Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
15 C
Athens

Το πρώτο φανάρι της Αθήνας – Η ιστορία του φωτεινού σηματοδότη (φωτό)


Η ύπαρξη φωτεινού σηματοδότη στις διασταυρώσεις των οδών δεν ήταν μόνο απαίτηση της σύγχρονης εποχής. Σύμφωνα με το BBC, κυκλοφοριακό πρόβλημα υπήρχε στο Λονδίνο και πριν από την κατασκευή των αυτοκινήτων καθώς οι άμαξες και οι πεζοί έβριθαν στους δρόμους της βρετανικής πρωτεύουσας.

Πάντως, ο φωτεινός σηματοδότης είναι κυρίως ανάγκη της σύγχρονης εποχής και δείγμα της εξέλιξης της τεχνολογίας και έτσι βρήκε τη θέση του στους δρόμους σώζοντας άλογα, οδηγούς και… πεζούς.

Για τη δημιουργία των φαναριών πρέπει να ευχαριστήσουμε έναν μηχανικό από το Νότινγχαμ της Μεγάλης Βρετανίας. Ο Τζον Πικ Νάιτ ήταν διευθυντής στους σιδηροδρόμους. Ειδικεύτηκε στον σχεδιασμό συστημάτων σηματοδότησης για το αναπτυσσόμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βρετανίας και θεώρησε πως θα μπορούσε αυτό το σύστημα να προσαρμοστεί και στις οδικές ανάγκες. Έτσι, το πρώτο φανάρι τοποθετήθηκε έξω από το βρετανικό Κοινοβούλιο στο Γουεστμίνστερ το Λονδίνο στις 9 Δεκεμβρίου 1868, στη διασταύρωση των Οδών Μπριτζ και Μεγάλου Γεωργίου. Ήταν ένα ανακατασκευασμένο σιδηροδρομικό φανάρι, με σηματοφόρους βραχίονες και με κόκκινες και πράσινες λάμπες. Οι λυχνίες αερίου ελέγχονταν από έναν μοχλό στη βάση τους, ώστε να φαίνεται προς την κυκλοφορία το κατάλληλο φως.

Ακολούθως, ήρθε το ηλεκτρικό αυτόματο φανάρι, το οποίο κατασκευάστηκε στην Αμερική το 1912 και εφευρέτης του θεωρείται ο αστυνομικός Λέστερ Γουάιρ από το Οχάιο.

Το 1914 η Αμερικάνικη Εταιρεία Φωτεινών Σηματοδοτών τοποθέτησε ένα σύστημα με δύο χρώματα, κόκκινο και πράσινο, και έναν βομβητή για να προειδοποιεί για τις αλλαγές. Εμπνευστής του ήταν ο Τζέιμς Χογκ.

Το συγκεκριμένο σύστημα επέτρεπε στην Αστυνομία και την Πυροσβεστική να ελέγχουν τα φανάρια σε περίπτωση ανάγκης. Το πρώτο τρίχρωμο φανάρι τεσσάρων κατευθύνσεων κατασκευάστηκε από τον αστυνομικό Ουίλιαμ Ποτς στο Ντιτρόιτ το 1920, ο οποίος λόγω του επαγγέλματός του ανήκε στην κυβέρνηση και δεν μπορούσε να πατεντάρει την εφεύρεση του. Έτσι, το 1922 ο T.E. Χέις κατοχύρωσε τον “Συνδυασμένο οδηγό κυκλοφορίας και ρυθμιστικού σήματος” (Combination traffic guide and traffic regulating signal).

Το πρώτο διασυνδεδεμένο σύστημα κυκλοφορίας εγκαταστάθηκε στο Σολτ Λέικ Σίτι το 1917 σε δρόμο με έξι διασταυρώσεις, και ελεγχόταν από χειροκίνητους διακόπτες. Ο αυτόματος χειρισμός του συστήματος μπήκε τον Μάρτιο του 1922 στο Χιούστον του Τέξας. Το 1923 ο Γκάρετ Μόργκαν πατεντάρισε τη δική του έκδοση. Ήταν ένας στύλος σε σχήμα Τ με τρεις θέσεις: σταμάτημα, ξεκίνημα και σταμάτημα προς όλες τις κατευθύνσεις. Η τρίτη κατάσταση έδινε στους οδηγούς τη δυνατότητα να σταματήσουν μέχρι να ξεκινήσει η κυκλοφορία του αντίθετου ρεύματος, και επίσης, για την ασφάλεια των πεζών. Το μεγάλο του πλεονέκτημα ήταν η δυνατότητα χειρισμού του από απόσταση μέσω μηχανικής σύζευξης.

