Κυριακή, 16 Μαΐου, 2021
22.5 C
Athens

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 16 Μαΐου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ To 1929.... Διοργανώνεται για πρώτη φορά η τελετή απονομής των κινηματογραφικών βραβείων Όσκαρ, στο ξενοδοχείο Ρούσβελτ, στο Λος Άντζελες.

Εγώ και η καραντίνα μου

Όσο περνάει ο καιρός όλο και πιο πολύ επανεξετάζω την κατάσταση που ζούμε.

Του Λάμπρου Λάσδα, Σχολικός Ψυχολόγος – Συστημικός Ψυχοθεραπευτής

Το πρωτόγνωρο δεν είναι ότι ζούμε σε καραντίνα, ούτε φυσικά χρειάζεται να τρέξει κανείς πίσω στο χρόνο για να βρει παρόμοια δεδομένα π.χ. στην Ιταλία της Πανώλης.

Το πρωτόγνωρο είναι ότι αυτήν την καραντίνα µας την έχουν επιβάλλει οι άλλοι, οπότε µας προσφέρει και μια ανακούφιση, µας δίνει και ένα άλλοθι, καθώς έχουμε και κάποιον για να διαμαρτυρόμαστε και να φωνάζουμε.

Έτσι όπως το βλέπω οι συνθήκες εγκλεισμού είναι συνηθισμένες στη
ζωή µας και έχουμε επιβάλλει εμείς στους εαυτούς µας πολλών ειδών καραντίνες:

• το να ζει κανείς µε ρουτίνα συγκεκριμένη, χωρίς να επιτρέπει τις εκπλήξεις και το διαφορετικό, µε καραντίνα δε μοιάζει;
• Να μην μπορεί να επικοινωνήσει µε άλλους και να είναι κλεισμένος στον εαυτό του;
• Να μην υπάρχει έξω από τη δουλειά του;
• Να μην έχει προσδοκίες;
• Να κάνει πράγματα µε συγκεκριμένες τελετουργίες και τρόπους που να μαρτυρούν ψυχαναγκασμούς και επανάληψη, και μάλιστα – πολλές φορές- να απαιτεί και από τους άλλους να
κάνουν τα ίδια;
• Να μην επιτρέπει στον εαυτό του να γνωρίσει πραγματικά τους ανθρώπους που είναι δίπλα του, τη γυναίκα του και τα παιδιά του;
• Να έχει φοβίες και να μην βγαίνει έξω, να μην πηγαίνει σε μέρη που συχνάζουν πολλοί άνθρωποι, να μην ταξιδεύει;
• Να μην αναλαμβάνει την προσωπική του ευθύνη απέναντι στη ζωή;

Είμαστε λοιπόν δέσμιοι μιας προσωπικής καραντίνας, η οποία μάλιστα δεν έχει τα χαρακτηριστικά του προσωρινού αλλά διαρκεί συχνά όλη τη ζωή. Πολλοί δεν επιθυμούν και δεν θέλουν να βγουν από αυτήν, καθόσον αισθάνονται ασφάλεια, και αρκετοί δεν έχουν καν αντίληψη ότι είναι εγκλωβισμένοι.

Το πράγμα γίνεται ακόμα πιο περίπλοκο, όταν στην εξίσωση μπαίνουν και οι σημαντικοί άλλοι στη ζωή µας, καθώς πέρα από την αίσθηση της προσωπικής ανεπάρκειας να διαχειριστούµε όσο γίνεται πιο ελεύθερα τον εαυτό µας, πρέπει να παλέψουμε και για πιο λειτουργικές λύσεις στις συναναστροφές..

Το θέμα λοιπόν είναι κατά πόσο θα αξιοποιήσει κανείς αυτή την κατάσταση -όπως και κάθε φυσικά ανεπιθύμητο συμβάν που µας συµβαίνει- για να κάνει τον περίσυλλογισμό του και να επανατοποθετηθεί ως προς τη ζωή του εξετάζοντας παράλληλα και τις καραντίνες που έχει επιβάλλει στον εαυτό του και πώς μπορεί να απελευθερωθεί από αυτές.

Σε πολλούς θα συμβεί το αναπόφευκτο: ο φόβος θα γίνει μεγαλύτερος φόβος, η απομόνωση θα γίνει δυσβάστακτη απομόνωση, οι σχέσεις θα γίνονται όλο και χειρότερες. Ήδη κάποιοι αναρωτιούνται αν μετά την καραντίνα θα αγγίζουμε, θα αγγελιάζουμε τους άλλους, αν θα κόψουµε τις εκδηλώσεις αγάπης και φροντίδας κτλ. Ήδη κάποιοι σκέφτονται να κυκλοφορούν µόνο µε μάσκες και γάντια ενώ ο κίνδυνος θα έχει απομακρυνθεί.

