Σάββατο, 8 Μάι, 2021
21.4 C
Athens

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 8 Μαΐου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 1945...Η Ναζιστική Γερμανία παραδίδεται. Ημέρα της Νίκης.

Γαβρόγλου: Ριζοσπαστικές λύσεις, προσεκτικά βήματα

Για τις κινήσεις του υπουργείου Παιδείας αναφορικά με την αναβάθμιση του λυκείου, της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά και των ιερατικών σπουδών, μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, επισημαίνοντας ότι η βασική αρχή που διέπει το σύνολο της πολιτικής του υπουργείου είναι το να προωθούνται «ριζοσπαστικές λύσεις, προχωρώντας με προσεκτικά βήματα».

Ειδικότερα, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε ότι το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια θα δημοσιοποιηθεί μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο, καθώς αυτές τις ημέρες εξετάζονται κάποιες τελευταίες λεπτομέρειες. Παράλληλα, επανέλαβε ότι βασικό στοιχείο του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει το νέο σύστημα εισαγωγής, θα είναι η αναβάθμιση του λυκείου και ανέφερε ότι ήδη από φέτος θα υπάρξει ελάφρυνση στον «εξεταστικό φόρτο» των μαθητών της Α’ και Β’ λυκείου για τις προαγωγικές εξετάσεις, ώστε «να είναι πιο ουσιαστικές».

Εξάλλου, ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε στη νέα εικόνα που θα έχει ο εκπαιδευτικός χάρτης από το 2019-20, αφού εκτός από το νέο λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, θα «κάνουν πρεμιέρα» και τα νέα πανεπιστήμια, όπως θα διαμορφωθούν μέσα από τις συνέργειες με τα ΤΕΙ.

Τέλος, με αφορμή τη συνεδρίαση της κοινής επιτροπής Κράτους-Εκκλησίας την περασμένη Πέμπτη, ανέφερε ότι τον ερχόμενο Μάρτιο θα υπάρξουν τα πρώτα στοιχεία της καταγραφής της εκκλησιαστικής περιουσίας, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχει θεσμοθετηθεί το νέο καθεστώς της εκπαίδευσης των κληρικών. «Υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα ως προς την ποιότητα αυτής της εκπαίδευσης», ανέφερε, προσθέτοντας ότι και η Εκκλησία συμφωνεί ότι θα πρέπει να υπάρξει αναβάθμιση των ιερατικών σπουδών.

Αναλυτικά, η συνέντευξη του Κ. Γαβρόγλου στην Αθηνά Καστρινάκη για το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων

Να ξεκινήσουμε με την κοινή επιτροπή Πολιτείας-Εκκλησίας, βγήκαν κάποια συμπεράσματα ως προς την εκκλησιαστική περιουσία και έναν νέο θεσμό, για όσους θέλουν να ακολουθήσουν την ιερατική κατεύθυνση.

Το σημαντικό είναι ότι προχωρεί με πολύ καλούς ρυθμούς η καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας. Είναι ένα πράγμα το οποίο είχαμε συμφωνήσει πριν εννέα μήνες -σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες για την παροχή της τεχνικής βοήθειας- και σε πρώτη φάση προχωράμε στην καταγραφή της περιουσίας 21 μητροπόλεων. Ζήτησε και η Εκκλησία της Κρήτης να είναι στο πρόγραμμα και το δεχθήκαμε με χαρά. Η λογική είναι, να ολοκληρωθεί όσο γίνεται πιο γρήγορα η διαδικασία καταγραφής, και μετά θα δούμε τα προβλήματα που θα προκύψουν. Υπάρχουν αμφισβητούμενες ιδιοκτησίες, προτάσεις για κοινή αξιοποίηση, θα τα δούμε όταν έρθει η ώρα.

Τα πρώτα αποτελέσματα της καταγραφής πότε τα περιμένουμε;

Κατά το Μάρτιο-Απρίλιο.

