Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
15.6 C
Athens

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 19 Απριλίου τίθεται σε λειτουργία η σιδηροδρομική γραμμή Πελοποννήσου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Το 1882 τίθεται σε λειτουργία η σιδηροδρομική γραμμή Πελοποννήσου, δημιούργημα του Χαρίλαου Τρικούπη.

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ. Το 1856 άνοιξε ο δρόμος Μύλοι – Τρίπολη για τις λεγόμενες καρότσες. Το ταξίδι για την Τρίπολη είχε μειωθεί στις δέκα ώρες από το Ναύπλιο και σε τριάντα επτά από Αθήνα. Κάποτε έφτασε η στιγμή του τρένου στο Πελοποννησιακό δίκτυο. Το 1881 ο Αλέξανδρος Κουμουνδούρος αναθέτει την κατασκευή κάποιο μέρος σιδηροδρόμων.

Το 1882 ο Χαρ. Τρικούπης αλλάζει τα παλιά σχέδια και αναθέτει την κατασκευή αυτού του μεγάλου έργου στη Γενική Πιστωτική Τράπεζα. Σκοπός του ήταν το κράτος να βάλει λίγα χρήματα και τα υπόλοιπα να μπούνε ιδιωτικά κεφάλαια. Έτσι υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τις γραμμές στην Πελοπόννησο, Θεσσαλία και Αττική, συνολικά 700 χιλιόμετρα. Την 1 Δεκεμβρίου 1882 ιδρύεται η Ανώνυμη Μετοχική Εταιρεία ΣΠΑΠ που σημάνει «Σιδηρόδρομοι Πειραιώς – Αθηνών – Πελοποννήσου». Πρώτος πρόεδρος ήταν ο Μ. Ρενιέρης, πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος. Κύριος μέτοχος η Γ.Π.Τ. που παραχωρεί στους ΣΠΑΠ τα δικαιώματα κατασκευής του Πελοποννησιακού δικτύου. Στις 14 Απριλίου 1887 ο Χαρ. Τρικούπης με νόμο για την κατασκευή από το δημόσιο με μελέτη από την Γαλλική αποστολή την κατασκευή Μύλοι – Καλαμάτα.

Το 1889 ιδρύεται η ΕΜΣΕ «Εταιρεία Μεσημβρινών Σιδηροδρόμων της Ελλάδας» οι γνωστοί Σιδηρόδρομοι Μύλων – Καλαμάτας, γραμμή που ολοκληρώθηκε το1899. Στις 17 Δεκεμβρίου 1891 η ΕΜΣΕ κηρύσσεται έκπτωτος λόγω των οικονομικών δυσκολιών και ο πρωθυπουργός Θ. Δηλιγιάννης παραχωρεί το έργο στους ΣΠΑΠ, με όριο ενός έτους για την αποπεράτωση. Την 1η Φεβρουαρίου 1892 είχε γίνει το πρώτο μέρος της σύνδεσης Μύλων – Τρίπολη, 58,2 χλμ., και συνεχιζόταν για την Καλαμάτα. Στις 11 Δεκεμβρίου 1895 αρχίζει το έργο Τρίπολη – Παραδείσια, τελειώνει στις 10 Σεπτεμβρίου 1897 και αρχίζει η γραμμή Λεύκτρο – Μεγαλόπολη στις 29 Μαΐου 1898. Την ίδια χρονιά λειτουργεί ο κεντρικό Σταθμός στην Τρίπολη.

Πρόκειται για ένα μεγάλο διώροφο πετρόχτιστο κτίριο με πολυγωνική πέτρα, κεραμοσκεπές, με χρώματα το γκρίζο της πέτρας, ώχρα του επιχρίσματος στο όροφο και κεραμίδι στα πλαίσια των παραθύρων. Τα παλιά χρόνια ο πρώτος όροφος ήταν η κατοικία του σταθμάρχη. Ο σταθμός αποτελούταν από εκδοτήριο, σταθμαρχείο, αίθουσα αναμονής, μεγάλη λιθόκτιστη αποθήκη, μηχανοστάσιο, κλειδουχείο, υδατόπυργους, περιστροφική πλάκα, φυλάκιο στην είσοδο και το χαρακτηριστικό ρολόι στη σοφίτα του κτηρίου.

