Σάββατο, 12 Οκτωβρίου, 2024
27 C
Athens

ΙΣΤΟΡΙΕΣ: Τα έργα του Ισθμού έφεραν δυστυχώς την… πτώχευση!

Τις μέρες αυτές, συμπληρώνονται 125 χρόνια από τότε που ο βασιλεύς Γεώργιος Α΄ με τον πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη, εγκαινίασαν την διόρυξη του Ισθμού της Κορίνθου, ένα από τα μεγαλόπνοα εθνικά έργα, χωρίς να γνωρίζει κανείς πόσο κόστισε.

Του Τάσου Κ. Κοντογιαννίδη

(akontogiannidis@yahoo.gr)

Το έργο αυτό στάθηκε αιτία, λόγω των μεγάλων δανείων τα οποία δεν μπορούσε να αποπληρώσει η χώρα, να κηρύξει ο Τρικούπης, την πτώχευση της.

ΙΣΤΟΡΙΕΣ: Τα έργα του Ισθμού έφεραν δυστυχώς την… πτώχευση!
Ο Τρικούπης στην Βουλή, αναγγέλλει την πτώχευση…

Η απόσταση που χώριζε τη θάλασσα του Κορινθιακού, από εκείνη του Σαρωνικού κόλπου, ήταν μόλις 6.300 μέτρα. Αυτή η λωρίδα της ξηράς ανάγκαζε τα πλοία να κάνουν τον επίπονο γύρο της Πελοποννήσου. Σπατάλη χρόνου και χρήματος.

Ο πρώτος που σκέφτηκε την τομή του Ισθμού για να συντομεύσει τις θαλάσσιες συγκοινωνίες, ήταν ο τύραννος της Κορίνθου Περίανδρος, περί το 600 π.Χ. Σ’ αυτόν αποδίδεται η κατασκευή του Διόλκου (στρωμένος με πύρινους κυβόλιθους που εδράζονταν σε στρώμα αμμοχάλικου) για να σύρονται τα πλοία δια μέσου της ξηράς, από τη μια θάλασσα στην άλλη, για να αποφύγουν τον γύρο της Πελοποννήσου. Η τομή τελικώς δεν πραγματοποιήθηκε επειδή υπήρχε ο χρησμός της Πυθίας « Ισθμόν δε μη πυργούτε μηδ’ ορύσσετε. Ζεύς γαρ έθηκε νήσον ή κ’ εβούλετο», ενώ θα εξοργιζόταν και ο… Ποσειδώνας !
Τριακόσια χρόνια αργότερα την τομή αποφάσισε ο Δημήτριος ο Πολιορκητής αλλά κι αυτός όπως ο Καλιγούλας, ο Ιούλιος Καίσαρ, ο Νέρων και ο Ηρώδης ο Αττικός, εμποδίστηκαν από την αντίληψη ότι μπορεί να κατακλυσθεί και καταστραφεί η Αίγινα από τη διαφορά στάθμης των υδάτων του Κορινθιακού…

Το 1670 οι Ενετοί προχώρησαν στην τομή όχι τόσο για την ναυσιπλοΐα αλλά για τον εδαφικό χωρισμό της Πελοποννήσου για λόγους ασφαλείας! Εγκατέλειψαν όμως το έργο φοβούμενοι έναν θρύλο, που έλεγε ότι η περιοχή είναι στοιχειωμένη !

ΙΣΤΟΡΙΕΣ: Τα έργα του Ισθμού έφεραν δυστυχώς την… πτώχευση!
Ο κυβερνήτης Ιω. Καποδίστριας

Το 1827 ο κυβερνήτης Καποδίστριας ανέθεσε στο Γάλλο μηχανικό Βερλέ Ντόστ να συντάξει μελέτη. Το τεράστιο κόστος των 40 εκατ. φράγκων που προϋπολογίστηκε, έβαλε τη μελέτη στο αρχείο. Το 1869 τέλειωσαν τα έργα της διώρυγας του Σουέζ, μιας περιοχής που στην αρχαιότητα προστατευόταν από τον Δία.