Και ως προς το νέο θεσμό…

Είναι κάτι που συζητάμε εδώ και καιρό, η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των κληρικών. Υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα ως προς την ποιότητα αυτής της εκπαίδευσης. Χαιρόμαστε ιδιαιτέρως διότι και η Εκκλησία θεωρεί ότι πρέπει να αναβαθμιστεί η ποιότητα και θεωρεί ότι υπάρχουν θεσμοί οι οποίοι δεν ανταποκρίνονται τόσο καλά όσο πρέπει. Άρα, θα πάμε σε μία πλήρη αναδιοργάνωση των θεσμών της μόρφωσης των κληρικών, προφανώς συναινετικά. Θα επικεντρωθούμε γύρω από τα κέντρα ιερατικής μαθητείας. Το Φθινόπωρο, μόλις γυρίσουμε από τις διακοπές θα προσχωρήσουμε στη δημόσια διαβούλευση αυτών των προτάσεων για να νομοθετηθεί άμεσα, μέχρι το τέλος του χρόνου.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένα μικρό βήμα στο διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, ως προς το τι σημαίνει για καθένα από τα μέρη «κληρικός» και ποιες είναι οι διαβαθμίσεις;

Όλα αυτά τα βήματα, τα οποία επαναλαμβάνω γίνονται σε συζήτηση, συνεννόηση και συναίνεση με την Εκκλησία, ενισχύουν τους διακριτούς ρόλους. Ένα άλλο πράγμα που συζητήσαμε είναι ο εκσυγχρονισμός διαφόρων νομοθετημάτων γύρω από την Εκκλησία. Διότι ακόμα έχουν μεταρρυθμίσεις του 1930, νωρίτερα, λίγο αργότερα… Άρα είμαστε σε συνεχή διαδικασία για να κατοχυρωθούν και να εξασφαλιστούν οι διακριτοί ρόλοι. 

Μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία;

Μέχρι τέλος της χρονιάς θα έχουμε ψηφίσει το νέο καθεστώς εκπαίδευσης των κληρικών.

Και η εφαρμογή;

Από τον Σεπτέμβριο του 2019 και προφανώς θα σημαίνει αναδιάρθρωση της υπάρχουσας κατάστασης, όπως το κάνουμε και σε όλα τα μέρη. Η δική μας πολιτική, για να συμπληρώσω αυτό που έλεγα πριν, μπορεί να συνοψιστεί στο «ριζοσπαστικές λύσεις, προσεκτικά βήματα». Δηλαδή, η αναδιάρθρωση, η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των κληρικών αποτελεί μία ριζοσπαστική λύση και πρέπει να γίνει με προσεκτικά βήματα. 

Αυτό είναι ένα «σύνθημα» που αφορά και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια, που περιμένουμε να δούμε; 

Έχει να κάνει με το σύνολο της πολιτικής μας. Κλασικό παράδειγμα είναι αυτό που κάναμε στα νηπιαγωγεία. Είπαμε ότι θα ολοκληρώσουμε σε 3 χρόνια την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση και ο τρόπος που θα το κάνουμε είναι ότι υπάρχει μία επιτροπή σε κάθε δήμο που είναι ο διευθυντής εκπαίδευσης, ο εκπρόσωπος των διδασκόντων και ο δήμαρχος. Είχαμε 187 δήμους όπου και οι τρεις υπέγραψαν ότι είναι ώριμο στο δήμο να γίνει αυτό. Υπήρξαν όπως και περιπτώσει όπου οι δύο υπέγραψαν, αλλά μειοψήφησε ο δήμαρχος. Τυπικά, θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε και σε αυτές τις περιπτώσεις, αλλά δεν το κάναμε, γιατί θεωρήσαμε ότι όσο πιο συναινετικά τόσο πιο πετυχημένο.

Και στο θέμα του νέου συστήματος εισαγωγής;

Και σε αυτό είναι μία ριζοσπαστική λύση, την οποία έχουμε περίπου συζητήσει τόσο καιρό. Είναι μία λύση που προϋποθέτει και κάποια αλλαγή νοοτροπίας στην κοινωνία γενικότερα, αλλά για εμάς το βασικό είναι όχι η εισαγωγή, αλλά το να επανέλθει η Γ’ λυκείου.

Γι’ αυτό έχετε θέσει και το θέμα της ανοιχτής πρόσβασης στις περισσότερες σχολές… 

Ακριβώς. Άρα, αν το αίτημα αυτό είναι ριζοσπαστικό, εκεί θα πρέπει να το κάνουμε με προσεκτικά βήματα και για να το κατοχυρώσουμε σιγά-σιγά, να μην φοβηθεί ο κόσμος και να πειστεί η κοινωνία. Αυτή είναι η διαλεκτική ανάμεσα σε αυτό που λέμε ότι είναι ο τελικός στόχος και το πώς το υλοποιούμε.

