Το υπουργείο Παιδείας οικοδομεί ένα καινούργιο σύστημα σε παλιά θεμέλια, με νέο ωρολόγιο πρόγραμμα αλλά χωρίς να αλλάξουν τα βιβλία, ελλείψει χρημάτων και χρόνου.
Οι μαθητές οι οποίοι φοιτούν φέτος στη Β΄ Λυκείου, θα βρεθούν του χρόνου αντιμέτωποι με μία εντελώς διαφορετική κατάσταση και με ένα νέο εξεταστικό σύστημα, το οποίο ωστόσο δεν έχει ακόμη πάρει το δρόμο της Βουλής.
Γονείς και μαθητές το περιμένουν από το καλοκαίρι του 2018, μάλιστα η παρουσίαση έγινε στις 3 Σεπτεμβρίου, όμως οι υπεύθυνοι δεν φαίνεται να συμμερίζονται την αγωνία τους, καθώς βρισκόμαστε στο τέλος Φεβρουαρίου 2019 και στο υπουργείο Παιδείας ακούγονται εκτιμήσεις για τον Μάρτιο.
Επιπλέον πολλοί εκπαιδευτικοί υπενθυμίζουν ότι παλαιότερα, οι αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα ανακοινώνονταν όταν οι μαθητές που θα το εγκαινίαζαν πήγαιναν (ή θα πήγαιναν) στην πρώτη λυκείου, ενώ σήμερα, οι μαθητές που θα συμμετέχουν για πρώτη φορά στις καινούργιες πανελλαδικές κοντεύουν να τελειώσουν τη δευτέρα λυκείου!
Ριζικές αλλαγές
Οι προτάσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα προβλέπουν ριζικές αλλαγές, όμως προς το παρόν αυτή θα είναι και η μόνη ουσιαστική αλλαγή. Κι αυτό γιατί η έλλειψη κονδυλίων αλλά και χρόνου, καθώς παραμένει ανεξήγητη η σπουδή του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει το εξεταστικό σύστημα στις πανελλαδικές του 2020, καθιστούν ανέφικτη την αλλαγή των σχολικών εγχειριδίων.
Συνεπώς στην ουσία οικοδομείται μία καινούργια Γ΄ Λυκείου σε παλαιωμένα θεμέλια με χρησιμοποιημένα υλικά. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι και ακόμα για το μάθημα της Κοινωνιολογίας, το οποίο παίρνει τη θέση των Λατινικών στον κατάλογο των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, θα ανασυρθούν από το χρονοντούλαπο παλαιότερα εγχειρίδια, μόνο και μόνο για να έχουν ένα βιβλίο στο θρανίο τους οι υποψήφιοι.
Από τις επίσημες κι ανεπίσημες παρουσιάσεις και διαρροές, προκύπτει ότι η νέα Τρίτη Λυκείου θα είναι μία τάξη όπου θα διδάσκονται μόλις 7 μαθήματα, ενώ σήμερα διδασκονται 15. Από τα 7 μαθήματα, τα 4 θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα. Πρόκειται για τα μαθήματα προσανατολισμού, τα οποία συνολικά είναι 10 και εξετάζονται πανελλαδικά. Η πρόταση του ΙΕΠ για αυτά, και μέχρι τη συγγραφή νέων εγχειριδίων, στην ουσία συνίσταται σε ένα συνδυασμό παλιών βιβλίων και συρραφής κεφαλαίων, την ώρα που οι ώρες διδασκαλίας διπλασιάζονται και τριπλασιάζονται, σε ορισμένες περιπτώσεις.
Εστιάζουν στα θετικά μαθήματα
Οι προτάσεις του Ινστιτούτου εστιάζουν στα θετικά μαθήματα, με αρκετές, αλλά ομολογουμένως αναγκαίες, προσθήκες. Στα υπόλοιπα μαθήματα δεν καταγράφονται σημαντικές μεταβολές στην ύλη. Το επόμενο διάστημα μάλιστα αναμένονται οι προτάσεις του ΙΕΠ και για τη Β΄ Λυκείου, στις οποίες θα γίνουν αντίστοιχες προσθήκες για την ομαλή συνέχεια της διδασκαλίας των μαθητών.
Στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης προστίθεται η ύλη του βιβλίου Μαθηματικών Γενικής Παιδείας: στατιστική, πιθανότητες και συνδυαστική.
Στη Φυσική προστίθεται τα μαγνητικά πεδία, τα εναλλασσόμενα ρεύματα και οι ηλεκτρικές ταλαντώσεις.
Στη Χημεία έχουν γίνει πολλές προσθέσεις ενοτήτων, καθώς και ολόκληρο το κεφάλαιο της θερμοχημείας.
Στη Βιολογία προστίθεται κεφάλαιο για την Εξέλιξη.
Στα θεωρητικά μαθήματα δεν παρατηρείται αύξηση κεφαλαίων. Μόνο στη Νεοελληνική Γλώσσα εμπλουτίζονται μέσω σημειώσεων τα ήδη υπάρχοντα κεφάλαια.
