Μην… κλαίτε κ. Σπίρτζη για την αύξηση στα διόδια της Αττικής Οδού

31
Αττική Οδός: 16χρονος έπεσε από γέφυρα στη λεωφόρο Κηφισίας

Στα κάγκελα ανέβηκε ο Χρήστος Σπίρτζης σχετικά με την αύξηση των διοδίων της Αττικής Οδού, δηλώνοντας ότι “η αύξηση είναι μονομερής και απαράδεκτη”.

Φυσικά αυτά δεν τα λέει κάποιος άσχετος, ή κάποιος οργισμένος πολίτης, αλλά ο αρμόδιος υπουργός, ο οποίος στην προσπάθεια του να λαϊκίσει σημείωσε επίσης πως «δεν θα γίνει αποδεκτή ούτε η πρακτική, ούτε η λογική, ούτε τα τετελεσμένα… ούτε από εμάς, ούτε από τον ελληνικό λαό».

Ο Χρήστος Σπίρτζης αυτή την φορά δεν έβαλε τα κλάματα, όπως έκανε όταν υπέγραφε την παραχώρηση των αεροδρομίων, ή την ανανεωμένη σύμβαση με την COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Αλλά ξιφούλκησε κατά των ιθυνόντων της Αττικής Οδού: «Επιχειρούν να παρέμβουν στη διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος, μέσα στην προεκλογική περίοδο, δημιουργώντας τετελεσμένα, με αυθαίρετες πρακτικές». «Είναι απόδειξη ότι δεν θέλουν κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, γιατί δεν τους έκανε τα “χατίρια”. Τους έχει ανοίξει η όρεξη, για επαναφορά των λογικών και των πρακτικών αρπαχτής».

Ναι αυτά είπε ο… επαναστάτης κ. Σπίρτζης. Προφανώς ο κ. Σπίρτζης, επειδή είχε πολύ δουλειά με τις κατατμήσεις του Πατρών-Πύργου για να πάρει το έργο όλο ο κ. Καλογρίτσας, δεν πρόλαβε να διαβάσει την σύμβαση παραχώρησης, που αναφέρει ρητά ότι έχει το δικαίωμα η Αττική Οδό να αυξήσει την τιμή των διοδίων. Φυσικά θα μπορούσε εάν είχε ασχοληθεί επί τέσσερα χρόνια ως υπουργός Υποδομών ο κ. Σπίρτζης να είχε αλλάξει την σύμβαση και μετά να διαμαρτύρεται. Όμως δεν έκανε κάτι και η Αττική Οδός ισχυρίζεται ότι απορρόφησε όλα τα κόστη, υπενθυμίζοντας ότι η τελευταία αύξηση έγινε το 2006.

Τι είχε συζητήσει

Για να είμαστε δίκαιοι οι διοικήσεις των δύο μετόχων της Αττικής Οδού (ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ) είχαν συναντηθεί με τον υπουργό Υποδομών τον Μάιο και τον ενημέρωσαν ότι σκέφτονται να προχωρήσουν σε αύξηση της τιμής των διοδίων. Ο ίδιος τους αντέτεινε να μην γίνει κάποια αύξηση, αλλά να ακολουθηθεί το σενάριο να επεκταθεί η κατά δύο έτη η σύμβαση που ολοκληρώνεται στις 5 Οκτωβρίου του 2024.

Διαβάστε επίσης:  13η σύνταξη: Καταργείται και έρχεται ο… μόνιμος μηχανισμός στήριξης συνταξιούχων

Οι μέτοχοι της Αττικής Οδού αντέτειναν, ότι στην σύμβαση υπολογιζόταν ότι η τιμή των διοδίων το 2019 θα είχε φτάσει στα 3,77 ευρώ, επισημαίνοντας ότι λόγω των οικονομικών προβλημάτων της χώρας κράτησαν σε τόσο χαμηλά επίπεδα την τιμή των διοδίων.

Ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης, όπως υποστηρίζουν οι μέτοχοι της Αττικής Οδού, πρότεινε δύο σενάρια: Το πρώτο, με το οποίο ασχολήθηκε και ειδική επιτροπή που συστάθηκε στο υπουργείο, προέβλεπε την επέκταση όλων των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων, με παράλληλη μείωση της τιμής του διοδίου και κατασκευή πρόσθετων έργων. Μια δεύτερη λύση που είχε ανακοινώσει ο υπουργός Υποδομών αλλά προκάλεσε αντιδράσεις προέβλεπε τη διετή παράταση της υφιστάμενης σύμβασης της Αττικής Οδού, μέχρι τον Οκτώβριο του 2026, ώστε να κατασκευαστεί με έξοδα της τελευταίας η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου στο τμήμα Κορωπί – Λαύριο.

Η Αττική Οδός είναι ο πλέον κερδοφόρος οδικός άξονας στην Ελλάδα (εξάλλου είναι και η πρώτη σύμβαση παραχώρησης, πολύ παλαιότερη από όσες έχουν υπογραφεί το 2007 – 2008) και την τελευταία τριετία έχει διανείμει σημαντικά μερίσματα στους μετόχους του. Συγκεκριμένα, 70.900.000 ευρώ για το 2016, 71.200.000 ευρώ για το 2017 και 79.500.000 ευρώ για το 2018.