Σχέδιο έξι Σημείων για παρέμβαση σε ευρωπαϊκό επίπεδο στις τιμές του φυσικού αερίου προτείνει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με επιστολή του στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν και στα αρμόδια κοινοτικά όργανα, σημειώνοντας πως “κάθε στοιχείο του Σχεδίου έχει ως στόχο να αντιμετωπίσει την υφιστάμενη κλιμάκωση που παρατηρείται στη χονδρική αγορά του φυσικού αερίου”.
Το σχέδιο έξι σημείων περιλαμβάνει πλαφόν Τιμών, ημερήσιο Όριο Τιμών ως Προστατευτικό Μέτρο, καθορισμό Τιμών σε περίπτωση Έκτακτης Ανάγκης, πλαφόν στο κέρδος, εμπόριο με Φυσική Παράδοση και ενίσχυση ρευστότητας.
Συγκεκριμένα:
1. Πλαφόν Τιμών: Πλαφόν στις τιμές του Ταμείου Μεταφοράς Τίτλων, το οποίο θα έχει ως σημείο αναφοράς την ιστορικά υψηλότερη τιμή αερίου πριν από την κρίση
2. Ημερήσιο Όριο Τιμών ως Προστατευτικό Μέτρο: Ένα εύρος διακύμανσης στις τιμές του Ταμείου Μεταφοράς Τίτλων, για παράδειγμα της τάξεως του +/- 10%
3. Καθορισμός Τιμών σε περίπτωση Έκτακτης Ανάγκης: Καθορισμός τιμών στο Ταμείο Μεταφοράς Τίτλων, ως μέτρο έκτακτης ανάγκης στην περίπτωση που υπάρξουν ανακοινώσεις που αφορούν τις ροές φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία
4. Πλαφόν στο Κέρδος: Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους στην χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα της τάξεως του 5%, βάσει της παρακολούθησης του κόστους παραγωγής από τους ρυθμιστές της αγοράς και το Σταθμισμένο Κόστος Παραγωγής Ενέργειας (LCOE) στις μονάδες παραγωγής.
5.Εμπόριο με Φυσική Παράδοση: Θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο να επιτραπεί, η επιλογή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, που θα επιτρέπει τις συναλλαγές μόνο με φυσική παράδοση.
6.Ενίσχυση Ρευστότητας: Αύξηση της ρευστότητας στην αγορά φυσικού αερίου συνδέοντας τις αγορές ΗΠΑ/ ΕΕ/ Ασίας. Για παράδειγμα, ενισχύοντας τη συνεργασία με την Κίνα όσον αφορά τα φορτία Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), με πιθανό πλαφόν στο κόστος μεταφοράς για να εξουδετερωθούν κίνητρα κερδοσκοπίας.
Εξάλλου, σε άρθρο του στο Politico ο πρωθυπουργός σημειώνει ότι η χονδρική αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ δεν λειτουργεί κανονικά εδώ και αρκετό καιρό και αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί γρήγορα και αποφασιστικά. «Χρειαζόμαστε ένα ανώτατο όριο κέρδους στα μεικτά περιθώρια κέρδους. Στις αγορές χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα ανώτατο όριο 5% με βάση τις ρυθμιστικές αρχές της αγοράς που παρακολουθούν το κόστος παραγωγής και τα περιουσιακά στοιχεία παραγωγής» τονίζει.
Όπως σημειώνει «Η ανάλυση του Οργανισμού της ΕΕ για τη Συνεργασία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) και της Ομάδας Συντονισμού της EC για το φυσικό αέριο δείχνει ότι οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν αποσυνδεθεί από την οικονομία της αγοράς και αντ’ αυτού ακολουθούν τις παρορμήσεις του φόβου και της κερδοσκοπίας. Τα μηνύματα σχετικά με την προμήθεια φυσικού αερίου οδηγούν σε κατάφωρα ενισχυμένες αντιδράσεις της αγοράς που καταλήγουν σε εξωφρενικές τιμές, οι οποίες δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα των αποθεμάτων φυσικού αερίου — ή την προσφορά και τη ζήτηση εντός της Ένωσης.
Συνέπεια αυτού είναι μια τεράστια πρόσθετη επιβάρυνση για τους πολίτες, οι οποίοι μένουν να πληρώνουν πολύ περισσότερα από όσα θα έπρεπε για το φυσικό αέριο για τη θέρμανση των σπιτιών τους και για την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από το φυσικό αέριο. Επιπλέον, οι τιμές της ενέργειας επηρεάζουν επίσης σημαντικά τον πληθωρισμό εντός της ευρωζώνης, καθιστώντας τη ζωή πιο δαπανηρή για όλους».
