Αστερίσκοι για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις μετά την εντολή ελέγχου

25

Αντίθετες με τη συνταγματική αρχή της νομιμότητας του φόρου χαρακτηρίζει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής τις διατάξεις του άρθρου 397 του ψηφισθέντος πολυνομοσχεδίου με τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα υποβολής εκπρόθεσμων αρχικών ή τροποποιητικών δηλώσεων μετά την κοινοποίηση εντολής ελέγχου με εκπτώσεις 40% στα επιβαλλόμενα πρόστιμα από προϋποθέσεις.

Ο λόγος είναι ότι σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές οι φόροι, τα πρόστιμα, τα τέλη, οι εισφορές και τα λοιπά ποσά που θα προσδιορίζονται στις περιπτώσεις των εκπρόθεσμων αρχικών ή τροποποιητικών δηλώσεων που θα υποβάλλονται μετά την κοινοποίηση εντολών ελέγχου δεν θα είναι δυνατό ποτέ στο μέλλον να διαγραφούν, να συμψηφιστούν ή να επιστραφούν στους φορολογούμενους αν αυτοί εκ των υστέρων διαπιστώσουν ότι υπέπεσαν σε πλάνη ή σε λάθος κατά τη συμπλήρωση και υποβολή των συγκεκριμένων δηλώσεων.

Οι διατάξεις του άρθρου 397 του πολυνομοσχεδίου που μπήκαν στο στόχαστρο της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής προβλέπουν ότι:

1. Είναι δυνατή η υποβολή εκπρόθεσμων αρχικών ή τροποποιητικών δηλώσεων μετά την έναρξη φορολογικού ελέγχου και μέχρι την κοινοποίηση πράξης προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου.

Για εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις που θα υποβάλλονται μετά την κοινοποίηση ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14 του ΚΦΔ και μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου, εάν προκύπτει ποσό φόρου προς καταβολή, θα επιβάλλεται επί του ποσού αυτού, αντί του δικαστικού προστίμου των 100-500 ευρώ του άρθρου 54, πρόστιμο ίσο με το 10-50% του προκύπτοντος φόρου σε περίπτωση αρχικής δήλωσης ή της προκύπτουσας διαφοράς φόρου σε περίπτωση τροποποιητικής δήλωσης.

Διαβάστε επίσης:  Επιστροφή αναδρομικών σε 200.000 συνταξιούχους στις 2 Αυγούστου

Ωστόσο εφόσον η προκύπτουσα οφειλή εξοφληθεί εντός 30 ημερών από τον προσδιορισμό του φόρου το πρόστιμο θα περιορίζεται στο 60% του αρχικώς προσδιορισθέντος, δηλαδή στο 6%-30% του φόρου ή της διαφοράς φόρου ώστε να υπάρχει κίνητρο για την άμεση πληρωμή των βάσει δήλωσης φορολογικών οφειλών.

2. Για τις εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις που θα υποβάλλονται μετά την κοινοποίηση εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14 του ΚΦΔ και μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου.

Όπως επισημαίνει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στην έκθεσή της επί των διατάξεων του πολυνομοσχεδίου η προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 397 «φαίνεται να αποκλείει το δικαίωμα του φορολογουμένου να ανακαλέσει την υποβληθείσα δήλωσή του ακόμη και όταν αυτή έχει υποβληθεί λόγω πλάνης με σκοπό την επιστροφή ή τον συμψηφισμό του αχρεωστήτως καταβληθέντος φόρου και για το λόγο αυτό δεν βρίσκεται σε αρμονία με την αρχή της νομιμότητας του φόρου η οποία αποτελεί το συνταγματικό υπόβαθρο του νομολογιακώς διαπλασμένου θεσμού της ανάκλησης φορολογικής δήλωσης λόγω πλάνης, πριν από τη νομοθετική τυποποίησή του.

Πηγή Πληροφοριών: Ελεύθερος Τύπος