Στις 4 Νοεμβρίου 1899 ενσωματώνεται η ΕΜΣΕ στους ΣΠΑΠ. τελειώνει το κομμάτι στην Αρκαδία και συνεχίζει για την Μεσσηνία. Στις 5 Οκτωβρίου 1898 παραδίδεται στην κυκλοφορία το τμήμα Παραδείσια – Χράνοι (5,12 χλμ.) στις 26 Μαΐου 1899 παραδίδεται στην κυκλοφορία Λεύκτρο – Μεγαλόπολη (5,27 χλμ.) στις 4 Νοεμβρίου 1899 παραδίδεται στην κυκλοφορία η γραμμή Χράνοι – Δεσύλλας (15,34 χλμ.). Το ταξίδι από την Αθήνα ως την Τρίπολη διαρκούσε 8 ώρες.

Την εποχή του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου οι ΣΠΑΠ επιτάσσονται. Στις 18 Μαρτίου 1920 ο Ελ. Βενιζέλος εντάσσει τους ΣΠΑΠ στους «Σιδηροδρόμους του Ελληνικού Κράτους» μένουν ως το 1922 και αποσπώνται έπειτα. Την εποχή εκείνη άρχισαν να χρησιμοποιούνται οι μηχανές ντίζελ και ο χρόνο μειώθηκε πολύ. Οι ΣΠΑΠ προμηθεύονται από τους ΣΕΚ σιδηροτροχιές και ανανεώνουν το δίκτυο του 130 χλμ.

Το 1940 στις 8 Ιουνίου οι ΣΠΑΠ περνάνε σε περίοδο εκκαθάρισης και τους παίρνει το δημόσιο. Την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου οι Γερμανοί τους επιτάσσουν και τους χρησιμοποιούν για τις δικές τους ανάγκες. Προς το τέλος του πολέμου και την αποχώρηση τους προσπάθησαν να ανατινάξουν τις γέφυρες στην Αρκαδία αλλά αποτυγχάνουν λόγω της καλής κατασκευής τους. Το 1950 οι ΣΠΑΠ εκσυγχρονίζουν δίκτυο 300 χλμ. Τον Δεκέμβριο του 1952 γίνεται το πρώτο νυχτερινό δρομολόγιο. Το 1955 οι ΣΠΑΠ γίνεται κρατικό δίκτυο, το 1962 ενώνονται με τους ΣΕΚ και λειτουργούν ως το 1970, οπότε ιδρύεται ο ΟΣΕ. Το 1979 διακόπτεται η γραμμή Λεύκτρο – Μεγαλόπολη ως ασύμφορη.

Οι σιδηροδρομικές γραμμές περνάνε μέσα από χαράδρες, από απότομες πλαγιές, μέσα από πολλές σήραγγες, με πολλές πέτρινες και μεταλλικές γέφυρες και ήταν ένα πολύ δύσκολο έργο για την εποχή κατασκευή τους. Υπήρχαν πολλά πετρόχτιστα φυλάκια στις διαβάσεις, τους σταθμούς -υδατόπυργους και αποθήκες στους μεγάλους σταθμούς. Οι σιδηροδρομικοί όταν έκαναν το δρομολόγιο Αθήνα – Τρίπολη διανυκτέρευαν στο ξενοδοχείο «Πάνθεον» του Μαχαίρα στην οδό Βασιλίσσης Όλγας (Γρ. Λαμπράκη) και Τηλέφου. Το στέκι των σιδηροδρομικών ήταν το καφενείο του Καραμίτσου στην Βασιλίσσης Όλγας (Γρ. Λαμπράκη) και Κονδάκη, το λεγόμενο «Γυαλί Καφενέ» το στέκι των «σκούρων».

Με τη σύνδεση αναπτύχθηκε το εμπόριο με τη γρήγορη μετακίνηση αγαθών, έρχονται γρήγορα οι ειδήσεις και το ταχυδρομείο και άρχισαν να αναπτύσσονται η περιφέρεια και τα χωριά απ’ όπου περνούσε το τρένο.