Και προσθέτει: «Αυτή η σπείρα κερδοσκοπίας και πολιτικοποιημένων αυξήσεων τιμών πρέπει να σταματήσει. Όταν οι αγορές παύουν να λειτουργούν κανονικά, είναι υποχρέωση των κυβερνήσεων και των ρυθμιστικών αρχών να παρέμβουν και να διασφαλίσουν ότι η αγορά μπορεί να επαναρυθμιστεί και να εξισορροπηθεί. Τώρα είναι τέτοια ώρα.
Οι ακραίες περιστάσεις απαιτούν εξωφρενική σκέψη και έχει έρθει η ώρα να αντιμετωπίσουμε αυτήν την απειλή κατά μέτωπο»
«Πρώτον, χρειαζόμαστε ένα ανώτατο όριο τιμών στις γνωστές ως τιμές διευκόλυνσης μεταφοράς τίτλων (TTF) ή στις υψηλότερες ιστορικές τιμές φυσικού αερίου πριν από την κρίση. Δεύτερον, πρέπει να έχουμε προστατευτικά κιγκλιδώματα ημερήσιας τιμής, παρόμοια με αυτά που υπάρχουν στις αγορές μετοχών. Αυτό θα μας επιτρέψει να περιορίσουμε τη μεταβλητότητα στο εύρος διακύμανσης του TTF, εντός, για παράδειγμα, συν ή πλην 10 τοις εκατό.
Θα πρέπει επίσης να εξετάσουμε τον καθορισμό των τιμών έκτακτης ανάγκης — με άλλα λόγια, τον καθορισμό σταθερής τιμής — αλλά μόνο ως αντίδραση έκτακτης ανάγκης σε δηλώσεις σχετικά με τις ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Χρειαζόμαστε επίσης ένα ανώτατο όριο κέρδους στα μεικτά περιθώρια κέρδους. Στις αγορές χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα ανώτατο όριο 5 τοις εκατό με βάση τις ρυθμιστικές αρχές της αγοράς που παρακολουθούν το κόστος παραγωγής και τα περιουσιακά στοιχεία παραγωγής.
Στη συνέχεια, υπάρχει η διαπραγμάτευση φυσικής παράδοσης ή η εξέταση μιας χρονικά περιορισμένης επιλογής στην οποία θα επιτρέπεται μόνο η διαπραγμάτευση με φυσική παράδοση και η αποφυγή χειραγώγησης της αγοράς.
Και τέλος, υπάρχει ενίσχυση της ρευστότητας: Αύξηση της ρευστότητας στην αγορά φυσικού αερίου μέσω της σύζευξης της αγοράς μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών, της ΕΕ και της Ασίας. Για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να γίνει με την ενίσχυση της συνεργασίας με την Κίνα για φορτία LNG και ενδεχομένως με την εισαγωγή ανώτατων ορίων στο κόστος μεταφοράς για την αποτροπή της κερδοσκοπίας.
Κατανοώ ότι αυτά τα σημεία αντιπροσωπεύουν σημαντικές παρεμβάσεις στην αγορά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να είναι χρονικά περιορισμένες και να συνοδεύονται από ξεκάθαρα καθορισμένα ερεθίσματα και επιλογές εξόδου. Έχουν σχεδιαστεί για να δώσουν στην ΕΕ μια βραχυπρόθεσμη αναστολή για να σταθεροποιήσει την αγορά φυσικού αερίου, να σταματήσει την κερδοσκοπία στην αγορά σε βάρος των φορολογουμένων και των επιχειρήσεων, να αφοπλίσει τον «οπλισμό» της αγοράς φυσικού αερίου λόγω γεωπολιτικών εντάσεων και να βρει τον χρόνο για πιο βιώσιμη μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες λύσεις.
Επιπλέον, πρόκειται για μέτρα που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί σε άλλες αγορές, υπό ακραίες συνθήκες στο παρελθόν. Και το πιο σημαντικό, μπορούν να εξορθολογίσουν τις τιμές χωρίς να επιβαρύνουν τις οικονομίες μας επιπλέον δημοσιονομικό κόστος ή να επηρεάσουν την παραγωγική ικανότητα ή τις αλυσίδες εφοδιασμού φυσικού αερίου.
Αλλά πρέπει να δράσουμε τώρα. Αυτό το πρόβλημα δεν θα εξαφανιστεί απλώς μόλις υποχωρήσει η ζήτηση για αέριο θέρμανσης. Καθώς προχωράμε στους μήνες της άνοιξης και του καλοκαιριού, θα επιμείνει στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, οι οποίες συνδέονται με τις τιμές του φυσικού αερίου στη χονδρική αγορά», καταλήγει ο κ. Μητσοτάκης στο άρθρο του.