Παρασκευή, 14 Μαΐου, 2021
26 C
Athens

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 11 Μαΐου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Το 330.... Το Βυζάντιο (μετέπειτα Κωνσταντινούπολη) μετονομάζεται σε Νέα Ρώμη και γίνεται πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Η πόλη θεμελιώθηκε το 324 από τον Κωνσταντίνο Α'...

Το άγχος των Πανελλαδικών εξετάσεων και πόσο επηρεάζει την απόδοση των μαθητών

Αρκετά συχνά δέχομαι ερωτήσεις από γονείς και παιδιά πώς να καταπολεμήσουν το άγχος των εξετάσεων και δη των Πανελλαδικών.

Το άγχος των Πανελλαδικών εξετάσεων και πόσο επηρεάζει την απόδοση των μαθητώνΓράφει ο Λάμπρος Λάσδας, Σχολικός Ψυχολόγος – Συστημικός Ψυχοθεραπευτής – lamproslasdas@gmail.com

Μέχρι πρόσφατα επικρατούσε η άποψη ότι το άγχος δυσχεραίνει τις προσπάθειες των υποψηφίων και έχει επιπτώσεις στην απόδοση τους. Τα τελευταία χρόνια αρκετές έρευνες έχουν αλλάξει την αρχική τοποθέτηση, καθώς αναφέρουν ότι το άγχος μας κρατάει σε εγρήγορση προκειμένου να ανταπεξέλθουμε σε μία κατάσταση (είτε κινδύνου είτε είναι κάποιος στόχος), οπότε και τα λάθη περιορίζονται, μας ωθεί να γίνουμε πιο δημιουργικοί, ενώ είμαστε πιο ανθεκτικοί σε ασθένειες (αυτοί που δουλεύουν πολύ δεν αρρωσταίνουν εύκολα) και λειτουργεί καλύτερα η μνήμη.

Το άγχος μας οπλίζει με μαχητικότητα, καθώς αυτός που αγχώνεται αναπτύσσει
στρατηγικές για να αποφύγει την εσωτερική ένταση που αισθάνεται. Ο αγχωμένος
μαθητής ενεργεί, αναζητά τρόπους π.χ οργανώνει καλύτερα τη μελέτη του, διαχειρίζεται πιο ορθά το χρόνο του, εκφράζει την όποια του ανησυχία προκειμένου να λάβει γνώση και βοήθεια από το περιβάλλον του, η ακόμα και διαλέγεται με τον εαυτό του πώς θα ξεπεράσει αυτό που αισθάνεται.

Βέβαια στο σημείο αυτό θα πρέπει να διαφοροποιήσουμε το άγχος από την αγωνία. Και στην αγωνία υπάρχει η αίσθηση μιας εσωτερικής έντασης, η οποία όμως δεν “σπρώχνει” σε αποφάσεις, αλλά ακινητοποιεί και παραλύει. Έτσι ο μαθητής που αγωνιά δεν κινείται για να λύσει τη δυσκολία (π.χ θα μπορούσε να διαβάσει παραπάνω ή να κάνει κάτι άλλο κ.α), μένει στάσιμος, “αφήνεται” να αισθάνεται άσχημα. Σε κάποιες περιπτώσεις στην προσπάθεια να κρύψει τι πραγματικά τον προβληματίζει ακόμα και από τον εαυτό του, ασχολείται με άλλα θέματα. Είναι συχνό φαινόμενο λίγο πριν τις Πανελλαδικές να αναζητάει κάποιος βοήθεια π.χ για φοβίες που αισθάνεται ή να τον απασχολεί κάτι άλλο πιο επουσιώδες, αλλά από κάτω να κρύβονται οι πραγματικές του ανησυχίες όπως ποια επίδοση θα έχει, ο φόβος της αποτυχίας, το ενδεχόμενο ότι μπορεί να αλλάξει η ζωή του και να μείνει μακριά από την ασφάλεια και τη θαλπωρή του σπιτιού κ.α. Και σε αυτές τις περιπτώσεις ο μαθητής ανακουφίζεται από τη δυσφορία όταν επικεντρωθεί σε αυτό που πραγματικά τον προβληματίζει. Τότε η αγωνία παύει να τον συντροφεύει και δίνει τη θέση στο άγχος για το συγκεκριμένο έργο που έχει να επιτελέσει.