Οι φωτογραφίες είναι ευγενική προσφορά των Αλκισθένη Θεοφανοπούλου, προσωπικό μου αρχειο, λαογραφικό μουσείο Tάσου Μπιρμπίλη, Αντώνιου Πετρόπουλου, Πολιτιστικός σύλλογος «Αγία Τριάς Σέχι» και από το βιβλίο «Σιδηρόδρομος. Η Διαδρομή στην Αρκαδική Γη. Σήραγγες, Γέφυρες, Σταθμοί» των Θανάση Μ. Σιαβρακά και Ζαχαρία Δ. Ζαχαρόπουλου εκδόσεις «Πολίτης της Αρκαδίας» Τρίπολη 2008.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία: Αυτοί οι δρόμοι θα κλείσουν την Παρασκευή στην Αττική

Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα πραγματοποιηθούν αύριο, Παρασκευή 26.04.2024, λόγω των εκδηλώσεων κατά την παράδοση – παραλαβή της Ολυμπιακής Φλόγας στο πλαίσιο των XXXIII Ολυμπιακών...

Εντοπισμός μεγάλης ποσότητας φύλλων κοκαΐνης μέσα σε φορτία λιπασμάτων

Στον εντοπισμό και τη δέσμευση μεγάλης ποσότητας ναρκωτικών ουσιών σε ακατέργαστη μορφή προχώρησαν τελωνειακοί ελεγκτές της ΑΑΔΕ στο λιμάνι του Πειραιά. Συγκεκριμένα, εμπορευματοκιβώτιο προερχόμενο από...
25 χρόνια από τον θάνατο του Γιώργου Γεννηματά

Σαν σήμερα «έφυγε» ο Γεώργιος Γεννηματάς

Ο Γεώργιος Γεννηματάς γεννήθηκε στην Αθήνα στις 30 Ιουνίου 1939. Πατέρας του ήταν ο Μανιάτης Θεόδωρος Γεννηματάς, δικηγόρος και οικονομολόγος, που διετέλεσε γενικός διευθυντής...
Κορονοϊός: Πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα στο ΕΚΑΒ

Δημοτικός σύμβουλος γρονθοκόπησε τον αντιδήμαρχο Νίκαιας – Μεταφέρθηκε στο Τζάνειο

Σοβαρό επεισόδιο συνέβη στη Νίκαια, όπου δημοτικός σύμβουλος γρονθοκόπησε τον αντιδήμαρχο, λίγες ώρες μετά την επίθεση του πρώην βουλευτη των Σπαρτιατών Κωνσταντίνου Φλώρου στον...
Μεταξουργείο: Νεκρός 15χρονος που έπεσε από τον 3ο όροφο

Αττικό Νοσοκομείο: ΕΔΕ για τις συνθήκες νοσηλείας του Δημήτρη Καλλιάνου διέταξε η διοίκηση

Ένορκη Διοικητική Εξέταση για τις συνθήκες νοσηλείας του πατέρα του Γιάννη Καλλιάνου από την ημέρα της εισαγωγής του διέταξε η διοίκηση του Αττικού Νοσοκομείου,...

Από τις αρχές του Μαΐου θα ενεργοποιηθούν τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα

Από 1 Μαΐου θα ισχύσει η παρέμβαση για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας, όπως γνωστοποίησε ο Υφυπουργός Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης. Σχετικά με το άνοιγμα της...

Η φωτογραφία της ημέρας

Ντρέπεται και η ντροπή... 25 Απριλίου 2024

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 26 Απριλίου ανακαλύπτεται ο Ερμής του Πραξιτέλη

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 1877... Ανακαλύπτεται στην Ολυμπία από Γερμανούς αρχαιολόγους ο Ερμής του Πραξιτέλη.

Σαν σήμερα 25 Απριλίου ο Πάουλ Γιούλιους φον Ρόιτερ χρησιμοποιεί 40 περιστέρια

Σαν σήμερα 25 απριλίου το 1850 ο Πάουλ Γιούλιους φον Ρόιτερ, ιδρυτής του πρακτορείου ειδήσεων...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 24 Απριλίου οι Ελληνοκύπριοι απορρίπτουν το Σχέδιο Ανάν

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 2004.... Με ποσοστό 75,83% οι Ελληνοκύπριοι απορρίπτουν το Σχέδιο Ανάν στο δημοψήφισμα, που...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 23 Απριλίου ο Γιώργος Παπανδρέου προσφεύγει στο μηχανισμό στήριξης της Ε.Ε., του ΔΝΤ και της ΕΚΤ

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 2010.... Η Ελλάδα προσφεύγει στο μηχανισμό στήριξης της Ε.Ε., του ΔΝΤ και της ΕΚΤ. Την...