Πρόκειται για τρεις διαφορετικούς τύπους και συγκεκριμένα για τα 32 F-16 block 30,
που αγοράστηκαν το 1989 και απαρτίζουν την πρώτη μοίρα των F-16 που απέκτησε η Ελλάδα, τα 42 μαχητικά Mirage 2000 EGM και Mirage 2000-5, αλλά και 34 μαχητικά F-4 Phantom, τα οποία αναβαθμίστηκαν την περίοδο 2000-2006 με ηλεκτρονικά συστήματα από F-18, στο πλαίσιο του προγράμματος «Peace Icarus».
Το πλεονέκτημα που έχουν τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη σε σχέση με την προσφορά που υπάρχει διεθνώς είναι ότι όσα είναι πτήσιμα βρίσκονται σε εξαιρετική κατάσταση, ενώ δίνεται και… προίκα ανταλλακτικών όπως και εξομοιωτών εκπαίδευσης. Δυνητικά, εκτιμάται ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να εισπράξει σχεδόν 2,3 δισ. από την πώληση όλων των μαχητικών.
Οι πωλήσεις παλαιών μαχητικών, ιδίως από τις ευρωπαϊκές χώρες, δεν είναι κάτι καινοφανές. Για παράδειγμα, μόλις στα μέσα της εβδομάδας, η Ελβετία ανακοίνωσε την πώληση 24 μαχητικών F-16 block 20 στην Αργεντινή, προς 290 εκατ. ευρώ. Σε αυτά περιλαμβάνονται ανταλλακτικά, καθώς και εξομοιωτές.
Η Ελλάδα διαθέτει 32 F-16 νεότερου τύπου, τα block 30, τα οποία βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση, με πλήθος ανταλλακτικών για υποστήριξη και εξομοιωτές, και εκτιμάται ότι από την πώλησή τους θα μπορέσει να εισπράξει ίσως και πάνω από 500 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα γαλλικά μαχητικά, το κύριο δέλεαρ είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 24 Mirage 2000-5, τα οποία είναι πλήρως επιχειρησιακά και σε άψογη κατάσταση, ενώ μπορούν να φέρουν το στρατηγικό όπλο-πύραυλο Scalp EG, εμβέλειας άνω των 500 χλμ.
Η πρόθεση, σύμφωνα με τις πληροφορίες είναι να δοθούν «πακέτο» με τα 18 Mirage 2000 EGM, που έχουν παροπλιστεί μεν, όμως διαθέτουν αρκετά συνοδευτικά εξαρτήματα και μπορούν να επανέλθουν αρκετά από αυτά σε πτήσιμη κατάσταση. Σημαντικό δέλεαρ αποτελούν οι 22 κινητήρες Μ53-P2.
Η πιο δύσκολη περίπτωση είναι αυτή των 34 F-4 Phantom, της 117 Πτέρυγας Μάχης. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα παγκοσμίως που διαθέτει τόσο μεγάλο αριθμό εν ενεργεία μαχητικών-θρύλων της δεκαετίας του ’70, που έκαναν την παρθενική τους εμφάνιση νωρίτερα στον πόλεμο του Βιετνάμ. Δεν είναι μόνο τα 34 αναβαθμισμένα μαχητικά με ηλεκτρονικά συστήματα από F-18 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία. Στα υπόστεγα της ΕΑΒ βρίσκεται αποθηκευμένος ένας μεγάλος αριθμός παροπλισμένων Phantom. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μεγάλο απόθεμα ανταλλακτικών και κινητήρων, καθώς και εξομοιωτών. Θεωρητικά, όσο ξεπερασμένα και αν θεωρούνται, υπάρχουν ακόμη ρόλοι που μπορούν να φέρουν σε πέρας, κυρίως σε επιχειρήσεις βομβαρδισμού. Δυνητικά, θα μπορούσαν να αποφέρουν ένα ποσό κοντά στα 100 με 150 εκατ. ευρώ, όπως εκτιμούν αεροπόροι, γνώστες της αγοράς.
Επιπλέον, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει αποφασίσει την αναβάθμιση των 38 F-16 block 50 σε Viper, δημιουργώντας έναν ομοιογενή στόλο 120 από «οχιές του Αιγαίου». Άρα υπάρχουν απάρτια που θα προκύψουν από τρεις τύπους F16, τα 52+, τα 52+ advanced και τα 50.
Αυτά τα απάρτια μπορούν επίσης να διατεθούν προς πώληση, πακέτο με τα block 30. Το μεγάλο ερώτημα είναι ποιοι θα μπορούσαν να δείξουν ενδιαφέρον για την αγορά των μαχητικών. Αυτή τη στιγμή, η μεγαλύτερη ζήτηση για F-16 προέρχεται από την Ουκρανία, οι πιλότοι της οποίας, για τον συγκεκριμένο τύπο μαχητικών εκπαιδεύονται από Ελληνες. Η Ε.Ε. έχει αποφασίσει να ενισχύσει την Ουκρανία, με το ύψος της βοήθειας να φτάνει τα 50 δισ. ευρώ. Μέσα σε αυτά θα μπορούσαν να περιλαμβάνονται τα ελληνικά F-16, με την Ε.Ε. να καταβάλλει προς την Πολεμική Αεροπορία το αντίστοιχο αντίτιμο. Και τα απάρτια των block 52 θα μπορούσαν να προσφέρουν σημαντική αναβάθμιση σε συνολικά 83 F-16, από αυτά που θα προμηθευτεί η Ουκρανία.
Επιπλέον, υπάρχουν χώρες της Λατινικής Αμερικής, με προεξάρχουσα την Αργεντινή, η οποία πρόσφατα έκλεισε συμφωνία με την Ελβετία με τις ευλογίες των ΗΠΑ. Ομως και οι ίδιες οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να τα αγοράσουν, ώστε να τα αναβαθμίσουν και στη συνέχεια να τα πουλήσουν.
Τα Mirage φαίνεται ότι παρουσιάζουν εξίσου έντονο ενδιαφέρον, με την Ινδία να συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες, αφού έχει ήδη έναν στόλο 50 μαχητικών του τύπου, που θέλει να τον κρατήσει για τουλάχιστον 10 χρόνια ακόμη.
Εάν το σχέδιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας επιτευχθεί, θα δρομολογηθεί άμεσα η αγορά έξι έως 16 Rafale στην έκδοση F4R, καθώς και το πρόγραμμα αναβάθμισης σε Viper των Block 50. Όσον αφορά τα Phantom, θα αντικατασταθούν από τα 20 F-35 block 4, που αναμένεται να αρχίσουν να παραλαμβάνονται από το 2028 και μετά.