Μόνο όταν κάποιος έρχεται αντιμέτωπος με τις πραγματικές του ανησυχίες προασπίζεται και έναν πιο αισιόδοξο τρόπο ζωής, μπαίνει να καταπιαστεί δηλαδή με τα προβλήματά του και να τα λύσει. Η επικοινωνία τον βοηθάει να μοιραστεί και ταυτόχρονα να συνειδητοποιήσει ότι όλοι του οι φόβοι είναι κοινοί και απόλυτα φυσιολογικοί μπροστά στην αλλαγή ζωής που ετοιμάζεται να κάνει. Και σιγά σιγά δίνει μορφή στο μέλλον του -παίρνοντας αποφάσεις- και τότε σταματάει να ανησυχεί και ξεκινάει να δίνει κίνηση στον εαυτό του και να πράττει.

Μάθημα -και ιδιαίτερα εποικοδομητικό θα έλεγα- σε αυτή τη φάση ζωής είναι και η διαχείριση της αποτυχίας στις εξετάσεις. Η ευθύνη του υποψηφίου είναι να προετοιμαστεί όσο μπορεί καλύτερα, από την άλλη όμως υπάρχουν και αστάθμητοι παράγοντες, όπως επίσης δε πρέπει να παραγνωρίζει κανένας το γεγονός ότι κάποια παιδιά δεν μπορούν να αποδώσουν σε αυτό το σύστημα. Πέρα από μαθητές με αξιοθαύμαστη εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους, κανένας δε μπορεί να προεξοφλήσει σίγουρη επιτυχία.

Οπότε όταν κάποιος δεν τα καταφέρει έχει να αποφασίσει τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστεί την κατάσταση.

-Θα ξαναπροσπαθήσει -μέσω των Πανελλαδικών- εμπλουτισμένος από τη σοφία που αποκόμισε από τη διαδικασία; Ίσως βελτιωμένος έχοντας πλέον συνείδηση τι δεν πήγε και τόσο καλά;

-Θα υλοποιήσει τις αρχικές προσδοκίες καταφεύγοντας σε άλλες λύσεις, από τη στιγμή που οι πανελλαδικές προσφέρουν μία από τις δυνατότητες για να σπουδάσει κάποιος το επάγγελμα που επιθυμεί (π.χ σπουδές στο εξωτερικό, άλλες σπουδές κτλ);

-ή εξ αφορμής αυτής της αποτυχίας θα επαναπρογραμματίσει το πλάνο ζωής του και θα δεσμευτεί πιο συνειδητά με κάτι που πιο ώριμα πλέον έχει επιλέξει;

Και άλλες πολλές επιλογές υπάρχουν, φτάνει κανείς να μην απελπίζεται. Γιατί καμιά είδους αποτυχία δεν μπορεί να έχει επιπτώσεις, ενώ αντιθέτως μπορεί να είναι και ωφέλιμη φτάνει να μαθαίνουμε και να ξαναρίχνουμε τον εαυτό μας στη μάχη χωρίς να χάνουμε το κουράγιο. Όταν κάποιος συνεχίζει να παλεύει με επιμονή για αυτό που θέλει η αποτυχία στις Πανελλαδικές εκμηδενίζεται μπροστά σε αυτά που θα κερδίσει αργότερα. Και τελικά η αποτυχία -όταν δεν εγκαταλείπεις- δεν είναι αποτυχία. Αλλά αποτελεί την απαραίτητη επανεκκίνηση για να εφορμήσει κάποιος ως προς τα σχέδιά του όλο και πιο συνειδητοποιημένος κάθε φορά.

Η επιτυχία στις Πανελλαδικές αποτελεί αναμφίβολα κορυφαία στιγμή για τον έφηβο, καθώς συνδέεται και με την τυπική ενηλικίωσή του (πλέον μπορεί να κάνει ότι θέλει), αλλά και με την επερχόμενη αλλαγή στη ζωή του. Διάφορα συναισθήματα τον κατακλύζουν όπως συγκίνηση για την προσπάθεια του, προσμονή για την αφετηρία της νέας δυνατότητας, φόβος μπροστά στο διαφορετικό που τον περιμένει, νοσταλγία για τη παιδικότητα που αφήνει πίσω του κ.α.

Η διαχείριση της χαράς όμως αξίζει ιδιαίτερη μνεία: θα είναι απλώς η χαρά που διαρκεί όσο γοητεύει η εισαγωγή στη σχολή που ήθελε; Η θα είναι η χαρά που αναβλύζει πηγαία από το πρόσωπο που βάζει στόχους και τους πετυχαίνει και δεσμεύεται σε ένα είδος εσωτερικής συνέπειας, επιδιώκοντας διαρκώς την αυτοβελτίωση και την εξέλιξη; Σε αυτή τη περίπτωση το άτομο δεν προσδιορίζεται από προσωρινές νίκες ή ήττες, αλλά χαρακτηρίζεται από μια συγκρατημένη αισιοδοξία, διακρίνεται από την έμπνευση σχετικά με το μέλλον του. Ο υποψήφιος που θα περάσει στη σχολή επιθυμίας του έχει να χαρεί, αλλά να μην ξεχνάει ότι μεγαλύτερη σημασία έχει ο απόηχος της επιτυχίας που θα τον δεσμεύσει πιο πολύ στο να ανακαλύπτει λόγους να ενθουσιάζεται διαρκώς με το σχέδιο ζωής που έχει επιλέξει.