Άρα, πότε θα το δούμε αναλυτικά το σχέδιο;

Στο τέλος του μήνα. Πρέπει να δούμε τις λεπτομέρειες με τους συνεργάτες μας αυτές τις μέρες πρώτα. 

Οπότε τέλη Σεπτέμβρη να περιμένουμε να έχει νομοθετηθεί; 

Ναι. Έτσι κι αλλιώς αφορά το 2019-20, δεν αφορά τη χρονιά που έρχεται.

Δηλαδή αφορά τα παιδιά που θα μπουν στη Β’ λυκείου φέτος 

Δεν θα υπάρχει κάποια αλλαγή στη Β’ λυκείου, μόνο ένα μάθημα, το «Πολίτης και Κοινωνία», οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιεστούμε. Απλώς να ξέρει ο κόσμος το πλαίσιο με το οποίο θα κινηθούμε το 2019 και μετά. 

Το μάθημα αυτό θα αφορά στους θεσμούς του κράτους, της δημοκρατίας; 

Ναι, θα υπάρξει και επιμόρφωση των καθηγητών και για τα άλλα μαθήματα και θα πάμε σε μία Γ’ λυκείου με λίγα μαθήματα, πολλές ώρες, προσανατολισμένη προς την ειδικότητα που θέλει να κάνει κανείς, όπως είναι σε όλα τα μέρη του κόσμου. Στη Β’ λυκείου δηλαδή ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες σπουδές.

Με εξετάσεις όπως τις ξέρουμε σήμερα;

Κοιτάξτε. Ήδη μειώσαμε τον αριθμό των εξεταζόμενων μαθημάτων στην Γ’ λυκείου για το απολυτήριο, για να είναι πιο ουσιαστικές. Το ίδιο θα προχωρήσουμε άμεσα να κάνουμε και για την Α’ και τη Β’ λυκείου. 

Μιλώντας για τον νομοθετικό προγραμματισμό του υπουργείου, περιμένουμε τώρα και τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων ανάμεσα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ για τις συνέργειες και τον νέο τύπο πανεπιστημίων που θα έχουμε πλέον

Έχουμε ολοκληρώσει τις συζητήσεις στο Ιόνιο και στα Γιάννενα. Έχει μια σημασία αυτό. Στα Γιάννενα είχε πάρει απόφαση η σύγκλητος με 13 σημεία-αντιρρήσεις μαζί με προτάσεις για το νομοσχέδιο. Όταν πήγα πάνω συμφωνήσαμε σε όλα. Επί 6 μήνες συζητάμε μέχρι τελευταίας στιγμής, υπάρχουν και από τη μεριά μας καμιά φορά αβλεψίες ή να αλλάξουμε γνώμη για κάποια ζητήματα.

Έχει δημοσιοποιηθεί το σχέδιο για τη Στερεά Ελλάδα, όπου είναι πολύ πιο σύνθετα τα θέματα, γιατί περιλαμβάνεται πρόταση του Πανεπιστημίου Αθηνών για την Εύβοια, προτάσεις του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθήνων και η νέα αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ότι η συντριπτική πλειοψηφία των τμημάτων και των ακαδημαϊκών συμφωνεί με το εγχείρημα. Προφανώς με παρατηρήσεις. Δυστυχώς, όμως, η τοπική αυτοδιοίκηση έχει εμπλακεί με πολύ λάθος τρόπο, κατά τη γνώμη μας. Θεωρώ ότι ο καθένας πρέπει να αναζητήσει το ρόλο του. Άλλος ο ρόλος της Πολιτείας για τη χάραξη μιας στρατηγικής στην Ανώτατη Εκπαίδευση και άλλος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δεν συνιστά ακαδημαϊκό επιχείρημα το να κάνουμε πανεπιστήμιο στην Περιφέρεια Στερεάς, επειδή είναι η μόνη που δεν έχει. Αντιθέτως, η Στερεά αποκτά τρία πανεπιστήμια, που θα δραστηριοποιούνται εκεί. Αυτό είναι 10 φορές καλύτερο κατά τη γνώμη μας. 