Άλλωστε δεν είναι τυχαίο που η λέξη Σουέζ είναι αναγραμματισμός της λέξης Ζεύς (suez) όπως και η λέξη Πόρτ – Σάϊντ (said) της λέξης ΔIΑΣ (αν τα διαβάσετε ανάποδα όπως κάνουν οι Άραβες…).

Ο μηχανικός από την Κρήτη Λεωνίδας Λυγούνας που εργάστηκε στο Σουέζ δίπλα στον γάλλο μηχανικό Λεσέψ, συνέταξε μελέτη για τον Ισθμό, αλλά χαρακτηρίσθηκε το έργο ανωφελές, επιβλαβές και επικίνδυνο!

Το 1882, ο πρωθυπουργός Χαρίλαος Τρικούπης τελεί τα εγκαίνια ενάρξεως των εργασιών με 2.500 εργάτες με τέλεια για την εποχή μηχανήματα και 11 χρόνια σκληρής εργασίας και εξόρυξης 12 εκατ. κυβικά χωμάτων.

Τον Μάρτιο του 1888, έγινε η πρώτη μεγάλη απεργία Ελλήνων εργαζομένων στον Ισθμό. Έληξε, όταν απεργοί και εργολάβοι συμφώνησαν, «τα ημερομίσθια υπολογίζονται από 37 έως 40 λεπτά την ώρα και να υπολογίζονται όλες οι ώρες της εργασίας».

ΙΣΤΟΡΙΕΣ: Τα έργα του Ισθμού έφεραν δυστυχώς την… πτώχευση!
Η πρώτη μεγάλη απεργία στην Ελλάδα

Το 1893 ολοκληρώθηκαν οι εργασίες. Μήκος 6.300 μέτρα, πλάτος 24 και βάθος 8 μ. Και το παράδοξο είναι, ότι το μεγάλο αυτό έργο ολοκλήρωσε την κατασκευή του, όταν ο Τρικούπης είπε στη Βουλή την φοβερή δήλωση: “Δυστυχώς επτωχεύσαμε”. Τα εγκαίνια λειτουργίας έγιναν με κάθε μεγαλοπρέπεια παρουσία των βασιλέων και πλήθος κόσμου που μεταφέρθηκε με περισσότερα από 20 πλοία και τον σιδηρόδρομο από Αθήνα και Πειραιά.

ΙΣΤΟΡΙΕΣ: Τα έργα του Ισθμού έφεραν δυστυχώς την… πτώχευση!
Η πρώτη δοκιμαστική διέλευση τραίνου από την γέφυρα του Ισθμού το 1893

Για πενήντα χρόνια λειτούργησε η διώρυγα και βοήθησε τις θαλάσσιες συγκοινωνίες αλλά έκλεισε γι αρκετούς μήνες, το 1928 όταν κατέρρευσαν τα τοιχώματα από σεισμούς που έπληξαν την Κόρινθο. Μετά την αποκατάσταση των ζημιών λειτούργησε έως το 1941 όταν ανατίναξαν τις γέφυρες Άγγλοι κομάντος για να επιβραδύνουν την προέλαση των γερμανικών στρατευμάτων στην Πελοπόννησο ώστε να μπορέσουν να διαφύγουν στη Μέση Ανατολή.

Η διώρυγα γέμισε με τα σιδερικά των γεφυρών και έκλεισε, αλλά καθάρισαν τον βυθό γερμανικά συνεργεία με δυναμίτες και σκάφανδρα και λειτούργησε τον Ιούλιο του 1941 όταν το ιταλικό Μηχανικό έφερε τον αναγκαίο εξοπλισμό, αλλά φεύγοντας οι Γερμανοί το ΄44, ανατίναξαν και πάλι τις γέφυρες, οδική και σιδηροδρομική…

Πριν από 20 χρόνια με κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οδική γέφυρα ξαναχτίστηκε από την αρχή, μεγαλύτερη και ευρύτερη για να εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες οδικές και σιδηροδρομικές…

ΙΣΤΟΡΙΕΣ: Τα έργα του Ισθμού έφεραν δυστυχώς την… πτώχευση!
Ο ισθμός όπως είναι σήμερα

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

ΣΥΡΙΖΑ: Πρόταση διαγραφής του Στ. Κασσελάκη κατατέθηκε στην Κεντρική Επιτροπή

Πρόταση διαγραφής του Στέφανου Κασσελάκη κατέθεσε το μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Θύμιος Γεωργόπουλος. Εξηγώντας την πρότασή του, ο κ. Γεωργόπουλος ανέφερε: «Υπάρχουν οι...