Ο ρόλος των γονιών

Λίγα λόγια και για τους γονείς που αποτελούν το κυρίως υποστηρικτικό πλαίσιο. Δεν δίνουν εξετάσεις γονείς ούτε οικογένειες. Ο Γονέας ο οποίος χρησιμοποιεί πληθυντικούς (“δίνουμε εξετάσεις”, “τώρα διαβάζουμε” κ.α) είναι συχνά ένας άνθρωπος που δεν υφίσταται ως πρόσωπο με δικά του όνειρα και σχέδια, αλλά προσπαθεί με πρόσχημα τη βοήθεια στο παιδί του, να γεμίσει τη δική του ζωή, όντας στερημένη από ενέργεια και προσωπικούς στόχους. Ο γονέας που είναι πραγματικά βοηθητικός γνωρίζει το ρόλο του, ξέρει ότι εκπαίδευσε όσο καλύτερα μπορούσε και ανάλογα και με τα εφόδια που είχε το νέο μέλος της οικογένειας, δεν τον διακατέχουν ούτε ψευδοαυθεντίες -ότι έπραξε μόνο το σωστό- ούτε ψευδοενοχές -ότι έχει κάνει μόνο λάθη-, μα πάνω απ όλα παρακολουθεί με δέος και από απόσταση το παιδί του να ενηλικιώνεται μέσα από διαδικασίες και να παλεύει για τη ζωή που έχει το ίδιο επιλέξει. Και ίσως μέσα από αυτή τη προσπάθεια να αντλήσει και ο ίδιος τη δύναμη για να διαλέξει τον εαυτό του από εδώ και πέρα, τώρα που η σύμβαση της ανατροφής των παιδιών τελειώνει, επομένως χρειάζεται και μια υπαρξιακή επανατοποθέτηση των γονέων του ως προς το υπόλοιπο.

Συνοψίζοντας, οι Πανελλαδικές εξετάσεις αξιοποιούνται από κάποιους ως ευκαιρία, αποτελούν μία από τις δυνατότητες για να εφαρμόσουν το σχέδιο ζωής τους, σπουδάζοντας αυτό που πραγματικά θέλουν (έρευνες αναφέρουν ότι δύο παράγοντες είναι σημαντικοί για την ευτυχία του ατόμου: το επάγγελμα και η σχέση), ενώ ταυτόχρονα έχουν και αντήχηση σε όλα τα μέλη της οικογένειας. Οι ευκαιρίες όμως δεν εξαντλούνται σε μία δεδομένη χρονική στιγμή, ούτε βρίσκονται σε ένα μοναδικό και σωστό δρόμο. Υπάρχουν διάσπαρτες σε όλη τη ζωή του ανθρώπου και σε όλες τις επιλογές που μπορεί να κάνει, αρκεί να είναι σε εγρήγορση να τις ανακαλύψει, να τις αδράξει και να τις τοποθετήσει ψηλά ως φωτεινούς στόχους που σφυρηλατούν την εξέλιξή του.

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Σε ανοδική πορεία το ΕΚΠΑ στην παγκόσμια κατάταξη του Center for World University Rankings...

Το Κέντρο Παγκόσμιων Πανεπιστημιακών Κατατάξεων - Center for World University Rankings (CWUR) δημοσίευσε για το έτος 2021-2022 την κατάταξη των 2.000 καλύτερων πανεπιστημίων παγκοσμίως....
Πανελλαδικές εξετάσεις: Τι προβλέπει η μείωση της ύλης

Πανελλήνιες 2021: Αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ και ελάχιστη βάση εισαγωγής

