραστηριότητα αυξήθηκε από 28,4% σε 42,5%.
Παράλληλα, καταγράφηκαν θετικές αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών:
- αυξήθηκε η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών,
- μειώθηκε η κατανάλωση σφολιατοειδών,
- περιορίστηκε η συχνή κατανάλωση γλυκών και σοκολάτας.
Νέες θεσμικές παρεμβάσεις και ψηφιακά εργαλεία
Το υπουργείο Υγείας προχωρά πλέον στη μόνιμη ενσωμάτωση των δράσεων στο εθνικό σύστημα πρόληψης.
Στο πλαίσιο αυτό:
- δημιουργείται ολοκληρωμένο πακέτο 19 νομοθετικών προτάσεων,
- θεσπίζονται για πρώτη φορά εθνικές συστάσεις διατροφής και άσκησης για όλες τις ηλικιακές ομάδες,
- ενσωματώνεται μόνιμα η εφαρμογή “Healthy Kids” στις ψηφιακές υποδομές του Υπουργείου Υγείας και της ΗΔΙΚΑ,
- δημιουργήθηκαν 13 Περιφερειακές Ομάδες Δράσης σε όλη τη χώρα.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι, με τη συνέχιση των παρεμβάσεων, τα ποσοστά παιδικής παχυσαρκίας στην Ελλάδα θα ακολουθήσουν σταθερή πτωτική πορεία έως το 2040.











