Τρίτη, 11 Νοεμβρίου, 2025
16.4 C
Athens

Τέρμα το πλαστικό μπουκάλι για πολλές εταιρίες εμφιάλωσης

Οσο οι καταναλωτές απομακρύνονται από την πλαστική συσκευασία και δείχνουν μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση για τον πλανήτη και την κλιματική αλλαγή, τόσο πονοκεφαλιάζουν οι εταιρείες εμφιαλωμένου νερού. Διότι καλούνται να λύσουν αυτήν τη σπαζοκεφαλιά. Οι άνθρωποι δεν αγοράζουν πλέον πλαστικές φιάλες, αλλά πολλαπλών χρήσεων μπουκάλια και παγούρια για νερό, που βάζουν από τη βρύση του σπιτιού ή της δουλειάς.

Οπότε, οι εταιρείες αυτές, όπως οι Danone, Nestle, Coca-Cola (Coke) και Pepsi, αντιλήφθηκαν ότι από τη βρύση μπορούν να προέλθουν τα αντισταθμιστικά έσοδα, όπως αναφέρει το Bloomberg. Αλλωστε, επί 40 χρόνια οι καταναλωτές αγόραζαν τρισεκατομμύρια φιάλες νερού Perrier, Evian, Dasani και Aquafina, χωρίς να συνειδητοποιούν ότι το τίμημα που κατέβαλαν, δεν ήταν τόσο για το νερό όσο για το πλαστικό και τα μεταφορικά του, αφού οι εταιρείες λαμβάνουν το νερό δωρεάν ή σε μία συμβολική τιμή. Αυτό σημαίνει ότι η εμφιάλωση, η μεταφορά και διανομή, καθώς και η διαφήμιση του συγκεκριμένου προϊόντος συνιστούν το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών τους.

Μακριά από το πλαστικό

Σήμερα εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής σε ορισμένες πόλεις απαγορεύονται εντελώς οι πωλήσεις νερού σε πλαστική συσκευασία, ενώ γενικά στον κλάδο μειώνονται και οι πωλήσεις του προϊόντος αυτού. Ως απάντηση, οι εταιρείες εμφιαλώνουν το νερό σε μεταλλικά κουτάκια, κατασκευάζουν συσκευές, που προσθέτουν στο νερό γεύση ή ανθρακικό ή δημιουργούν άλλα προϊόντα, που διευκολύνουν τους καταναλωτές να φτιάχνουν μόνοι τους ανθρακούχο νερό κατ’ οίκον. Επίσης, δημιουργούν μηχανήματα – ψύκτες, που πουλάνε το δικό τους επώνυμο νερό «χύμα» και μπορούν οι καταναλωτές να γεμίσουν τα παγούρια και τα μπουκάλια τους. Είναι σαφές το μήνυμα του διευθύνοντος συμβούλου της Nestle, Μαρκ Σνάιντερ, όταν μιλούσε σε αναλυτές τον Οκτώβριο. «Ο κλάδος του εμφιαλωμένου νερού θα πρέπει να αντεπεξέλθει σε μία σειρά θεμάτων βιωσιμότητας, τα οποία αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία», είπε.

Πάντως, ο Χάουαρντ Τέλφορντ, υπεύθυνος του κλάδου αναψυκτικών και νερού στην εταιρεία ερευνών στρατηγικής αγορών, Euromonitor, επισημαίνει πως οι εν λόγω προσπάθειες θα έχουν ισχνό αντίκτυπο στο ίδιο το ανθρακικό αποτύπωμα των εταιρειών, αλλά οι νέες παροχές στο καταναλωτικό κοινό, όπως οι γεύσεις στο νερό και το ανθρακικό θα ενισχύσουν τα κέρδη ομίλων τύπου Nestle, Coca-Cola και Pepsi. Και επεξηγεί: «Δείχνουν την τάση του μέλλοντος, όταν το ανθρακούχο νερό, οι γεύσεις του και τα πρόσθετα ωφέλιμα στοιχεία θα είναι η κινητήριος δύναμη του προϊόντος “εμφιαλωμένο νερό” και όχι πλέον η άνεση της συσκευασίας μιας χρήσεως». 

