Τρίτη, 23 Απριλίου, 2024
21.6 C
Athens

Πώς μπορείτε να προστατευθείτε από τις ενοχλητικές κλήσεις – Τι είναι το «μητρώο 11»

Οι ενοχλητικές κλήσεις και τα ανεπιθύμητα τηλεφωνήματα δεν έχουν τέλος σε καθημερινή βάση. Ο «βομβαρδισμός» ανεπιθύμητων κλήσεων είναι μεγάλος.

Κλήσεις στο σταθερό ή στο κινητό τηλέφωνο όπου άγνωστοι σας καλούν, ακόμη και σε ακατάλληλες ώρες, να αλλάξετε πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεφωνίας ή φυσικού αερίου, που σας προτρέπουν να επενδύσετε σε χρηματοοικονομικά προϊόντα με μεγάλες αποδόσεις ή ακόμα και να παρακολουθήσετε την ομιλία ενός βουλευτή της περιοχής σας αποτελούν σήμερα τον μεγαλύτερο όγκο των αποκαλούμενων «ενοχλητικών κλήσεων».

Από την άλλη, υπάρχουν και οι κλήσεις από τις εισπρακτικές εταιρείες, κατά τις οποίες υπάλληλοί τους σας καλούν όλες τις ώρες και γίνονται ιδιαίτερα επίμονοι και ενοχλητικοί ή οι κακόβουλες φάρσες που γίνονται πάντα με απόκρυψη και συνήθως προέρχονται από κάποιον γνωστό.

Ωστόσο, ιδιαίτερα επικίνδυνες είναι οι κλήσεις που υποκρύπτουν απάτη και γίνονται από call centers του εξωτερικού, με στόχο να χρεώσουν τον αριθμό του τηλεφώνου σας με υπέρογκα ποσά.

Παρά την εναρμόνιση της χώρας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία (GDPR κ.λπ.) για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, όπως αναφέρουν νομικοί και εκπρόσωποι των τηλεπικοινωνιακών παροχών, το φαινόμενο των «ενοχλητικών κλήσεων» όχι μόνο δεν έχει εκλείψει, αλλά έχει εξελιχθεί σε «επιστήμη» που διαπερνά τη νόμιμη γραμμή άμυνας των πολιτών.

Το «μητρώο 11»

Τελικά, υπάρχει λύση για την προστασία των πολιτών έναντι των ανεπιθύμητων – ενοχλητικών κλήσεων; «Η ένταξη στο μητρώο του άρθρου 11 του νόμου 3471/2006 αποτελεί μονόδρομο ώστε να πάψει ένας πολίτης να δέχεται ανεπιθύμητες – διαφημιστικές ή προωθητικές – κλήσεις στο σταθερό ή στο κινητό τηλέφωνο. Εάν κάποιος δεν ενταχθεί στο συγκεκριμένο μητρώο, μέσω της αυτοματοποιημένης διαδικασίας που ακολουθούν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών, οι κλήσεις για διαφημιστικούς – προωθητικούς σκοπούς βρίσκονται σε γκρίζα ζώνη» λέει στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», ο δικηγόρος Χρήστος Τσιαμάκης.

Το «μητρώο 11» είναι μια λίστα την οποία οφείλει να τηρεί κάθε πάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, με τα στοιχεία των συνδρομητών του που έχουν ζητήσει να μη δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς.

Πρακτικά, για να εγγραφεί κάποιος στο «μητρώο 11», θα πρέπει να απευθυνθεί στην εταιρεία με την οποία συνεργάζεται (Vodafone, Cosmote, NOVA κ.λπ.).

Οι εταιρείες προώθησης προϊόντων που συμμορφώνονται με τη νομοθεσία, λένε οι νομικοί, ακολουθούν μια συγκεκριμένη διαδικασία κατά τη διαμόρφωση της τελικής λίστας τηλεφωνικών αριθμών, στους οποίους πρόκειται να πραγματοποιηθούν κλήσεις για λογαριασμό του εντολέα τους (π.χ. ενεργειακός ή τηλεπικοινωνιακός πάροχος).

Εξαιρούν δηλαδή, πρώτα, με τη χρήση ειδικού λογισμικού τους τηλεφωνικούς αριθμούς στους οποίους δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθούν κλήσεις.

Οι εταιρείες που παραβαίνουν τον νόμο βρίσκονται αντιμέτωπες με την επιβολή διοικητικών προστίμων από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αλλά και με μηνύσεις – αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων.

Το μητρώο του άρθρου 11 τηρούν υποχρεωτικά οι πάροχοι ηλεκτρονικών υπηρεσιών (π.χ. Cosmote, Vodafone, NOVA), καταγράφοντας τα στοιχεία των συνδρομητών τους που έχουν ζητήσει να μη δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις για κάθε είδους διαφημιστικούς – προωθητικούς σκοπούς.

Η διαδικασία είναι η εξής: Οι πελάτες μπορούν να καταθέσουν αίτηση σε υποκατάστημα του παρόχου τους, να καλέσουν στον ειδικό πενταψήφιο αριθμό τηλεφωνικής εξυπηρέτησης (π.χ. 13888 για την Cosmote, 13830 για τη Vodafone) ή να αποστείλουν email, ακολουθώντας τις οδηγίες για το μητρώο άρθρου 11 που περιγράφονται στην ιστοσελίδα της εταιρείας τηλεπικοινωνίας που ανήκουν. Για να ολοκληρωθεί το αίτημα εγγραφής (ή και διαγραφής) στο μητρώο απαιτούνται 30 ημέρες.

