Σε μεταφορική ικανότητα ωστόσο δεν έχει ανταγωνιστή
Το 2021 υπήρξε ως γνωστόν άκρως προβληματικό για μια σειρά επιχειρήσεων και εμπορικών κλάδων, ωστόσο υπήρξαν και τομείς της βαριάς βιομηχανίας (με ή χωρίς εισαγωγικά) για τους οποίους αποτέλεσε ορόσημο.
Στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν η πανδημία που δημιούργησε νέες ευκαιρίες. Σε αυτήν του ελληνικού εμπορικού στόλου η αύξηση της μεταφορικής ικανότητάς του, λόγω των νέων επενδύσεων σε πλοία.
Έτσι, η αξία του ελληνικού εμπορικού στόλου εκτοξεύτηκε το τρέχον έτος περίπου κατά 1/3! Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε ο οίκος αναλύσεων VesselsValue, η συνολική αξία του στόλου υπολογίζεται τον Νοέμβριο στα 145,8 δισ. δολάρια, κι ενώ στην αρχή του έτους διαμορφωνόταν στα 93,2 δισ. δολάρια. Αυτό το ποσό κατατάσσει τον ελληνικό στόλο στην τρίτη θέση σε παγκόσμιο επίπεδο, βάσει της αξίας των περιουσιακών στοιχείων του.
Η αξία των πλοίων πάντως είναι ένα πολύ ευμετάβλητο μέγεθος, καθώς μεταβάλλεται συνεχώς ανάλογα με την πορεία των ναυλαγορών, την προσφορά και τη ζήτηση. Παράγοντες της ναυτιλίας σημειώνουν πως πιο «δόκιμη» προσέγγιση για τη ναυτιλιακή ισχύ είναι η μεταφορική ικανότητα του κάθε στόλου. Και σε αυτό τον τομέα η ελληνική πλοιοκτησία ξεχωρίζει και μάλιστα με διαφορά. Κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως με 17% και ακολουθεί η Κίνα με 11,5%.
Σε ότι αφορά την αποτίμηση της αξίας, η Κίνα έχει τα πρωτεία, καθώς εκτιμάται πως ο στόλος της φθάνει σήμερα στα $191 δισ. Η πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου ελέγχει τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) και επωφελήθηκε από την εκτόξευση της ζήτησης για containerships, ανεβαίνοντας στην πρώτη θέση από τη δεύτερη όπου ήταν πέρυσι.
Αυτή που υποσκέλισε είναι η Ιαπωνία, που βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής με αξία που υπολογίζεται στα $187,6 δισ. Οι γιαπωνέζοι πλοιοκτήτες κατέχουν την πρώτη θέση στα bulkers ($62,9 δισ.), την τρίτη θέση στα δεξαμενόπλοια ($24,04 δισ.) και τη δεύτερη θέση στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ($49 δισ.) και στα LNG Carriers ($18,13 δισ.).
Οι Έλληνες διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στα δεξαμενόπλοια. Παρότι, όπως λένε οι αναλυτές της VesselsValue, τα έσοδα του κλάδου έχουν υποχωρήσει σε ιστορικά χαμηλά, καταγράφηκαν κάποιες αυξήσεις στην αγορά spot, οι οποίες οδήγησαν ανοδικά τις αξίες του συνολικού στόλου. Η αξία των νεότευκτων και resale tankers, όπως VLCCs, suezmaxes και aframaxes έχει ενισχυθεί κατά 20%-30% από το ξεκίνημα της χρονιάς. Ο ελληνικός στόλος δεξαμενόπλοιων αποτιμάται στα 41,5 δισ. δολάρια και είναι με διαφορά ο πιο ακριβός διεθνώς.
Την ίδια ώρα, οι Έλληνες διαθέτουν και τον πιο ακριβό στόλο μεταφοράς LNG. Με τα ναύλα στη spot να σημειώνουν σημαντική άνοδο, η αξία του ελληνικού στόλου στην αγορά LNG έχει αυξηθεί κατά 2 δισ. δολάρια από την αρχή της χρονιάς. Ειδικότερα, σήμερα υπολογίζεται στα 19,1 δισ. δολάρια, ενώ στη δεύτερη θέση της σχετικής λίστας είναι οι Ιάπωνες με στόλο αξίας 18,1 δισ. δολαρίων.
Στον κλάδο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, η αξία του ελληνικού στόλου έχει σχεδόν διπλασιαστεί μέσα σε 11 μήνες, από τα 28 δισ. δολάρια στα 52,7 δισ. δολάρια, λόγω των υψηλών ναύλων. «Οι Έλληνες παραμένουν δραστήριοι στην αγορά μεταχειρισμένων», επισημαίνουν οι μελετητές της VesselsValue. Μάλιστα, όπως λένε οι «Greeks» έχουν αγοράσει περίπου το ένα τέταρτο των bulk carriers που έχουν «αλλάξει χέρια» φέτος. O στόλος bulkers των Ελλήνων έρχεται τρίτος πίσω από τους Κινέζους (53,2 δισ. δολάρια) και τους Ιάπωνες (62,9 δισ. δολάρια).
Στην τέταρτη θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ, με μεγάλη διαφορά από την Ελλάδα ($96,37 δισ.), ενώ τη 10αδα συμπληρώνουν οι Σιγκαπούρη ($78,4 δισ.), Γερμανία ($76,79 δισ.), Νότια Κορέα ($58,2 δισ.), Μεγάλη Βρετανία ($56,5 δισ.), Ταϊβάν (47,8 δισ.) και Νορβηγία ($43,1 δισ.).
Με πληροφορίες από το «ot.gr/2021/11/29/naytilia» και capital.gr