Ας κάνουμε μια αναδρομή. Μέχρι τις αρχές του 1970 το εμφιαλωμένο νερό πωλείτο σε περιοχές της Ευρώπης, όπου οι εταιρείες εκμεταλλεύονταν το νερό αλπικών πηγών (στην Ελλάδα πολλοί θυμόμαστε ότι μέχρι και την δεκαετία του 1980 το νερό Perrier θεωρείτο εξωτικό τρόπον τινά και οριακά άχρηστο μιας και υπήρχε η σόδα και το απλό νεράκι). Αίφνης το 1973, η DuPont έκανε πατέντα το πλαστικό μπουκάλι PET. Ηταν πιο φθηνό και ελαφρύ, αλλά και ανθεκτικότερο από το εύθραυστο γυαλί, το οποίο μέχρι τότε ήταν η συνήθης συσκευασία.

Σε συνδυασμό και με την παγκοσμιοποίηση της οικονομίας, το ΡΕΤ έδωσε την δυνατότητα στις εταιρείες  πώλησης να μεταφέρουν το προϊόν τους πολλά χιλιόμετρα μακρύτερα και να δημιουργήσουν νέες αγορές. Σχεδόν σε κάθε χώρα κατασκευάστηκε εμφιαλωτήριο και κολοσσοί τύπου Νestle, Coca- Cola Pepsi και Danone ενέταξαν το νερό στο χαρτοφυλάκιο προϊόντων τους.

Κι αυτό, τις βοήθησε να διογκώσουν τα έσοδα από την διεθνή αγορά στα 130 δισ. δολάρια συνολικά το 2018, σύμφωνα με την Euromonitor.

Σήμερα η Danone με το γνωστό νερό Evian (από τις πηγές Εβιάν στις Γαλλικές Αλπεις)  το γ΄ τρίμηνο εμφάνισε τα χαμηλότερα έσοδα 10ετίας από το εμφιαλωμένο νερό, ενώ οι αντίστοιχες πωλήσεις της Coke ήταν μειωμένες συγκριτικά με τις προβλέψεις, όπως αναφέρει το Bloomberg. Η Danone, απαντώντας, εστιάζεται στα μηχανήματα πώλησης του Evian σε συσκευασία σφαίρας με λιγότερο πλαστικό από το μπουκάλι – αργότερα, θα ασχοληθεί και με την κατασκευή μηχανημάτων για την διάθεση του δικού της νερού. Η Coke στις βορειοανατολικές πολιτείες των ΗΠΑ διαθέτει το νερό Dasani σε λευκοσιδηρά τενεκεδάκια, ενώ ανάλογες κινήσεις κάνουν και οι Danone και Pepsi σε εθνικές αγορές η πρώτη και σε εστιατόρια και γήπεδα η δεύτερη – επίσης , η Coke διαθέτει το νερό Dasani μέσα από ψύκτες. Η Pepsi πέρυσι αγόρασε την SodaStream, που κατασκευάζει συστήματα για παραγωγή ανθρακούχου νερού στο σπίτι.

Επίσης, δημιούργησε το σήμα Drinkfinity για ψύκτες και κάψουλες που προσαρμόζονται σε αντίστοιχα παγούρια της εταιρείας και δίνουν γεύση στο νερό είτε προσθέτουν δόσεις καφεΐνης, βιταμινών και ηλεκτρολυτών. Τέλος, η Coke κατασκευάζει ψύκτες, από όπου οι καταναλωτές ανανεώνουν το νερό τους και με  1 δολάριο ανά 20 ουγγιές (περίπου 625 γραμμάρια) προσθέτουν ανθρακικό ή γεύση. Και, προφανώς, έπεται συνέχεια.