Σε συνέχεια των παραπάνω, Τον τελευταίο καιρό λοιπόν- µε αφορμή την καραντίνα πάντα- δέχομαι ερωτήσεις και µου ζητάνε να αναλύσω πώς μπορεί ένα ζευγάρι να αισθάνεται καλά στο κλείσιμο στο σπίτι και µε ποιους τρόπους μπορούμε να διαχειριστούµε τα παιδιά. Οι οικογενειακές σχέσεις και δη οι σχέσεις του ζευγαριού ούτως η άλλως είναι κάτι πολύ δύσκολο και χρειάζεται μακρά εκπαίδευση για να πετύχει κάποιος να είναι -απλά- λειτουργικός μέσα σε αυτές.

Κυκλοφορούν ανέκδοτα στο διαδίκτυο για το ζευγάρι και την οικογένεια και μέσα από τα ανέκδοτα έχεις τη δυνατότητα να πιάσεις το παλμό της συγκεκριμένης περιόδου:

«Κάθισα σπίτι και διαπίστωσα ότι έχω οικογένεια, μια γυναίκα και δύο παιδιά.»

«Κάθισα σπίτι µε την οικογένεια µου. Τελικά είναι καλοί άνθρωποι.»

Τι δείχνουν αυτές οι λαϊκές ρήσεις;

Ότι πολλοί άνθρωποι αισθάνονται µόνοι, αδυνατούν να αξιοποιήσουν πηγές χαράς, όπως η συντροφική σχέση, δυσκολεύονται να καµαρώσουν το επίτευγµα της οικογένειάς τους, έτσι όπως την έχουν φτιάξει, την έχουν εξελίξει και έχουν εξελιχθεί µέσα σε αυτήν.

Με αφορμή λοιπόν την καραντίνα που µας έχει επιβληθεί έξωθεν, καιρός να αναρωτηθούμε για την καραντίνα που έχουμε επιβάλλει στον εαυτό µας. Την τεχνογνωσία την έχουμε, είναι συμπεριφορές που µας βοηθούν να είμαστε πιο λειτουργικοί ως σύντροφοι, δεν υπάρχουν εξειδικευμένες συµβουλές για αυτή την περίοδο. Η μόνη διαφορά είναι ο πιο πολύς χρόνος ή µάλλον αν θέλουμε να κάνουμε κάτι το χρόνο προκειμένου να σκεφτούμε τον εαυτό µας μέσα στη σχέση, να πλησιάσουμε πιο πολύ τον «βασικό άλλον» στην ζωή µας, να γνωριστούμε πιο βαθιά, εκφράζοντας και ακούγοντας επιθυμίες, να αναρωτηθούμε για ποιον λόγο επιλέξαμε κάποιον στη ζωή µας και να δεσμευτούμε σε μια αμοιβαία εξέλιξη, αυτό που µόνο η συντροφική σχέση μπορεί να προσφέρει.

Επίσης βοηθάει και ο φόβος, καθώς µπροστά στο αναπάντεχο οι άνθρωποι έρχονται πιο κοντά.

Σε ο τι αφορά τη σχέση µας µε τα παιδιά µας, να ξέρετε ότι τα παιδιά είναι ανθεκτικά στην καραντίνα, έχουν τους δικούς τους συχνά ανώριμους τρόπους να αντιμετωπίζουν εγκλωβισμούς και
αποκλεισμούς στο περιβάλλον τους. Δημιουργούν τις δικές τους άμυνες, όπου στην παιδική και εφηβική ηλικία, τα βοηθούν να επιβιώσουν και να προσαρμοστούν: άλλο παιδί µε τον υπολογιστή,
άλλο µε το να είναι συνεχώς έξω από το σπίτι, άλλο κλεισμένο καλά – ταμπουρωμένο στο δωμάτιο του και στον εαυτό του χωρίς κοινωνική ζωή, άλλο µε τον αθλητισμό, άλλο µε το να είναι καλό παιδί και μαθητής, άλλο µε το να αντιδράει επειδή δεν αντέχει κ.τ.λ. Έτσι από μικρή ηλικία μαθαίνουν να φτιάχνουν και αυτά τις δικές τους καραντίνες, μαθαίνοντας να ζουν μέσα στη μονοτονία, αποκλείοντας το νέο, το απρόοπτο, το διαφορετικό.

