Σάββατο, 1 Απριλίου, 2023
18.4 C
Athens

Τα Τέμπη και η μαφία του χαλκού

Στη Νταού Πεντέλη – εκεί από όπου ξεκίνησε η φωτιά που κατέκαψε το Νέο Βουτζά και το Μάτι, σκοτώνοντας 103 ανθρώπους – υπάρχει ένα μικρό νεκροταφείο, με ένα εκκλησάκι και μερικές δεκάδες τάφους

Πριν από την φωτιά ακόμα, κάποιοι είχαν μπει μέσα, πήραν την καμπάνα της εκκλησίας και ό,τι μπρούτζινο υπήρχε στα μνήματα. Μετά την καταστροφή, πήραν και τη μεγάλη συρόμενη πόρτα. Ακόμα τους ψάχνουν…

Δεν είναι κάτι που συνέβη μόνον εκεί – πάμπολλοι δρόμοι έχουν μείνει χωρίς σχάρες για τα όμβρια, σε πολλά πεζοδρόμια τα καπάκια με τις παροχές της ΕΥΔΑΠ λείπουν. Και τώρα, με αφορμή την εθνική τραγωδία κοντά στα Τέμπη, θυμήθηκαμε όλοι την λεηλασία στο σιδηροδρομικό δίκτυο, που όπως αποδεινύεται ήταν η αιτία της κατάρρευσης των πρώιμων συστημάτων τηλεδιοίκησης των τρένων.

Είναι προφανές πως όσο προσωπικό κι αν διαθέτει ένας δημόσιος Οργανισμός, όπως είναι ο ΟΣΕ, δεν θα μπορούσε να φυλάσσει 24 ώρες το 24ωρο ένα δίκτυο 500 χιλιομέτρων, όπως της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Σωστό – θα μπορούσε ωστόσο να στήσει ένα εκτεταμένο δίκτυο καμερών σε σημεία που δεν είναι εύκολο να «εξουδετερωθούν» και να επιτηρεί το δίκτυό του, σε συνδυασμό με όποιες περιπολίες μπορεί να πραγματοποιεί.

Από κει και πέρα, το σύνθημα είναι «ακολουθήστε τον χαλκό»: Πόσοι είναι οι αποδέκτες των κλοπιμαίων; Δεν πρόκειται για πίνακες μεγάλης αξίας, ώστε να ψάχνει κανείς ψύλλους στ’ άχυρα των κλεπταποδόχων. Πρόκειται για υλικά που απευθύνονται σε σκραπατζήδικα και σε χυτήρια. Είναι τόσο δύσκολο να προβλεφθεί ότι αυτές οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να εκδίδουν τιμολόγια για τις αγορές τους; Είναι αδύνατο να υπάρξει μία επιτήρηση κάποιων μηνών ή έστω κάποιων ημερών ώστε να συλλαμβάνονται επ’ αυτοφόρω οι κακοποιοί του χαλκού;

Το πρόβλημα είναι χρόνιο – αλλά η λύση του μπορεί να είναι πολύ γρήγορη, αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση. Ακούγεται κλισέ, αλλά όσο δεν αποφασίζει η Πολιτεία ότι πρέπει η κοινωνία να απαλλαγεί από αυτές τις συμμορίες, αν δεν γίνει πιο αυστηρός ακόμα και ο νόμος για αυτού του είδους τις κλοπές, τόσο αυτή η κατάσταση θα διαιωνίζεται – και θα έχει το δικό της μερίδιο σε προσωπικές ή μεγάλες τραγωδίες.

Κινδυνεύει ή δεν κινδυνεύει ένας μοτοσυκλετιστής τη νύχτα όταν λείπει ένα καπάκι από τον δρόμο; Κινδυνεύει ή δεν κινδυνεύει ένας άνθρωπος που περπατά στο σκοτάδι, όταν έχουν αφαιρεθεί τα καπάκια της ΕΥΔΑΠ; Τι ρόλο έπαιξε η «μαφία του χαλκού» στην τραγωδία των Τεμπών; Ενδεχομένως και πρωταγωνιστικό – αν δεν είχαν καταρρεύσει τα παλιά συστήματα τηλεδιοίκησης, ίσως να υπήρχε κάποια ασφαλιστική δικλείδα για να αντιμετωπιστεί εγκαίρως το λάθος του σταθμάρχη.

Είναι εύκολο σε τέτοιες περιπτώσεις να καταγγέλλει κανείς τα μεγάλα συμφέροντα – που υπάρχουν – και να κλείνει τα μάτια στο αυτονόητο: τα συμφέροντα θα την κάνουν τη δουλειά – μπορεί να κοστίσει παραπάνω, μπορεί οι «ριγμένοι» να κωλυσιεργήσουν με προσφυγές στη Δικαιοσύνη, αλλά στο τέλος το έργο θα γίνει και οι άνθρωποι δεν θα κινδυνεύουν στα ταξίδια με το τρένο.