Πηγή: Καθημερινή

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Γαλλία: Ο Νικολά Σαρκοζί καταδικάστηκε αλλά δεν θα οδηγηθεί στη φυλακή

Αποφυλακίζεται ο Νικολά Σαρκοζί

Την αποφυλάκιση του Νικολά Σαρκοζί έως ότου εκδικαστεί η έφεσή του αποφάσισε το αρμόδιο δικαστήριο στη Γαλλία, τονίζοντας ότι θα βρίσκεται υπό επιτήρηση. Επιπλέον, όπως...

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Η ευγένεια δεν είναι αδυναμία, είναι μορφή σοφίας

Όλοι κουβαλούν μια ιστορία. Άλλος με φως, άλλος με σκιές, άλλος με ένα χαμόγελο που κάποτε κόστισε ακριβά.Κανείς δεν περνά τη ζωή χωρίς πληγές·...

ΑΝΑΣΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: 10 Νοεμβρίου 1924 – Η Καβάλα συγκλονίζεται από αιματηρές συγκρούσεις

10 Νοεμβρίου 1924. Η Καβάλα συγκλονίζεται από αιματηρές συγκρούσεις μεταξύ καπνεργατών και Χωροφυλακής, ένα γεγονός που θα μείνει χαραγμένο στην ιστορία του ελληνικού εργατικού...

Δημοσιονομική παράλυση στις ΗΠΑ: Η συμφωνία για να τερματιστεί το shutdown ξεπερνά το πρώτο...

Η συμφωνία ρεπουμπλικάνων και δημοκρατικών γερουσιαστών για να τερματιστεί η δημοσιονομική παράλυση στις ΗΠΑ ως τον Ιανουάριο ξεπέρασε το πρώτο εμπόδιο, εγκρίθηκε από τη Γερουσία. Με τις...

ΑΝΑΣΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: 9 Νοεμβρίου 1989 – Πέφτει το Τείχος του Βερολίνου

9 Νοεμβρίου 1989. Πέφτει το Τείχος του Βερολίνου, το πιο χαρακτηριστικό σύμβολο του Ψυχρού Πολέμου και της διαίρεσης της Ευρώπης. Το Τείχος  ανεγέρθηκε το 1961...

Λωρίδα της Γάζας: Η Χαμάς ανακοίνωσε ότι οι μαχητές της που κρύβονται στη Ράφα...

Οι μαχητές της Χαμάς που κρύβονται στην περιοχή της πόλης Ράφα, που τελεί υπό τον έλεγχο του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας, δεν θα...

ΑΝΑΣΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: 8 Νοεμβρίου 1977 – Ο Μανώλης Ανδρόνικος ανακαλύπτει τον τάφο του Φιλίππου...

8 Νοεμβρίου 1977. Ο Έλληνας αρχαιολόγος Μανώλης Ανδρόνικος φέρνει στο φως μία από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ού αιώνα: τον τάφο του Μακεδόνα...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

HELMEPA: Κάθε βδομάδα τρώμε περίπου πέντε γραμμάρια πλαστικό, όσο μια πιστωτική κάρτα

Οικολογική παρέμβαση στη Χίο πραγματοποίησε η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος – HELMEPA, προβάλλοντας...

Έρευνα συνδέει χημική ουσία που χρησιμοποιείται στα πλαστικά με θανάτους από καρδιακές παθήσεις

Η καθημερινή έκθεση σε ορισμένες χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή πλαστικών οικιακών...

ΕΡΕΥΝΑ: Τα φακελάκια τσαγιού απελευθερώνουν εκατομμύρια μικροπλαστικά

Ερευνητές απέδειξαν λεπτομερώς πώς τα φακελάκια τσαγιού απελευθερώνουν εκατομμύρια νανοπλαστικά και μικροπλαστικά όταν βυθίζονται...

Εξάρχεια: Έφοδος της ΕΛΑΣ σε εγκαταλελειμμένο κτίριο

Εκατό γυάλινα μπουκάλια, πέτρες και άλλα οικοδομικά υλικά εντοπίστηκαν σε εγκαταλελειμμένο κτίριο κοντά στην...