Η πρώτη πόλη που συνέδεσε με υπολογιστές το σύστημα φαναριών των δρόμων της ήταν το Τορόντο το 1963.

Η τοποθέτηση φωτεινού σηματοδότη στους δρόμους της Ελλάδας

Στην Ελλάδα ήδη από τις αρχές του ’30 είχαν κάνει την εμφάνισή τους σε εφημερίδες οι φωτογραφίες από φωτεινούς σηματοδότες που είχαν τοποθετηθεί σε διάφορες πρωτεύουσες. Στο τέλος της δεκαετίας του ’40 ελάχιστα φανάρια είχαν τοποθετηθεί σε κάποιους δρόμους ενώ στα αρνητικά τους θεωρούνταν η απαρχαιωμένη τεχνολογία τους αλλά και η τοποθέτησή τους σε μεγάλο ύψος που δεν εξυπηρετούσε τους οδηγούς.
Η ιδέα εισαγωγής του συστήματος φωτεινής σηματοδότησης των δρόμων ανήκει σε έναν υπηρεσιακό παράγοντα, ο οποίος είχε αναλάβει τη διοίκηση της τροχαίας κινήσεως στην Αθήνα, τον Αλέξανδρο Θεοφανίδη, ο οποίος στα συμπεράσματα που είχε καταθέσει για την κατάσταση στους αθηναϊκούς δρόμους τόνιζε ότι οι οδηγοί έμοιαζαν να έχουν ορκιστεί να κάνουν όσες περισσότερες παραβάσεις μπορούσαν. Οι πεζοί από την πλευρά τους συνήθιζαν να περπατούν μέσα στη μέση του δρόμου και δεν ανέβαιναν στα πεζοδρόμια.

Το 1934 είχαν σημειωθεί 889 δυστυχήματα, με τραυματισμένες 128 γυναίκες, 112 ιδιωτικούς υπαλλήλους, 73 εργάτες, 65 μαθητές και 59 ανέργους. Το 1935 τα θύματα ανήλθαν σε 949. Μία ακριβής στατιστική εκείνου του έτους (1935) αναφέρει ότι στην Αθήνα κυκλοφορούσαν συνολικώς 29.063 οχήματα. Ήταν αγοραία 1.699, ταξί 3.021, ιδιωτικά αυτοκίνητα 2.847, φορτηγά 2.706. λεωφορεία 1.632, μοτοσυκλέτες 845, ποδήλατα 8.902, κάρα 7.278, ενώ είχαν απομείνει μόνον 59 άμαξες. Έτσι ο διοικητής της Τροχαίας πρότεινε την εισαγωγή των φωτεινών σηματοδοτών. Τον Ιούλιο 1936 τοποθετήθηκε το πρώτο ηλεκτρικό φανάρι στη διασταύρωση Σταδίου και Πεσματζόγλου. Το πρώτο εκείνο φανάρι, το οποίο αγοράστηκε 70.000 δραχμές από το Βερολίνο, λειτουργούσε δεκατέσσερις ώρες την ημέρα (08:00 – 22:00). Το βράδυ ένας υπάλληλος του δήμου το έσβηνε μέσω διακόπτη που είχε τοποθετηθεί στην απέναντι γωνία. Για τον χρόνο εναλλαγής των σημάτων λαμβανόταν υπόψη ο αριθμός των οχημάτων που διέρχονταν από τη διασταύρωση.

Το δεύτερο φανάρι τοποθετήθηκε, αργότερα, στη συμβολή των οδών Σταδίου και Αιόλου. Τα πρώτα φανάρια δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα. Εξάλλου, το υψηλό κόστος του ήταν αποτρεπτικό για την επέκταση του συστήματος σε όλη την πόλη.

