Μεγάλη ημέρα η σημερινή για την Πολεμική Αεροπορία, η οποία παραλαμβάνει επίσημα το πρώτο μαχητικό Rafale, στη Γαλλία.
Οι εργασίες αναβάθμισης του πρώτου μεταχειρισμένου δικινητήριου αεροσκάφους στο επίπεδο F3R, σε σύνολο 12 μεταχειρισμένων (σ.σ. τα υπόλοιπα 6 θα είναι καινούρια) ολοκληρώθηκαν στο ένα από τα υπόστεγα της Dassault στο Μερινιάν (Merignane) και μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις του Ιστρέ (Istres), που βρίσκεται περίπου 26 χιλιόμετρα μακριά, στην απέναντι πλευρά της λιμνοθάλασσας Etang de Berre, στην νότια Γαλλία.
Εκεί, όπως αναφέραμε και στο χθεσινό ρεπορτάζ βρίσκεται ήδη ο Αρχηγός ΓΕΑ, Αντιπτέραρχος Γεώργιος Μπλιούμης ενώ νωρίς το πρωί της Τετάρτης αναχωρεί ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ο οποίος θα συνοδεύσει τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Παναγιωτόπουλο.
Πριν από την τελετή ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας θα συναντηθεί με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της “Dassault Aviation”, Ερίκ Τραπιέ (Erik Trappier).
Κι ενώ το βράδυ ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ και ο Αρχηγός ΓΕΑ αναμένεται να επιστρέψουν στην Αθήνα, ο Ν. Παναγιωτόπουλος θα παραμείνει στην Γαλλία και θα μεταβεί στο Παρίσι όπου θα έχει κατ’ ιδίαν συνάντηση με την Υπουργό Άμυνας της Γαλλικής Δημοκρατίας, Φλωράνς Παρλύ (Florence Parly).
Όπως αποκαλύψαμε χθες τόσο αυτό το μαχητικό, όσο και τα επόμενα πέντε που θα ακολουθήσουν δεν θα προσγειωθούν σύντομα στην 114 πτέρυγα μάχης, στην Τανάγρα, εκεί όπου βρίσκεται η «φωλιά των Γάλλων».
Κάθε μήνα, και για τους επόμενους πέντε θα παραδίδεται και από ένα μαχητικό στην Πολεμική Αεροπορία. Ταυτόχρονα, θα αυξάνει ο αριθμός των Ελλήνων πιλότων και τεχνικών που θα βρίσκονται στη γαλλική πόλη για εκπαίδευση πάνω στον νέο τύπο του δικινητήριου μαχητικού.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενημέρωσης του enikos.gr, τα πρώτα έξι (6) ελληνικά Rafale αναμένεται να πετάξουν ταυτόχρονα στην Ελλάδα στα τέλη του Ιανουαρίου του 2022 ίσως και τις αρχές του Φεβρουαρίου. Αυτή είναι η ημερομηνία που φαίνεται να έχει «κλειδώσει» για την ένταξη στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της ΠΑ, που θα φέρει τα πάνω κάτω στο Αιγαίο.
Στο εύλογο ερώτημα του «γιατί δεν έρχονται ένα – ένα στην Ελλάδα και δεν πραγματοποιείται η παραλαβή τους εδώ» η εξήγηση που μας δόθηκε από τους ειδικούς αναφέρει δύο πολύ σημαντικές παραμέτρους. Η πρώτη, που δημοσιεύσαμε και χθες, έχει να κάνει με την προετοιμασία των υποδομών, στην 114 Πτέρυγα Μάχης ώστε όλα τα είναι έτοιμα για την φιλοξενεία του νέου τύπου αεροσκάφους. Αλλάζουν πολλά, κυρίως σε ό,τι αφορά την εφοδιαστική αλυσίδα, την συντήρηση, τα logistics, αλλά και την οργάνωση της 332 Μοίρας, στο δυναμικό της οποίας θα ενταχθούν.
Το δεύτερο έχει να κάνει με την πάγια τακτική που ακολουθείται πλέον από τις κατασκευάστριες εταιρείες, ώστε ο χρήστης να αποκτήσει αρκετή εμπειρία πριν τελικά το παραλάβει στα χέρια του. Θυμίζουμε την αντίστοιχη περίπτωση των τουρκικών F-35, που παραδόθηκαν τα πρώτα 2 από την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin στις ΗΠΑ. Τότε οι Τούρκοι πιλότοι (μέχρι να εκδιωχθούν από το πρόγραμμα) παρέμειναν εκεί και συνέχιζαν να εκπαιδεύονται σε αυτά κι όσο αυξανόταν ο αριθμός των αεροσκαφών αυξανόταν και ο αριθμός των πιλότων.
Άλλωστε, τα μαχητικά αεροσκάφη, και δη τα 4+ γενιάς όπως είναι τα Rafale είναι πολύπλοκες ιπτάμενες μηχανές με πολλές ιδιαιτερότητες και η ένταξη στην υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας δεν είναι και η πιο εύκολη υπόθεση.
Του Χρήστου Μαζανίτη