Στην Κοινωνιολογία, η οποία αποτελεί καινούρια προσθήκη στη Γ’ Λυκείου, αντικαθιστώντας τα Λατινικά, εκτός του βιβλίου, το οποίο είναι παλαιότερη έκδοση, θα δοθεί στους μαθητές επιπλέον υλικό. Στόχος είναι να καλυφθεί το «χρονικό χάσμα» μεταξύ της παλιάς έκδοσης του βιβλίου και της σύγχρονης πραγματικότητας, κατά τη διδασκαλία του μαθήματος.
Στην ανακοίνωσή του το ΙΕΠ κάνει λόγο για «προσεκτική και λελογισμένη αύξηση της ύλης», όμως τον τελικό λόγο τον έχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας η οποία, σύμφωνα με όλα όσα έχει δείξει το τελευταίο διάστημα, κινείται στην κατεύθυνση της ελάφρυνσης της σχολικής ύλης, γεγονός που την έχει φέρει αντιμέτωπη με τη σκληρή κριτική της αντιπολίτευσης. Εκτιμάται συνεπώς ότι από τη πρόταση του Ινστιτούτου θα περικοπούν κεφάλαια σε όλα τα προκειμένου να μην αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό η ύλη.
Θύελλα αντιδράσεων για τις καθυστερήσεις
Σφοδρές αντιδράσεις έχουν προκαλέσει στις επιστημονικές ενώσεις των καθηγητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι προτάσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τα προγράμματα σπουδών της Γ΄ τάξης του ενιαίου Λυκείου της ερχόμενης σχολικής χρονιάς καθώς ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί η διδακτέα και εξεταστέα ύλη των μαθημάτων που συνδέονται με το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο επίσης δεν έχει πάρει το δρόμο προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.
Φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικοί, χημικοί και βιολόγοι εκφράζουν την έντονη διαφωνία τους, κάνουν λόγο για προχειρότητα και έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και χαρακτηρίζουν τις προτάσεις του ΙΕΠ ως ιδανική συνταγή για αποτυχημένα παιδιά. «Είμαστε αντίθετοι με όσα έχουν ανακοινωθεί οριζοντίως και καθέτως» σημειώνει η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων που έχει επισημάνει ήδη την απόλυτη αντίθεση του κλάδου στην κατάργηση των Λατινικών από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και την αντικατάστασή τους από την Κοινωνιολογία.
Για απαράδεκτη προχειρότητα κάνει λόγο η Μαθηματική Εταιρεία σημειώνοντας ότι «αφαιρείται ύλη του βιβλίου από τις προηγούμενες τάξεις και από αυτό της γενικής παιδείας, τα οποία ήταν ωστόσο γραμμένη με άλλη φιλοσοφία, και αυτή την ύλη την προσθέτουν στην Γ΄ τάξη. Πρόκειται για απαράδεκτη προχειρότητα στη σύνταξη αυτών των προτάσεων που θα καταδικάσει σε ένα αλαλούμ και πιθανή αποτυχία, λόγω του συστήματος, εκατοντάδες παιδιά που δεν φταίνε σε τίποτα».
«Αυτή η ύλη και τα προγράμματα σπουδών που σχεδιάστηκαν είναι η ιδανική συνταγή για να νιώσουν τα παιδιά τελείως αποτυχημένα» τονίζει η Ένωση Φυσικών και προσθέτει ότι στην Α΄ και τη Β΄ Λυκείου θα διδάσκονται λιγότερα κεφάλαια της ύλης με μειωμένο εξεταστικό φόρτο ενώ στην Γ΄ Λυκείου, που επί της ουσίας γίνεται προπαρασκευαστικό έτος για τα πανεπιστήμια, η ύλη θα αυξάνεται απότομα με αποτέλεσμα οι μαθητές που δεν θα έχουν το θεωρητικό υπόβαθρο για να αντεπεξέλθουν, να καταδικάζονται στην απογοήτευση και την αποτυχία.
«Οι αλλαγές χαρακτηρίζονται από την έλλειψη θεωρητικού υπόβαθρου στους μαθητές που θα φτάνουν στο τέλος του Λυκείου χωρίς ουσιαστικές γνώσεις. Για όλα αυτά δεν ερωτηθήκαμε αλλά θα αντιδράσουμε όπως μπορούμε» διαμηνύει η Ένωση Χημικών, ενώ η Ένωση Βιολόγων κάνει λόγο για απουσία στρατηγικού σχεδιασμού και εξηγεί: «Χαρίζουμε τη Γ΄ Λυκείου, μια στρατηγικής σημασίας τάξη για τους έφηβους και τη γενική τους γνώση, και την κάνουμε προπαρασκευαστικό έτος για τα πανεπιστήμια. Αφαιρούμε τώρα γενικές γνώσεις από τα παιδιά που δεν θα ακολουθήσουν κλάδους Ιατρικής ή Βιολογίας. Τι πολίτες φτιάχνουμε τώρα;» αναρωτιούνται οι Βιολόγοι.