Στη συνέχεια υπήρξε σειρά κινήσεων όπως η ίδρυση Σχολής Οδηγών για τους άνδρες της Τροχαίας, η αγορά των πέντε πρώτων μοτοσυκλετών, οι πρώτες μονοδρομήσεις κεντρικών οδών και η τοποθέτηση χιλίων σημάτων. Ωστόσο, το σημαντικότερο είναι ότι εφαρμόσθηκε ένας φιλόδοξος σχεδιασμός κυκλοφοριακής αγωγής.

Με πληροφορίες από: BBC, livescience.com, 1-2.gr, taathinaika.gr

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Σπύρος Λούης, έκοψε νήμα, πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες,

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 29 Μαρτίου ο Σπύρος Λούης κόβει το νήμα στο Μαραθώνιο

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ! Το 1896 Σπύρος Λούης κόβει το νήμα στο Μαραθώνιο των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, με χρόνο 2 ώρες, 58 λεπτά και 50 δευτερόλεπτα.
Ντροπή! Κατέβασαν 15χρονο από το ΚΤΕΛ επειδή του έλειπαν 10 λεπτά για το εισιτήριο

Πυροβολισμοί σε εστιατόριο εντός του ΚΤΕΛ Κηφισού – Ένας 35χρονος τραυματίστηκε

Περιστατικό με πυροβολισμούς σημειώθηκε εντός του ΚΤΕΛ Κηφισού, στην Αθήνα, όπως έγινε γνωστό προ ολίγου. Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για επεισόδιο μεταξύ αλλοδαπών, ενώ τραυματίστηκε...
Βουλή: Ο Μητσοτάκης ανακοίνωσε την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα

Βουλή: Μητσοτάκης, Φάμελλος, Ανδρουλάκης για την πρόταση δυσπιστίας

Μητσοτάκης: Αν πιστεύετε ότι πρέπει να συσταθεί προκαταρκτική, να τεκμηριώσετε το αδίκημα και να το συζητήσουμε «Πολιτικές δυνάμεις μεταβλήθηκαν σε εμπόρους του πόνου. Ωστε να...

Αύριο η νέα αύξηση στον κατώτατο μισθό – Επικρατέστερο σενάριο τα 830 ευρώ μεικτά

O υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών αναφέρθηκε στην αύξηση στον κατώτατο μισθό η οποία θα...

Βενζινοπώλες Αττικής: Γιατί αυξάνεται η τιμή των καυσίμων – Τι να προσέχουν οι οδηγοί

Την άνοδο της τιμής των καυσίμων και την αποδυνάμωση του κλάδου στην Βόρεια Ελλάδα, εξηγεί η πρόεδρος βενζινοπωλών Αττικής, η Μαρία Ζάγκα. Ειδικότερα η Μαρία...

Δείτε για πρώτη φορά το εντυπωσιακό μαγνητικό πεδίο της μαύρης τρύπας στο κέντρο του...

Τα φαινόμενα που συμβαίνουν στην περιοχή Τοξότης Α* του κέντρου του γαλαξία μας σε απόσταση 27 χιλιάδων ετών φωτός από εμάς είχαν υποδείξει την...

Χαϊδάρι Καιρός ήταν. Εγκαινιάστηκε η πεζογέφυρα στο Παλατάκι

«Η πεζογέφυρα που παραδίδεται προς χρήση στο Παλατάκι είναι ένα αναγκαίο έργο για την ασφαλή διέλευση των πεζών από τη Λεωφόρο Αθηνών», δήλωσε ο...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Το κέντρο της Αθήνας έναν αιώνα πριν(βίντεο)

Μια διαφορετική πόλη! Μια τελείως διαφορετική πόλη ήταν το κέντρο της Αθήνας πριν από έναν...

Οι λόφοι της Αθήνας: Ποιοι είναι και πώς πήραν το όνομά τους

Οι λόφοι που ειναι διάσπαρτοι σε όλη την Αθήνα έχουν μια μοναδική ιστορία, ενώ...

Αθήνα: Το πρώτο ζαχαροπλαστείο της πόλης και το φιάσκο με το παγωτό του!

Νέες συνήθειες, ήθη και τάσεις ήρθαν από το εξωτερικό, μαζί με τον Όθωνα και...

Φλαμίνγκο σε απόσταση αναπνοής από τον κέντρο της Αθήνας (βίντεο)

Είναι πανέμορφα, ροζ και στην θέαση τους εντυπωσιάζεσαι… Ο λόγος για τα φλαμίνγκο, το...