Το γραφείο τύπου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε συνέχεια της ανακοίνωσης του προγράμματος των πανελλαδικών εξετάσεων Γενικών Λυκείων και Επαγγελματικών Λυκείων 2021, ανακοινώνει...
Kλειστά θα παραμείνουν αύριο νηπιαγωγεία και δημοτικά νους δήμους της Αττικής, όπου συνεχίζεται η χιονόπτωση και επικρατεί ισχυρός παγετός. Την απόφαση αυτή έλαβε ο περιφερειάρχης Γ. Πατούλης, κατόπιν σχετικών συστάσεων και εισηγήσεων των οικείων δήμων. Συγκεκριμένα, τα σχολεία που θα παραμείνουν κλειστά μετά τη σημερινή έντονη χιονόπτωση, είναι όλα τα δημοτικά και νηπιαγωγεία * στους δήμους Ωρωπού και Διονύσου * στις δημοτικές ενότητες Βαρνάβα και Γραμματικού του δήμου Μαραθώνα * στις δημοτικές ενότητες Βιλλίων και Ερυθρών του δήμου Μάνδρας-Ειδυλλίας. Η Περιφέρεια, ανάλογα με την εξέλιξη των καιρικών δεδομένων, θα επαναξιολογήσει την κατάσταση αύριο το πρωί, ενώ συστήνει στους πολίτες, σε περιοχές που υπάρχει παγετός, να μετακινούνται με ιδιαίτερη προσοχή και να ακολουθούν τις οδηγίες και συστάσεις των τοπικών αρχών. Ο περιφερειάρχης Γ. Πατούλης επισήμανε σχετικά: «Η ασφάλεια των μαθητών είναι η απόλυτη και μόνη προτεραιότητά μας. Μετά από σχετικά αιτήματα των δήμων της Αττικής, όπου τα καιρικά φαινόμενα εξακολουθούν να είναι έντονα και να σημειώνονται χιονοπτώσεις και να επικρατεί ισχυρός παγετός, προχωρήσαμε στην απόφαση να παραμείνουν κλειστά και αύριο Τρίτη τα σχολεία».

Υπουργείο Παιδείας: Με ένα self test την εβδομάδα η διά ζώσης εκπαίδευση στα σχολεία...

Με ένα self test την εβδομάδα θα συνεχιστεί η διά ζώσης εκπαίδευση στα σχολεία από την ερχόμενη Δευτέρα 17 Μαΐου, όπως ανακοίνωσε την Πέμπτη...

Ιόνιο Πέλαγος: Η στιγμή που φάλαινα θηλάζει το μικρό της – Μαγικές εικόνες από...

Το Ινστιτούτο Κητολογικών Ερευνών «Πέλαγος» κατέγραψε μαγικές στιγμές από την ομορφιά της ελληνικής θαλάσσιας φύσης. Οι φάλαινες φυσητήρες απαντώνται στις ελληνικές θάλασσες από την...
παλιές, λεωφορειακές γραμμές, Πειραιάς,

Δείτε παλιές λεωφορειακές γραμμές που υπήρχαν στον Πειραιά

Διαβάστε και ξαναθυμηθείτε παλιές λεωφορειακές γραμμές που περνούσαν ή ήταν εντός του Πειραιά, κάνοντας βουτιά στο παρελθόν. Έχουμε και λέμε: Οι παρακάτω γραμμές δεν υπάρχουν πια....
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Ένας ψυχολόγος εξηγεί γιατί αφήνουμε τους άλλους να μας πληγώνουν

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Αγαπώ σημαίνει ΑΠΟΔΕΧΟΜΑΙ

Η αγάπη είναι πάνω απ' όλα! Να βρει κανείς την αγάπη στον άλλον είναι ευτυχία... Να αγαπήσει και να αγαπηθεί, να δώσει και να...
Στους δρόμους βγαίνουν ξανά οι εκπαιδευτικοί

Ανοίγουν στις 10 Μαΐου τα σχολεία όλων των βαθμίδων – Πως θα προμηθευθούν self...

Τη Δευτέρα 10 Μαΐου ανοίγουν τα σχολεία όλων των βαθμίδων και γι αυτό το λόγο οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι φοιτητές που...

Βρείτε μας

7,791ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
935ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Πανελλήνιες 2021: Αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ και ελάχιστη βάση εισαγωγής

Το γραφείο τύπου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε συνέχεια της ανακοίνωσης του προγράμματος...

Κεραμέως: Στις 14 Ιουνίου οι πανελλαδικές εξετάσεις – Δεν θα πραγματοποιηθούν προαγωγικές και απολυτήριες ενδοσχολικές εξετάσεις

Στις 14 Ιουνίου θα πραγματοποιηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις όπως ανακοίνωσε το πρωί της Πέμπτης...

Πανελλαδικές: Στις 15 Μαΐου η ανακοίνωση για τον αριθμό εισακτέων στα ΑΕΙ

Στις 15 Μαΐου θα ανακοινωθεί τελικά ο αριθμός των εισακτέων ανά σχολή και τμήμα...

Μέσα στον Ιούνιο οι πανελλαδικές εξετάσεις

Εντός του Ιουνίου, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί θα διεξαχθούν φέτος οι πανελλαδικές εξετάσεις όπως...

Ο ιστοχώρος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοχώρου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.Αποδοχή