Πίσω από τις μεγάλες τραγωδίες, υπάρχουν συνήθως αλυσίδες λαθών. Τις περισσότερες φορές, τα λάθη είναι ανθρώπινα – αλλά και τις κλοπές των υλικών, άνθρωποι τις κάνουν. Γιατί δεν προβλέπεται στο νόμο ότι η αρπαγή του χαλκού από δημόσιες υποδομές είναι προπαρασκευή μαζικού εγκλήματος; Η δουλειά της επιτροπής που ανέλαβε τη διερεύνηση των αιτίων της φονικής σύγκρουσης δεν πρέπει να μείνει στα ανθρώπινα λάθη και τις δημόσιες παραλείψεις – αλλά και να βάλει στο τραπέζι την αντιμετώπιση των συμμοριών.
Στέφανος Τζανάκης

Τα πιο πρόσφατα στη κατηγορία

Ο επόμενος πόλεμος ίσως έχει ξεκινήσει…

Πριν λίγες μέρες το διεθνές ποινικό δικαστήριο εξέδωσε ένταλμα σύλληψης του προέδρου της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Πούτιν. Τούτο έγινε μετά από έκθεση του ΟΗΕ σχετικά...
Απόψεις, 25η Μαρτίου, επόμενη,

ΑΠΟΨΗ: Η επομένη της 25ης Μαρτίου

Του Θεόδωρου Γιαννόπουλου* Τώρα που η φόρτιση της ημέρας παρήλθε, μπορούμε ίσως να αναρωτηθούμε μήπως ο λόγος που κάθε χρόνο την 25η Μαρτίου κάνουν την...

Ποιοι μπορούν να συνεργαστούν;

Όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα των εκλογών ακόμη και αν οι πολίτες αποφασίσουν υπέρ μιας αυτοδύναμης κυβέρνησης, είναι δεδομένο ότι η δουλειά που...

Μόσχα: «Ο κίνδυνος για πυρηνικό πόλεμο στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών»

Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας Σεργκέι Ριαμπκόφ δήλωσε σήμερα ότι ο κίνδυνος πυρηνικής σύγκρουσης βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών, προειδοποιώντας ότι...

Αλλάζουν όλα σε Ανατολική Μεσόγειο και Μέση Ανατολή μετά την σύμπλευση Ιράν-Σ.Αραβίας – Τα...

Αλλάζουν τα πάντα σε Ανατολική Μεσόγειο και Μέση Ανατολή μετά την σύμπλευση Ιράν-Σ.Αραβίας που επετεύχθη μετά από κινεζικές προσπάθειες και οι τεκτονικές αλλαγές συνεχίζονται...

Εκλογές 2023: (Ξανα)ζεσταίνεται σενάριο τρικομματικής κυβέρνησης

Τα σενάρια περί οικουμενικής κυβέρνησης στην Ελλάδα, όταν κυκλοφόρησαν έναν χρόνο πριν από τις Βρυξέλλες –κατά κύριο λόγο–, ακούστηκαν περισσότερο ως ευσεβείς πόθοι κάποιων...

Ρωσικές τράπεζες περιμέναμε να καταρρεύσουν, αλλά…

Στο ξεκίνημα της τραγικής παράστασης στην Ουκρανία, οι εκτιμήσεις που διαβάζαμε αφορούσαν το πόσο γρήγορα και πόσο άγαρμπα θα κατέρρεε η ρωσική οικονομία, λόγω...

Βρείτε μας

7,826ΥποστηρικτέςΚάντε Like
133ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,242ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Λαϊκό Θέατρο Σκιών

Τα νέα και τα βίντεο του Καραγκιόζη

Διαβάστε Επίσης

Τέμπη: Προφυλακιστέος ο επιθεωρητής κυκλοφορίας του ΟΣΕ

Μετά από μία μαραθώνια απολογία που ξεκίνησε περίπου στις 18:00 το απόγευμα και ολοκληρώθηκε...

Πρώτο δρομολόγιο: “Λύγισαν” οι μηχανοδηγοί στο σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη

«Λύγισαν» οι μηχανοδηγοί που επέβαιναν στο πρώτο δρομολόγιο εμπορικής αμαξοστοιχίας μετά τα Τέμπη. Το...

Τραγωδία στα Τέμπη: Πέρασε κατά πλειοψηφία το νομοσχέδιο με τα μέτρα στήριξης

Κατά πλειοψηφία πέρασε το νομοσχέδιο για τα μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων του...

Τραγωδία στα Τέμπη: Ελεύθερος με περιοριστικούς όρους ο δεύτερος σταθμάρχης

Ελεύθερος με περιοριστικούς όρους αφέθηκε και ο δεύτερος (μόνιμος) σταθμάρχης της απογευματινής βάρδιας την...