Πάντως, η ένταξη στο μητρώο αυτό δεν προσφέρει καμία προστασία από εταιρείες και call centers που βρίσκονται ή εμφανίζονται να βρίσκονται στο εξωτερικό.

Απόκρυψη αριθμού

Ακόμη, ο συνδρομητής μπορεί να ζητήσει από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία ανήκει να μη δέχεται κλήσεις με απόκρυψη αριθμού. Έτσι όταν κάποιος τον καλεί με απόκρυψη αριθμού, θα του δείχνει ότι ο αριθμός του είναι κατειλημμένος.

Σε περίπτωση που κάποιος συνδρομητής, παρότι είναι εγγεγραμμένος στο μητρώο του άρθρου 11, εξακολουθεί να δέχεται ενοχλητικές κλήσεις με απόκρυψη, μπορεί να κάνει αίτηση στον πάροχό του για εξουδετέρωση της απόκρυψης του καλούντος για περιορισμένο χρονικό διάστημα, με σκοπό να εντοπιστούν οι ενοχλητικές ή κακόβουλες κλήσεις.

Σε αυτή την περίπτωση, όταν σας καλεί κάποιος με απόκρυψη αριθμού, θα ακούει ηχογραφημένο μήνυμα μέσω του οποίου θα ενημερώνεται ότι η απόκρυψή του έχει εξουδετερωθεί. Έτσι μπορείτε να μάθετε ποιος αριθμός σας καλεί με απόκρυψη και στη συνέχεια να εντοπιστεί το άτομο που κάνει τις ενοχλητικές κλήσεις και να προχωρήσετε σε έγκληση αυτού που σας ενοχλεί.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

ΕΕ: Tο Κοινοβούλιο ενέκρινε νέο κανονισμό για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) – Τι κατοχυρώνει

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τον κανονισμό περί τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) που κατοχυρώνει την ασφάλεια των χρηστών και την τήρηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων, ενισχύοντας παράλληλα την καινοτομία. Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν το κείμενο, στο οποίο...
Τι πρέπει να προσέχουν τα παιδιά στο διαδίκτυο

Έτσι κλέβουν τους κωδικούς από τις κάρτες SIM – Μεγάλη προσοχή

Διαστάσεις παίρνει η νέα μορφή απάτης που ονομάζεται «SIM Swapping», με την οποία οι δράστες αποκτούν πρόσβαση στους κωδικούς κάρτες SIM των συνδρομητών κινητής...
Facebook Pages: Αλλάζουν όλα - Τα Likes θα ανήκουν στο παρελθόν

Meta: Επανέρχονται Facebook και Instagram μετά το παγκόσμιο μπλακάουτ

Σε κανονική λειτουργία επανέρχονται το απόγευμα της Τρίτης οι υπηρεσίες της Meta Platforms έπειτα από πρόβλημα αδιευκρίνιστης φύσης που κλείδωσε τους χρήστες έξω από...

Social media: Τι είναι το φαινόμενο “popcorn brain” που ανησυχεί τους επιστήμονες;

Aν αισθάνεστε καταβεβλημένοι από τον ασταμάτητο ρυθμό των social media και δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε σε μια μόνο εργασία ή σκέψη, μπορεί να έχετε «popcorn brain». Το φαινόμενο...

Προσοχή: Διαγράψτε άμεσα αυτές τις 13 εφαρμογές από το κινητό σας – Σας κλέβουν

Διαγράψτε άμεσα αυτές τις 13 εφαρμογές από το κινητό σας, σας κλέβουν με την ομάδα της McAfee να εντοπίζει αυτές τις εφαρμογές οι οποίες...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Ελλάδα του 2030 – Τα τέσσερα σενάρια

Συμβολή στο ΑΕΠ της χώρας κατά περίπου 180 δισ. ευρώ σε μια περίοδο 15ετίας, εκτιμάται ότι μπορεί να έχει η εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης...

Facebook: Αναστάτωση με το PIN που ζητάει το Messenger

ο Facebook ζητά από τους χρήστες να εισάγουν PIN για να εμφανιστούν και να φορτωθούν οι συνομιλίες τους καθώς για λόγους ασφαλείας, το ιστορικό συνομιλιών δεν...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Αυξάνονται έως και 20% οι χρεώσεις σε κινητά, σταθερά και internet

Aυξημένες έως και 20% είναι οι χρεώσεις στους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας, σταθερής και Internet...

«Να κλείνετε τα κινητά σας 5 λεπτά ανά 24 ώρες γιατί αλλιώς…»

Σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τα εθνικά μέτρα ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, ο πρωθυπουργός της...

Τέσσερις ώρες τη μέρα μπορούν οι έφηβοι να περνάνε μπροστά σε υπολογιστές και δύο στο κινητό τους

Σε ένα κόσμο οθονών και δικτύων, οι έφηβοι έχουν όφελος -και ψυχικό- αν περνάνε...

Ένας φορτιστής για όλα στην ΕΕ – Οι νέοι κανόνες

Δεν θα είναι πλέον απαραίτητη η αγορά διαφορετικού φορτιστή κάθε φορά που κάποιος αποκτά...