Πλούσια ήταν η ατζέντα της σημερινής συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου.

Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τις πορείες, ο πρωθυπουργός τόνισε στην εισήγησή του ότι «πρέπει να μπολιάσουμε την κοινωνία με το βασικό μήνυμα ότι δεν μπορεί να κλείνει ο δρόμος με 50 άτομα» και διερωτήθηκε χαρακτηριστικά: «Η ταλαιπωρία ή η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης είναι ο στόχος των διοργανωτών μιας διαμαρτυρίας; Αν είναι το δεύτερο, τότε η σημερινή κυβερνητική πρωτοβουλία τυγχάνει στήριξης και πέραν των πολιτικών δυνάμεων της ΝΔ. Πάνω απ’ όλα, η κοινωνία στηρίζει αυτές τις πολιτικές και γι’ αυτό το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αφορά το σεβασμό στον δημόσιο χώρο».

Τι προβλέπει αναλυτικά το νομοσχέδιο για τις πορείες

Το νομοσχέδιο, το οποίο είναι της αρμοδιότητας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, έχει ως βάση του το αντίστοιχο κείμενο σχεδίου νόμου που είχαν καταρτίσει το 2012 καθηγητές Συνταγματικού και Διεθνούς Δικαίου (Αλιβιζάτος, Μανιτάκης, Κτιστάκις), έπειτα από αίτημα του τότε δημάρχου της Αθήνας, Γιώργου Καμίνη, ενώ της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής προήδρευσε ο επίτιμος αντιπρόεδρος του ΣτΕ, Μιχαήλ Βροντάκης. Αντίστοιχη πρωτοβουλία για τον περιορισμό των μικρών σε όγκο διαδηλώσεων ανέλαβε ένα χρόνο αργότερα και ο τότε υπουργός Δημόσιας Τάξης, Νίκος Δένδιας.

Βασική αρχή του νομοσχεδίου είναι πως θα αποφεύγεται η κατάληψη δρόμων και πεζοδρομίων από ολιγομελείς ομάδες διαδηλωτών. Έτσι, θα καθορίζονται συγκεκριμένα ποσοτικά μεγέθη για τους χώρους που θα καταλαμβάνουν οι διαδηλωτές. Για παράδειγμα, μια πορεία μερικών δεκάδων ατόμων θα μπορεί να γίνεται είτε στο πεζοδρόμιο είτε σε μία μόνο λωρίδα κυκλοφορίας, ούτως ώστε να μη διακόπτεται πλήρως η κυκλοφορία σε κεντρικούς δρόμους.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδήλωσης, εξάλλου, θα παρίσταται εισαγγελέας, ο οποίος θα εξασφαλίζει την τήρηση της νομοθεσίας. Ο εισαγγελέας θα έχει τη δυνατότητα να υποδεικνύει εναλλακτικές διαδρομές σε περίπτωση που οι διαδηλωτές δεν υπακούσουν στις οδηγίες του επικεφαλής της αστυνομικής δύναμης, αλλά κυρίως θα είναι αυτός που θα κρίνει τα αριθμητικά δεδομένα – ακόμη κι αν υπάρχει διαφορετική εκτίμηση της Αστυνομίας – προκειμένου οι διαδηλωτές να καταλαμβάνουν το τμήμα του δρόμου που τους αναλογεί.

Το νομοσχέδιο θα ορίζει, επίσης, ότι οι διοργανωτές μιας διαδήλωσης θα πρέπει να υποδεικνύουν εκ των προτέρων στην ΕΛΑΣ τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν, ούτως ώστε να υπάρχει η ανάλογη αστυνόμευση και έγκαιρες προβλέψεις για την κυκλοφορία στους δρόμους. Παράλληλα, θα αξιοποιηθούν οι ήδη υπάρχουσες υποδομές, όπως οι ηλεκτρονικές πινακίδες σε κεντρικούς οδικούς άξονες, προκειμένου να ενημερώνονται έγκαιρα οι οδηγοί για τους κλειστούς δρόμους και εναλλακτικές διαδρομές.

Τέλος, αυτονόητο είναι πως κριτήριο για τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίζονται οι διαδηλώσεις είναι η συμπεριφορά των διαδηλωτών, καθώς σε περίπτωση βιαιοπραγιών, βανδαλισμών κτλ. αίρεται αυτομάτως η συνταγματική προστασία του δικαιώματος του συνέρχεσθαι και θα επεμβαίνει η Αστυνομία με σκοπό την τήρηση της τάξης.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