Τυφώνας Μίλτον: Στους 17 οι νεκροί – Χωρίς ρεύμα σχεδόν 2 εκατ. σπίτια και...

Τουλάχιστον 17 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους, σύμφωνα με νεότερη ενημέρωση, μετά το χτύπημα του τυφώνα Μίλτον που προκάλεσε σημαντικές καταστροφές στη Φλόριντα. Μάλιστα, οι μετεωρολόγοι...

Ρόδος: Χτυπημένος από καραμπίνα βρέθηκε νεκρός 55άχρονος

Χτυπημένος με καραμπίνα στην κοιλιακή χώρα βρέθηκε νεκρός σήμερα το πρωί στο χωριό Άγιος Ισίδωρος Ρόδου, 55χρονος Ροδίτης. Οι αστυνομικές αρχές της Ρόδου ήδη βρίσκονται...

Finos Film: Σήμερα ο Μ. Πλέσσας θα έκλεινε τα 100 – Η επιστολή του...

Μια ανάρτηση για τον Μίμη Πλέσσα έκανε η Finos Film αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι σήμερα ο μεγάλος δημιουργός θα έκλεινε 100 χρόνια ζωής. «Ως φόρο τιμής στην μνήμη...

ΕΔΕ για τον θάνατο του πυροσβέστη από ανατροπή οχήματος στον Ασπρόπυργο

Προανάκριση και Ένορκη Διοικητική Εξέταση θα διεξαχθεί για τις συνθήκες και τα αίτια του δυστυχήματος που προκάλεσαν χθες τον θάνατο ενός πυροσβέστη και τον...

Καιρός: Μικρή πτώση θερμοκρασίας με τοπικές βροχές

Στην κεντρική, την ανατολική Μακεδονία, τη Θράκη και τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου αναμένονται νεφώσεις με τοπικές βροχές και στα βορειοανατολικά σποραδικές καταιγίδες, μέχρι...

Έως 50 % χαμηλότερα τα πολυζωνικά τιμολόγια στην ΕΕ – Οι προϋποθέσεις για να...

Έως και 50 % χαμηλότερες είναι οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας κατά τις ώρες χαμηλής ζήτησης σε άλλες χώρες της ΕΕ όπου εφαρμόζονται τα...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,245ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Θεσσαλία: Περισσότερα από 16 έργα για την άρδευση 500.000 στρεμμάτων

Περισσότερα από 16 έργα υλοποιούνται ή είναι σε προγραμματισμό στην Περιφέρεια Θεσσαλίας τα οποία...

Μητσοτάκης: Συνεχίζουμε με 58 νέα έργα και 87 νέες μεταρρυθμίσεις

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκινά με γενικό απολογισμό πεπραγμένων του 7μήνου. Αναφέρεται ειδικά στο πρόγραμμα του προσωπικού...

Αίτηση πτώχευσης από τη γνωστή οινοποιία “Τσάνταλης”

Αίτηση πτώχευσης και παύση πληρωμών κατέθεσε η οινοποιία «Τσάνταλης». Η αίτηση θα συζητηθεί στο...

Σαν σήμερα 19 Ιουνίου πέθανε ο Έλληνας ποιητής Άγγ. Σικελιανός που ζωντάνεψε την Δελφική Ιδέα

Ο λάτρης  της ελληνική ομορφιάς και ο θαυμαστής της Αρχαίας Ελλάδος Του Τάσου Κ. Κοντογιαννίδη akontogiannidis@yahoo.gr   Σαν...