Να λοιπόν τι μπορεί να κάνει ένας γονέας µε αφορμή αυτό που συµβαίνει:

Να αναλάβει την ευθύνη να πλησιάσει πιο υπεύθυνα και πιο ενήλικα το παιδί του, να ακούσει, να κατανοήσει τα συναισθήματα και να βοηθήσει στη διαχείριση τους. Τα παιδιά αυτή την περίοδο διακατέχονται κυρίως από φόβο -αγωνιούν για το το τι θα συμβεί και αν η ασθένεια θα αγγίξει τα ίδια και την οικογένειά τους-,από θυμό -η πραγματικότητά τους έχει αλλάξει, γεγονός που συχνά δεν μπορούν να διαχειριστούν και απειλούνται-, από ενοχές -ενδιαφέρονται άραγε αρκετά για το κοινό καλό ενώ έχουν την επιθυμία να βγουν έξω, να παίξουν, να συναντηθούν µε τους φίλου τους;

Επιτρέπεται η χαρά ενώ ακούμε διαρκώς για την ασθένεια και το θάνατο τριγύρω; Ο πόνος και η λύπη μπορούν να συνδυαστούν µε την ελπίδα και την αναζήτησή της ομορφιάς και τον παιδικό αυθορμητισμό και την ανεμελιά;-Επίσης, έχουμε να διδάξουμε στα παιδιά – και μέσα από τις συµπεριφορές µας – να τα προτρέψουμε να προβληματιστούν για έννοιες και αξίες όπως ο αλτρουισμός (ότι οφείλει κάποιος να αισθάνεται όσο το δυνατόν πιο γεμάτος από τη ζωή του προκειμένου η βοήθεια στον άλλο να βγει σαν πραγματικό δώρο), η πραγματική αλληλεγγύη (ποιος είναι ο σωστός τρόπος να εκφράζεται; Τι σημαίνει στέκομαι δίπλα στον άλλο; Πότε είμαι εκεί για τον άλλο και πρωταρχικός σκοπός δεν είναι να ικανοποιώ προσωπικές φιλοδοξίες;), η ευθύνη (προσωπική ευθύνη σημαίνει ότι δεσμεύομαι για τον τρόπο ζωής µου έναντι όλων;), ο φόβος (να τον αντιληφθούμε ως καλό σύμβουλο, που ενεργοποιείται μπροστά σε κάτι νέο στη ζωή µας, πρέπει να μάθουμε να τον ακούμε και όχι να ακινητοποιούμαστε μπροστά σε νέες προκλήσεις), η ενοχή (µας πάει πίσω, εγκλωβίζει τη ζωή µας σε επαναλήψεις) και τέλος να τους μάθουμε να παλεύουν για την ελευθερία, η οποία δεν παράγεται στον άνθρωπο πρωτογενώς, αλλά αποτελεί επιλογή και χρειάζεται να βρίσκεται κανείς σε συνεχή εγρήγορση προκειμένου να απομακρύνει από τη ζωή του το βαρετό, το επαναλαμβανόμενο, το μονότονο, το ανεπεξέργαστο, για να αφήσει χώρο στη δημιουργική συνειδητοποίηση, ότι δηλαδή την ελευθερία την επιδιώκεις ενώ την χάνεις, μέσα από την απόλυτη δέσμευση σε ένα προσωπικό σχέδιο ή στόχο

Τέλος, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας ένα προσωπικό προβληματισμό. Πραγματικά δεν ξέρω τι να υποθέσω για το εκπαιδευτικό µας σύστημα όταν διαπιστώνω ότι σε αρκετά παιδιά δε λείπει το σχολείο και προτιμούν να κάθονται μόνα τους στο σπίτι; Αυτό κι αν είναι καραντίνα!

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Κορωνοιός: 1.957 κρούσματα – 661 διασωληνωμένοι, 43 θάνατοι

Άλλα 1.957 νέα κρούσματα ανακοίνωσε ο ΕΟΔΥ για το τελευταίο 24ωρο. Δυστυχώς 43 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, ενώ 661 νοσηλεύονται διασωληνωμένοι σε ΜΕΘ. Τα...
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Αποδεχτείτε τη σεξουαλικότητά σας - Γνωρίστε το σώμα σας

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Αποδεχτείτε τη σεξουαλικότητά σας – Γνωρίστε το σώμα σας

Ας μιλήσουμε για το σεξ χωρίς αναστολές: Χωρίς περιστροφές, χωρίς ταμπού, χωρίς φόβο για το τι θα πουν και τι θα σκεφτούν οι άλλοι…...