Άρα, περιμένουμε για το 2019-20 να έχουμε μία εντελώς διαφορετική πραγματικότητα στην ανώτατη εκπαίδευση, εφόσον θα έχουν προχωρήσει και οι συνέργειες; 

Ακριβώς. Θα είναι μια πραγματικότητα εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τα οποία θα έχουν πολλά διετή προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Θα έχουν πανεπιστημιακά ερευνητικά ιδρύματα, ινστιτούτα, νέα γνωστικά πεδία. Και για αυτό το λόγο, λέμε ότι είναι λάθος να επικεντρώνεται η συζήτηση σε ζητήματα μόνο συνεργειών. Είναι συζήτηση για το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

εκπαίδευση, Ελλάδα,

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 30 Απριλίου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 1926.... Η εκπαίδευση στην Ελλάδα γίνεται υποχρεωτική δια νόμου για παιδιά ηλικίας 6 ως 14 ετών.
Δήμος Αθηναίων: Καθαρά και ασφαλή υποδέχονται τη Δευτέρα μαθητές και δασκάλους τα Δημοτικά Σχολεία

Κεραμέως: Τον Σεπτέμβριο τα σχολεία θα ανοίξουν νωρίτερα

Ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανοίξουν τα σχολεία πιο νωρίς το Σεπτέμβριο, άφησε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, μιλώντας το βράδυ της Πέμπτης στον τηλεοπτικό...
Η Κεραμέως άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να γίνουν μαθήματα τον Ιούνιο

Κεραμέως: Στις 14 Ιουνίου οι πανελλαδικές εξετάσεις – Δεν θα πραγματοποιηθούν προαγωγικές και απολυτήριες...

Στις 14 Ιουνίου θα πραγματοποιηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις όπως ανακοίνωσε το πρωί της Πέμπτης η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Σε γυμνάσια και λύκεια δεν...
Η Επιτροπή Λοιμωξιολόγων προτείνει να ανοίξουν πρώτα τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά στις 11 Ιανουαρίου

Σχολεία: Στις 10 Μαΐου επιστρέφουν στα θρανία οι μαθητές των γυμνασίων, των δημοτικών...

Στις 10 Μαΐου θα επιστρέψουν στα θρανία όπως όλα δείχνουν οι μαθητές των γυμνασίων, των δημοτικών και των νηπιαγωγείων. «Τα σχολεία αποτελούν προτεραιότητα», τόνισε...
Αύξηση των κρουσμάτων στα παιδιά κατά 10% μέσα σ' ένα μήνα

Self test: Υποχρεωτικά και για τους μαθητές των δημοτικών και των γυμνασίων

Τα self test θα είναι υποχρεωτικά και για τους μαθητές των δημοτικών και των γυμνασίων προανήγγειλε μιλώντας το πρωί της Τετάρτης στον ΑΝΤ1 ο...

Πανελλαδικές: Στις 15 Μαΐου η ανακοίνωση για τον αριθμό εισακτέων στα ΑΕΙ

Στις 15 Μαΐου θα ανακοινωθεί τελικά ο αριθμός των εισακτέων ανά σχολή και τμήμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας...

Σχολεία: Νέα ΚΥΑ για τις απουσίες διευκρινίζει ποιοι εξαιρούνται από τη διά ζώσης διδασκαλία

Δεν θα προσμετρώνται οι απουσίες των μαθητών που δεν θα προσέρχονται στα σχολεία τους αν ανήκουν σε ευπαθή ομάδα ή κατοικούν με ανθρώπους που...

Βρείτε μας

7,792ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
935ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Πανελλαδικές: Στις 15 Μαΐου η ανακοίνωση για τον αριθμό εισακτέων στα ΑΕΙ

Στις 15 Μαΐου θα ανακοινωθεί τελικά ο αριθμός των εισακτέων ανά σχολή και τμήμα...

Βουλή: Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ

Ψηφίστηκε με 166 θετικές ψήφους από τη ΝΔ και την Ελληνική Λύση το νομοσχέδιο...

ΚΙΝΑΛ: Πρόταση νόμου για τη φύλαξη των ΑΕΙ

Τη δημιουργία αυτοτελούς, εσωτερικής υπηρεσίας στα ΑΕΙ, για τη φύλαξη και προστασία των χώρων...

Αύριο “κληρώνει” για το άνοιγμα Γυμνασίων και Λυκείων

Προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι το άνοιγμα Γυμνασίων και Λυκείων δήλωσε εχθές ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και το επανέλαβε σήμερα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Χρήστος Ταραντίλης

Ο ιστοχώρος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοχώρου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.Αποδοχή