Η πρώτη κίνηση στην αναβάθμιση των 38 μαχητικών F-16 block 50 θα είναι η αποστολή το συντομότερο δυνατόν της LOR με την οποία η Πολεμική Αεροπορία ουσιαστικά προχωρά στην αναβάθμιση των block 50 από τις δύο Πολεμικές Μοίρες της Νέας Αγχιάλου, την 347 «Περσέας» και την 341 «Βέλος».
Έως τα τέλη του 2022 τα Rafale της Πολεμικής μας Αεροπορίας θα έχουν αυξηθεί στα 12 και θα απομένουν να παραληφθούν ακόμη 12 ενώ η 343 Πολεμική Μοίρα «Αστέρι» θα διαθέτει στο οπλοστάσιο της τουλάχιστον 6 αναβαθμισμένα Viper. Τα δύο μεγάλα προγράμματα της HAF ‘’τρέχουν’’ με ρυθμούς «after burner» και αυτό δίνει τη δυνατότητα στο Αεροπορικό Επιτελείο να δρομολογήσει τα επόμενα βήματα πάνω στα οποία θα ‘’πατήσουν’’ τα Ελληνικά «γεράκια» τα αμέσως επόμενα χρόνια και πριν την ιστορική είσοδο στο κλειστό «club» του Stealth μαχητικού F-35 στα τέλη της δεκαετίας.
Και μπορεί η απόκτηση Rafale και Viper να αποτελεί άλμα στην ισχύ της HAF και η αναμενόμενη αγορά των F-35 να σηματοδοτεί την υπέρβαση, όμως στη «φαρέτρα της Πολεμικής Αεροπορίας υπάρχουν ακόμη 70 μαχητικά F-16 τα οποία αποτελούν τμήμα της «ραχοκοκαλιάς» του οπλοστασίου της με καίριο ρόλο στις αποστολές που αναλαμβάνει.Και καθημερινό «αποτύπωμα» πάνω από το Αιγαίο απέναντι στην κλιμακούμενη προκλητικότητα της Τουρκικής αεροπορίας. Από τη μια υπάρχει η ειλημμένη απόφαση για την αναβάθμιση των 38 μαχητικών F-16 block 50 με την υλοποίηση να εκκρεμεί και από την άλλη η όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική αξιοποίηση των 32 μαχητικών F-16 block 30 της 330 Πολεμικής Μοίρας «Κεραυνός», της πρώτης Μοίρας F-16 της HAF.
Παρά την καθυστέρηση η πρώτη κίνηση στην αναβάθμιση των 38 μαχητικών F-16 block 50 θα είναι η αποστολή το συντομότερο δυνατόν της LOR με την οποία η Πολεμική Αεροπορία ουσιαστικά προχωρά στην αναβάθμιση των block 50 από τις δύο Πολεμικές Μοίρες της Νέας Αγχιάλου, την 347 «Περσέας» και την 341 «Βέλος». Πρόγραμμα που αγγίζει τα 700 εκ και πέρασε πρόσφατα από την αρμόδια για τα εξοπλιστικά επιτροπή της Βουλής.
Το πρόγραμμα εντάσσεται όπως είχε αποκαλύψει το Newpost στην FMS της αναβάθμισης των 83 μαχητικών F-16 block 52+ και block 52+ adv αφού περίπου το 50% των εξαρτημάτων τα οποία θα τοποθετηθούν στα «50αρια» προέρχονται από τα υπό αναβάθμιση Viper. Mε την διαδικασία να είναι ανάλογη με αυτή στις 83 «Οχιές» και να πραγματοποιείται στην 111 Πτέρυγα Μάχης στην Αγχίαλο. Τρία από τα 38 αεροσκάφη θα αποτελέσουν τα πρωτότυπα. Δύο βιομηχανικά πρωτότυπα, ένα μονοθέσιο και ένα διθέσιο αλλά και ένα ακόμη μονοθέσιο το οποίο θα χρησιμοποιηθεί στις πτητικές δοκιμές. Ήδη μεγάλος αριθμός εξαρτημάτων τα οποία έχουν αφαιρεθεί από τα πρώτα Viper περιμένουν να τοποθετηθούν στα 38 F-16 με τον χρόνο ζωής τους από τη στιγμή που αποσυναρμολογούνται από τα μαχητικά να μετρά αντίστροφα.Kάθε ραντάρ που αφαιρείται κοστίζει τουλάχιστον 2,5 εκ ευρώ ενώ συνολικά τα εξαρτήματα τα οποία αφαιρούνται, μεταξύ των οποίων και το πολύτιμο για την δικτυοκεντρική αναβάθμιση Link 16,κοστολογούνται περίπου στα 4 εκ ανά μαχητικό.
H αναβάθμιση των 38 F-16 block 50 θα εκτινάξει και το υπόλοιπο των ωρών πτήσης στις 10.000 έως 12.000 την ώρα που τα αεροσκάφη έχουν σε περίπου 25 χρόνια «γράψει» περίπου 4.000- 5.000 ώρες. Ουσιαστικά δηλαδή θα τους δώσει ακόμη πολλά χρόνια επιχειρησιακής αξιοποίησης.
Όμως το Αεροπορικό Επιτελείο μελετά και την επόμενη μέρα για τα 32 παλαιότερα F-16 Block 30 της 330 Μοίρας «Κεραυνός». Το ΓΕΑ έχει αποφασίσει να παραμείνουν επιχειρησιακά ενεργά καθώς σηκώνουν σε καθημερινή βάση τεράστιο φόρτο εργασίας στο Αιγαίο ως αναχαιτιστές και καταγράφουν πολύ υψηλές διαθεσιμότητες.Όμως ταυτόχρονα εξετάζει μια σειρά από προτάσεις που αφορούν δυνατότητα αναβάθμισης τους-το έχουν ήδη κάνει οι Αμερικανοί της USAF σε ίδιου τύπου μαχητικά, την χρησιμοποίηση τους για εκπαίδευση ή ακόμα και την μετατροπή τους σε μαχητικά κρούσης με δυνατότητα χρήσης ειδικών όπλων. Σε κάθε περίπτωση το επόμενο διάστημα αναμένονται να ληφθούν αποφάσεις για το μέλλον των μαχητικών τα οποία έχουν στο ενεργητικό τους τις περισσότερες αναχαιτίσεις στο Αιγαίο τα τελευταία 30 χρόνια.