Γλυκά Νερά: Στενεύει ο κλοιός γύρω από τους δολοφόνους της 20χρονης Καρολάιν

Όλο και περισσότερο στενεύει ο κλοιός γύρω από τους δράστες της δολοφονίας της 20χρονης Καρολάιν μπροστά στον σύζυγο και το 11μηνών βρέφος της, η...
Βάσεις 2020: Τέλος η αγωνία για χιλιάδες υποψηφίους

Πανελλήνιες 2021: Ποιοι υποψήφιοι ευνοούνται και ποιοι όχι – Σε ποιες σχολές θα ανέβουν...

Λιγότερες κατά 555 είναι οι θέσεις που θα διεκδικήσουν οι υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας....

“Φτου ξελεφτεριά” από σήμερα – Lockdown τέλος, όχι όμως και η πανδημία

Άρση Μέτρων: Ελευθερία μετά από 188 ημέρες! Από σήμερα 14 Μαϊου θα μπορούμε να ταξιδεύουμε ελεύθερα με αεροπλάνα, πλοία και ΙΧ σε όλη τη...

Γλυκά Νερά: Γιατί σκότωσαν την 20χρονη οι δράστες; – Τι εξετάζουν οι Αρχές

Το έγκλημα στα Γλυκά Νερά, με θύμα μια 20χρονη μητέρα, που ξεψύχησε δίπλα στο 11 μηνών παιδί της και τον δεμένο σύζυγό της, έχει...
Kλειστά θα παραμείνουν αύριο νηπιαγωγεία και δημοτικά νους δήμους της Αττικής, όπου συνεχίζεται η χιονόπτωση και επικρατεί ισχυρός παγετός. Την απόφαση αυτή έλαβε ο περιφερειάρχης Γ. Πατούλης, κατόπιν σχετικών συστάσεων και εισηγήσεων των οικείων δήμων. Συγκεκριμένα, τα σχολεία που θα παραμείνουν κλειστά μετά τη σημερινή έντονη χιονόπτωση, είναι όλα τα δημοτικά και νηπιαγωγεία * στους δήμους Ωρωπού και Διονύσου * στις δημοτικές ενότητες Βαρνάβα και Γραμματικού του δήμου Μαραθώνα * στις δημοτικές ενότητες Βιλλίων και Ερυθρών του δήμου Μάνδρας-Ειδυλλίας. Η Περιφέρεια, ανάλογα με την εξέλιξη των καιρικών δεδομένων, θα επαναξιολογήσει την κατάσταση αύριο το πρωί, ενώ συστήνει στους πολίτες, σε περιοχές που υπάρχει παγετός, να μετακινούνται με ιδιαίτερη προσοχή και να ακολουθούν τις οδηγίες και συστάσεις των τοπικών αρχών. Ο περιφερειάρχης Γ. Πατούλης επισήμανε σχετικά: «Η ασφάλεια των μαθητών είναι η απόλυτη και μόνη προτεραιότητά μας. Μετά από σχετικά αιτήματα των δήμων της Αττικής, όπου τα καιρικά φαινόμενα εξακολουθούν να είναι έντονα και να σημειώνονται χιονοπτώσεις και να επικρατεί ισχυρός παγετός, προχωρήσαμε στην απόφαση να παραμείνουν κλειστά και αύριο Τρίτη τα σχολεία».

Υπουργείο Παιδείας: Με ένα self test την εβδομάδα η διά ζώσης εκπαίδευση στα σχολεία...

Με ένα self test την εβδομάδα θα συνεχιστεί η διά ζώσης εκπαίδευση στα σχολεία από την ερχόμενη Δευτέρα 17 Μαΐου, όπως ανακοίνωσε την Πέμπτη...

Βρείτε μας

7,792ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
935ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Κορωνοιός: 1.957 κρούσματα – 661 διασωληνωμένοι, 43 θάνατοι

Άλλα 1.957 νέα κρούσματα ανακοίνωσε ο ΕΟΔΥ για το τελευταίο 24ωρο. Δυστυχώς 43 άνθρωποι...

Πάνω από 14.000 κρούσματα κορωνοϊού εντοπίστηκαν μέσω των self tests

Συνολικά και σύμφωνα με τα δεδομένα του ΕΟΔΥ, μέχρι την Πέμπτη 13 Μαΐου εντοπίστηκαν...

Κορωνοϊός: “Καμπανάκι” Χαρδαλιά για δέκα περιοχές

Ο κ. Χαρδαλιάς έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για δέκα περιοχές. «Ο ιός βρίσκεται ακόμα...

Κορωνοϊός: 2.188 νέα κρούσματα – 677 οι διασωληνωμένοι – 56 νεκροί

Περαιτέρω μείωση παρουσίασε ο αριθμός των διασωληνωμένων ασθενών με κορωνοϊό στη χώρα μας, σύμφωνα...

Ο ιστοχώρος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοχώρου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.Αποδοχή